انواع طراحی سایت (بخش دوم)

شنبه 21 اسفند 1395

در این مقاله با انواع طراحی سایت آشنا می شوید.امروز قصد داریم شما عزیزان را با انواع طراحی سایت آشنا کنیم. یکی از مهم ترین اصولی که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شود، توجه به ذائقه ی مخاطبان آن سایت است. در نظر گرفتن انواع مخاطبان یک سایت در طراحی سایت بسیار حائز اهمیت بوده و تأثیر بسازیی در چگونگی عملکرد آن سایت دارد.

انواع طراحی سایت (بخش دوم)

به عنوان مثال طراحی سایتی با موضوع حقوقی در مقایسه با طراحی سایت با موضوع هنری مخاطبان متفاوتی را در بر خواهد داشت و هرگز نباید طراحی آن ها یکسان در نظر گرفته شود. بنابر تحقیقات و تجربیات بدست آمده در فضای اینترنت، انواع طراحی سایت از گذشته تا کنون را می توان به سه دسته ی طراحی سایت رئالیسم، طراحی سایت متریال و طراحی سایت تخت (flat ) تقسیم بندی کرد.

در ادامه به توضیح انواع سبک های طراحی سایت می پردازیم:

انواع سبک های طراحی سایت

طراحی سایت رئالیسم

طراحی سایت رئالیسیم، به معنای طراحی سایت بر اساس واقعیات می باشد. در این نوع طراحی عناصر سه بعدی، افکت های براق و انیمیشن های سنگین به وفور به چشم می خورد. طراحی سایت رئالیسم قدمت بیشتری نسبت به دو نوع دیگر خود دارد، اما این قدمت دلیل بر کهنگی آن نبوده همچنان طرافداران خود را حفظ کرده است. از این سبک طراحی سایت در سایت های تبلیغاتی نیز استفاده ویژه ای می شود.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب طراحی سایت رئالیسم می پردازیم.

مزایای طراحی سایت رئالیسم:

رابط کاربری گرافیکی بسیار بالا

جذابیت بسیار بالا برای جذب مخاطب

استفاده از انواع ساختار رنگ ها

معایب طراحی سایت رئالیسم:

کاهش سرعت بارگذاری سایت

عدم رضایت کاربران در افراط استفاده از انیمیشن ها

طراحی سایت تخت( flat)

یکی دیگر از انواع طراحی سایت، طراحی سایت فلت (flat) می باشد. طراحی سایت flat ، به صورت ساده و بر پایه ی اصول و استاندارهای اولیه بوده است. طراحی سایت به صورت تخت بیش از آنکه بر ظاهر سایت تأکید کند بر کارایی و عملکرد آن تمرکز دارد. در به کارگیری طراحی سایت فلت، هیچ گونه اثری از جلوه های سه بعدی ، سایه ها ، انیمیشن ها ، شیب ها و بافت های متریالی مشاهده نمی شود. در طراحی سایت فلت تمامی عناصر به صورت دو بعدی و چهارگوش طراحی شده و هیچگونه عناصر مدونی مشاهده نمی گردد. این نوع طراحی سایت به سرعت بارگذاری شده و بر بهینه بودن ساختار وب سایت اشاره دارد.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب طراحی سایت تخت می پردازیم.

مزایای طراحی سایت تخت:

رابط کاربری موبایل آن ساده و راحتی استفاده در طراحی سایت Responsive

تمرکز بر تایپوگرافی در طراحی سایت

سادگی و وضوح در طراحی سایت

افزایش سرعت بارگذاری سایت

عدم طراحی سایت بی روح و کسالت بار

معایب طراحی سایت تخت:

محدودیت در انتخاب آیکن های و رنگ ها در طراحی سایت

ایجاد یکنواختی نمایش بصری در سایت

کمبود جلب توجه کاربران در نتیجه عدم استفاده از انیمیشن و سایه ها

طراحی سایت متریال

طراحی سایت به صورت متریال رابطه ی مستقیمی با آنچه که در محیط بیرون می بینید داشته و از دنبای واقعی تقلید می کند. در این نوع طراحی سایت برخلاف طراحی سایت تخت، از آیکن های طراحی سه بعدی و گرافیک ها و لوگوهای سنگین استفاده می شود. استفاده از این عناصر در طراحی سایت منجر به سختی تناسب این صفحات با دستگاه های مختلف و واکنش گرا بودن آن ها شده است.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب طراحی سایت متریال می پردازیم.

مزایا طراحی سایت متریال

طراحی سه بعدی و افزایش نظر کاربران

افزایش درک کاربر از سایت

مجموعه ای از دستورالعمل های جزئی و خاص

معایب طراحی سایت متریال

طراحی وابسته به گوگل و عدم منحصر به فردی در طراحی سایت

کاهش و سرکوبی خلاقیت در طراحی سایت

کاهش روند پیشرفت توسعه ی عناصر تزئینی

کلام آخر اینکه، این انواع طراحی سایت، هر کدام جایگاه ویژه خودشان را در طراحی داشته و نمی توان هیچ یک را برتر بر دیگری دانست. بنابراین اگر طراحی سایت تجملی و فریبنده را ترجیح می دهید از طراحی سایت رئالیسم استفاده کنید. اگر یک کمپانی بزرگ هستید از طراحی سایت متریال استفاده نمائید و اگر علاقه ای به انیمشن های سنگین و گرافیک بالا ندارید و سادگی را می پسندید طراحی سایت تخت را به شما پیشنهاد میکنیم.


منبع: سایت وب یار

marzieh1270

نویسنده 33 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید