Stored Procedure در SQL Server

چهارشنبه 5 خرداد 1395

در این مقاله قصد داریم شما را با Stored Procedure و نحوه ی ایجاد آن آشنا کنیم. همچنین در این مقاله مزایای استفاده از Stored Procedure مورد بررسی قرار گرفته است.

Stored Procedure در SQL Server

یک stored procedure کدهایی در برنامه نویسی هسنتد که در مکانی خاصی از مدیریت سیستم پایگاه داده  (DBMS) اجرا میشوند.   stored procedureبه یک فرآیند که ما را با قواعد SQL نوشته ایم اشاره میکند. stored procedureها  در واقع یک شی از پایگاه داده میباشند که میلیونها داده از پایگاه داده را اجرا میکنند. معمولا یک stored procedure دارای یک نام مشخص ، پارامترهای ورودی ، خروجی و یک بدنه میباشد.

مزایای استفاده از  stored procedure

یک stored procedure قواعد و قوانینی را جهت مدیریت و کنترل شرایط فراهم می آورد، بعلاوه در مواردی که چندین ورودی و خروجی و متغیرهای محلی داریم ، باعث میشود که SQL مانند یک زبان برنامه نویسی عمل کند و تمام اطلاعات را بطور کامل پردازش و محاسبه کند. برنامه هایی که از stored procedure استفاده میکنند از مزایای زیر که در SQL وجود دارد برخوردار خواهند بود:

1.کارایی و سرعت اجرای بالاتر، بدلیل کاهش ترافیک شبکه بین کاربر و سرور

2.مقاومت و پایداری بهتر برنامه ، بدلیل قوانین موجود در  business که در سرور کپسوله سازی و اجرا می شوند.

3.کنترل بهتر تبادلات

4. امنیت بهتر برنامه بوسیله محدود کردن دسترسی کاربر به procedureها بدست آمده است و دیگر کاربران به صورت مستقیم به اطلاعات دسترسی نخواند داشت.

نحوه ایجاد یک Stored Procedure

در این قسمت میخواهیم به شما نحوه ی ایجاد یک Stored Procedure که میتواند اطلاعات را بر حسب داده هایی که به آن میدهیم بازیابی کند آموزش دهیم.

در SQL Management Studio، پایگاه داده شما در procedure ایجاد کرده اید، توسعه خواهدیافت. Procedureها در دایرکتوری  با نام “Programmability” قرار دارند.

دایرکتوری ذکر شده را باز کنید و بر روی “Stored Procedure.” راست کلیک کنید و یک stored procedure جدید ایجاد کنید. بر روی گزینه “Specify Values for Template Parameters” از منو “Query” کلیک کنید.

در باکس دیالوگ باز شده، مقادیر مربوطه را مانند تصویر زیر وارد کنید.

حال template، به صورت زیر خواهد بود.

در قسمت SQL SELECT باید Query مورد نیاز خود را وارد کنیم. ما در این قسمت از یک Query  ساده زیر استفاده کرده ایم.

•  SELECT*FROMdbo.testWHEREID=@IDANDEmail=@Email; 

ما میتوانیم query  خود را با انتخاب گزینه “Parse” که در زیر منو “Query” قرار دارد تست و بررسی کنیم. برای ایجاد اجرای procedure بر روی گزینه “Execute” کلیک کنید. بعد از refresh کردن ، دایرکتوری مربوط به “Stored Procedure” ، procedure جدیدی که ایجاد کردیم قابل مشاهده خواهد بود.

بدین صورت ما توانستیم با موفقیت یک stored procedure  در SQL Management Studio ایجاد کنیم.

آموزش نصب sql server 2017

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید