تفاوت بین کدنویس، برنامه نویس، توسعه‌دهنده و مهندس نرم‌ افزار

شنبه 27 خرداد 1396

این مقاله به شرح تفاوت عناوین شغلی کدنویس، برنامه نویس، توسعه‌دهنده و مهندس نرم‌افزار می‌پردازد.

تفاوت بین کدنویس، برنامه نویس، توسعه‌دهنده و مهندس نرم‌ افزار

شاید قبلا در مورد این عناوین شغلی چیزهایی شنیده باشید اما تفاوت بین آنها دقیقا چیست؟ برخی افراد مدعی هستند که این تفاوت بستگی به تحصیلات شما دارد، شاید از جهاتی درست باشد اما برخی دیگر عقیده دارند که شرکتی که در آن کار می‌کنید مشخص می‌کند که شما یک برنامه‌نویس هستید یا یک توسعه‌دهنده. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این موضوع خواهیم داشت.

کدنویس (Coder)

کدنویس مسئول نوشتن کد برنامه‌ است. در اکثر موارد کدنویس‌ها نمی‌توانند تمامی مراحل مورد نیاز برای تولید یک نرم‌افزار مانند طراحی یا تست را به تنهایی انجام دهند. آنها بیشتر در مرحله‌ی نوشتن کد اصلی نرم‌افزار شرکت می‌کنند. گاهی از اینکه آنها را کدنویس خطاب کنید می‌رنجند.

برنامه نویس (Programmer)

برنامه نویس شخصیت پیچیده‌تری است. او می‌تواند نرم‌افزار را با هر یک از زبان‌های کامپیوتری اصلی مثل جاوا، پایتون و ... تولید کند. برنامه‌نویس‌ها در سطحی بالاتر از کدنویس‌ها قرار دارند. آنها ممکن است تنها در یک حوزه تخصص داشته باشند و یا دستورالعمل‌هایی بنویسند که برای گستره‌ی وسیعی از سیستم‌ها بکار آید.

برنامه‌نویس‌ها الگوریتم‌ها را به خوبی درک می‌کنند. آنها را می‌توان شبیه به توسعه‌دهندگان دانست با این تفاوت که برنامه‌نویس‌ها بیشتر درگیر پیاده‌سازی هستند تا طراحی و جزئیات بیشتری را باید مورد توجه قرار دهند.

توسعه‌دهنده (Developer)

توسعه‌دهنده می‌تواند برنامه را بصورت کامل و با توجه به طرح آن، ایجاد کند. نقش او برای توسعه‌ی هر برنامه‌ی کاربردی کلیدی است. توسعه‌دهنده حداقل در یک زبان برنامه‌نویسی متخصص است. در یک تیم توسعه، برخلاف برنامه‌نویس این توسعه‌دهنده است که توان مدیریت تیم را دارد.

مهندس نرم‌افزار (Software Engineer)

مهندس نرم‌افزار، اصول و تکنیک‌های مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر را برای هر آنچه مرتبط با تولید یک محصول نرم‌افزاری جدید است، بکار می‌گیرد؛ از تحلیل نیازهای کاربر گرفته تا طراحی، نگهداری، تست و حتی ارزیابی نهایی نرم‌افزار. مهندسین نرم‌افزار قادر به تولید نرم‌افزار برای هر نوع سیستم مانند سیستم‌های عامل، شبکه، کامپایلرها و... هستند. آنها مدرک دانشگاهی دارند و می‌توانند اثبات تئوریک انجام دهند.

روش دیگر برای درک تفاوت بین کدنویس، برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده و مهندس نرم‌افزار، بررسی سلسله مراتب آنها است. طوری که کدنویس در پایین‌ترین سطح و مهندس نرم‌افزار در بالاترین سطح قرار دارد. شاید این عناوین شغلی برای شما یکسان به نظر بیایند چون فکر می‌کنید توسعه‌دهنده می‌تواند هر آنچه مهندس نرم‌افزار می‌تواند را انجام دهد اما در واقعیت، تفاوت‌هایی بین این عناوین وجود دارد که بهتر است بدانید.

rahila

نویسنده 2 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید