نحوه نصب و کار با Node.js

یکشنبه 19 مهر 1394

در این پست با نحوه نصب و راه اندازی و کار Node.js آشنا خواهیم شد.Node در واقع یک مفسر جاوا اسکریپت تحت سرور است. برنامه‌های node به زبان جاوا اسکریپت نوشته می شوند. جاوا اسکریپتی که سمت سرور اجرا می شود.

نحوه نصب و کار با Node.js

Node.js چیست؟ 

Node در واقع یک مفسر جاوا اسکریپت تحت سرور است. برنامه‌های node به زبان جاوا اسکریپت نوشته می شوند. جاوا اسکریپتی که سمت سرور اجرا می شود.  بیشتر کاربردش برای نوشتن برنامه‌های سروری مخصوصا وبسرورها می باشد. در واقع هدف قادر ساختن برنامه نویس برای ساخت اپلیکیشن های بسیار مقیاس پذیر و نوشتن کدهایی با ده ها هزار اتصالات هم زمان در فقط یک ماشین مجازی است.

در صورتی که به یادگیری اصولی و حرفه ای این تکنولوژی قدرتمند علاقمند هستید میتوانید دوره کامل و جامع آموزش Node Js موجود در سایت تاپ لرن را مشاهده کنید .

node مستقل بوده و در واقع خودش دارای وب سرور می باشد. از طریق خط دستور (command line) اجرا شده و برنامه را اجرا می کند

معمولا وبسرورها به ازای هر کانکشن یک thread جدید می سازند و این thread تا زمانی که کانکشن مربوطه باز باشد باقی خواهد ماند. این کار بار پردازشی و مصرف مموری اضافی برای هر کانکشن ایجاد می کند و به عبارتی باعث می شود تعداد کلاینت هایی که یک وبسرور همزمان می تواند پاسخگو باشد محدود باشد. 

پردازنده ها به اندازه کافی سریع هستند و چیزی که باعث کند شدن این روند می شود I/O می باشد. برای رفع این مشکل به جای اینکه عملیات ورودی/خروجی مستقیما انجام شود از معماری رویداد گرا برای پیاده سازی IO استفاده می شود. node  با همین معماری نیز نوشته شده است.

 Node.js در سال 2009 توسط رایان دال به عنوان یک پاسخ توسعه داده شد. پس از مدتی موتور جاوا اسکریپت V8 برای مرورگر کروم، که بسیار برای ترافیک وب بهینه سازی شده بود، Node.js بر روی V8 به عنوان یک محیط سمت سرور ایجاد شد.

V8 موتور جاوا اسکریپت گوگل بر روی مروگر کروم است. یک موتور جاوا اسکریپت کدهای جاوا اسکریپت را پردازش میکند و آنها را اجرا میکند.

محیط Node.js برای نصب و پیکربندی، بسیار تمیز، آسان است. ما می توانیم بسیاری از کد سمت سرور را در Node.js شامل وب سرور و اسکریپت های سمت سرور و هر نرم افزار پشتیبانی شده در وب را بنویسیم. وب سرور می تواند بطور مستقیم بر روی پلتفرم Node.js اجرا شود.

چه کسانی از Node.js استفاده می کنند؟

Node.js در طیف کوتاهی، محبوبیت بسیاری را در میان شرکت ها به دست آورد. شرکت هایی مانند Yahoo, LinkedIn,eBay و Microsoft از این تکنولوژی استفاده می کنند.

موارد استفاده از Node.js

1- وب سرویس های API

2- بازی های چندنفره RealTime

3-وب سرویس Backend

4- Webapplication ها

نصب Node.js

ما می توانیم نرم افزار Node.js را از وبسایت Node.js دانلود کنیم.

بعد از نصب موفقیت آمیز، به محل نصب نگاه کرده تا سه بخش مهمی را که وجود دارد را ببینید.

1- این فایل یک موتور جاوااسکریپت Node.js را راه اندازی می کند. می توان با استفاده از این فایل node هر فایل جاوااسکریپتی را اجرا کرد.

2- npm: از این فایل برای مدیریت بسته Node.js استفاده می شود.

3- Node_module: این پوشه شامل بسته نصب و راه اندازی Node.js می باشد. این package مانند یک کتابخانه می باشد.

بررسی نصب Node.js

بعد از نصب موفقیت آمیز Node.js می توان کار آن را بررسی کرد.

Command Prompt را باز کنید و دستورات زیر را در آن بنویسید.

node

سپس, در اعلان Node.js ظاهر خواهد شد. بعد از نمایان شدن اعلان، دستور زیر را بنویسید:

console.log(“Bahar Aminlou”); 

کلید Enter را بزنید.

سپس هرنام یا رشته ای را که داخل دستور نوشته باشید را در صفحه کنسول خواهید دید.

و برای خروج دکمه های Ctrl+d را بزنید.

در مرحله بعد، کار npm را بررسی خواهیم کرد. بنابراین دستور زیر را بنویسید.

npm version

دکمه Enter را بزنید. خروجی شما باید مانند تصویر زیر باشد.

Node.js IDE 

اگر می خواهید برای پروژه Node.js خود از IDE استفاده کنید، از eclipse استفاده کنید. دارای یک پلاگین بزرگ  Node.js می باشد و همچنین دارای ویژگی های خوبی می باشد.

اگر می خواهید برنامه وب Node.js خود را تولید کنید، می توانید از editor های دیگری استفاده کنید.

کار با بسته Node.js

یکی از ویژگی های قوی Node.js توانایی گسترش آن با ماژول های بسته Node یعنی (NMP)  با استفاده از بسته مدیریت Node یا (NPM)می باشد. 

بسته ماژول Node چیست؟

یک بسته ماژول Node یک بسته کتابخانه می باشد که می تواند به راحتی به اشتراک گذاشته شود یا مجددا استفاده شود یا در پروژه دیگری نصب شود.

هربسته ماژول Node شامل یک فایل package.json می باشد که ویژگی های package را مشخص می کند. فایل package.json شامل اطلاعاتی مانند زیر می باشد:

1- نام

2-ورژن

3- نویسنده

4- همکاران (Contributors)

5- توضیحات

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید