10 تکنیک کدنویسی تمیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند

یکشنبه 19 آذر 1396

در برنامه‌های کامپیوتری ارائه به اندازه محتوای باکیفیت مهمه. در این مقاله ما در مورد اینکه چگونه و چرا نمایش خوب کدها در کدنویسی ضروریه به شما پاسخ می‌دهیم.

10 تکنیک کدنویسی تمیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند

در سناریوهای واقعی احتمالا شما عضوی از یک تیم برنامه‌نویسی هستید، پس مهمه که کدهاتون تمیز و قابل فهم باشه چون فقط خودتون نیستید که روی برنامه کار می‌کنید و این کدها را می‌خونید. علاوه‌براین کد تمیز ارزش پروژه را بالا می‌بره، چون تضمین می‌کند توسعه‌دهندگان و افرادی که برنامه‌نویس نیستند (به طور کلی) قادرند جریان و ساختار برنامه را درک کنند.

حالا اجازه بدید به روش‌های مختلف کدنویسی تمیز، صرف نظر از زبان برنامه‌نویسی که با اون کار می‌کنید، بپردازیم.

1. کدنویسی ساده

اولین نکته اینه که کدتون را تا جایی که امکان داره ساده و قابل خوندن بنویسید. مسائل را بیش از حد پیچیده نکنید (مسأله رایج در بین توسعه‌دهندگان)، اگر این کار را بکنید متوجه کدها نمی‌شید. با کدهای ساده شما می‌تونید برنامه‌ای با کیفیت بالا تولید کنید، مسائل را سریع‌تر حل کنید، با تیم برنامه‌نویسی بهتر کار کنید و کد‌های انعطاف‌پذیرتری داشه باشید.

2. کدهای خود را بفهمید

به عنوان یک مبتدی حتی اگر کد ساده‌ای را با دستور ‘if else’ می‌نویسید، اول آن را روی یک کاغذ بنویسد و درکش کنید. وقتی شما تفکر پشت برنامه را درک کنید، الگوریتم و کل پردازش کامپایلر معنادارتر می‌شه. حتی برای متخصصان، بهترین روش درک یک مسأله پیچیده و یا فرمول و الگوریتم هر مسأله پیچیده‌ای، شکستن آن به بخش‌های کوچکتره و بعد از آن سعی می‌کنند تا یه راه‌حل براش پیدا کنند. وقتی شروع به این کار می‌کنید اعتماد به نفستون هم بالا می‌ره.

3. کامنت‌ها بهترین دوست جدید شما هستند

همین‌طور که برنامه‌نوس‌ها پیشرفت می‌کنند و تجربه کسب می‌کنند، یکی از اساسی‌ترین نکاتی که در اولین روزهای برنامه‌نویسی یاد می‌گیرند را فراموش می‌کنند؛ کامنت‌نویسی را رها می‌کنند. اضافه کردن کامنت به کدتون، نکته مهمی است که همه زبان‌های برنامه‌نویسی را شامل می‌شه. این کار باعث می‌شه که به‌روزرسانی، خطایابی، تحلیل و سایر فعالیت‌های مربوط به برنامه‌نویسی مؤثرتر بشه. علاوه‌براین اگر شما با یک تیم کار کنید، گذاشتن این کامنت‌ها باعث می‌شه تا بقیه اعضای تیم کد شما را راحت‌تر درک کنند.

4. اجتناب از تکرار (DRY)

قاعده کلی DRY، که توسط Any Hunt و Dave Thomas در برنامه‌نویسی عملگرا تنظیم شده، استفاده از توابع، کلاس‌ها و نمونه‌هاست تا از کدهایی که قبلا نوشتید دوباره استفاده کنید. این اصل اساسی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌ده تا از تکرار اجتناب کنند و در مقایسه با برنامه‌نویسی که از تکرار غیرضروری استفاده می‌کنه، کد تمیزی را ارائه بدهند. بهینه‌سازی کد چیزیست که غالبا یک برنامه‌نویس خوب را از برنامه‌نویس در سطح متوسط جدا می‌کنه.

5. جداسازی کدها

تصور کنید به یک سوپرمارکت رفتید، هیچ کدوم از اجناس سر جای مشخصی قرار نگرفته. بعضی از محصولات لبنی در بخش لباس یا لوازم آرایشی قرار گرفتند، نان در کنار سبزیجات قرار گرفته. جداسازی در کدنویسی خیلی شبیه سوپرمارکت یا هر جای دیگه‌ای در دنیای واقعیه که نیاز به نظم و ترتیب داره. وقتی کد شما به صورت دقیق تفکیک شده، خواناتره و آسون‌تر می‌تونید چیزی که دنبالش می‌گردید را پیدا کنید.

6. قرارداد نام‌گذاری

این نکته‌ای است که در هر مقاله‌ای در مورد شیوه صحیح کار روی هر زبان برنامه‌نویسی گفته می‌شه. داشتن یک قرارداد نام‌گذاری مناسب در کدنویسی خیلی مهمه، چون راحت‌تر می‌تونید در آینده کدها را به‌روزرسانی و ویرایش کنید. نام‌گذاری‌های نامربوط و متناقض برای صفحات، متغیرها، توابع، آرایه‌ها فقط در آینده برای شما مشکل‌ساز می‌شه. بنابراین قراردادی برای خودتون مشخص کنید و طبق اون در سراسر کدتون نام‌های مرتبط قرار بدید.

7. کشف کردن

معلم خودتون باشید و سعی کنید تا جایی که می‌تونید کشف کنید. کمک‌های زیادی در انجمن‌های آنلاین خوب و برنامه‌نویسان باتجربه وجود داره. به یاد داشته باشید، هیچ میانبری وجود نداره، کد بهتر، نتیجه بهتر.

8. استفاده از هوش

به جای اینکه خیلی راحت کدها را از گوگل یا هر منبع دیگه‌ای کپی کنید، یاد بگیرید که از هوشتون استفاده کنید. از کمک‌هایی استفاده کنید که به نفع شماست و کدهاتون را بهینه کنید. استفاده از کدهای دیگران ممکنه لذت موقتی به شما بده، اما تا زمانی که خودتون قادر به نوشتن کد و حل مشکلات نباشید، رضایت نخواهید داشت.

9. تست اجراها

تست نمایش وب‌سایت روی مرورگر خودتون کافی نیست، چرا که کاربران از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند، و ممکنه اگه نمایش برنامه را درست تست نکنید کاربران زیادی را از دست بدهید. به عنوان یک توسعه‌دهنده برای جلوگیری از این شرایط، کار نهایی شما برای نحوه نمایش وب‌سایتتون باید روی دستگاه‌های مختلف بررسی بشه و بر اساس اون تغییرات لازم اعمال بشه. هر چه صفحه نمایش شما بهتر باشه تقدیر بهتری از کار شما می‌شه.

10. تمرین هنر

توسعه‌دهنده خوب بودن یک مهارت است، هنر است و شما باید به طور مرتب کدنویسی را تمرین کنید تا این هنر را کسب کنید. این شگفت‌انگیز که با کدنویسی و بررسی ابعاد مختلف هر زبان برنامه‌نویسی می‌تونید این شیوه را یاد بگیرید. تا دست‌هاتون کثیف نشه چیزی یاد نمی‌گیرید، پس کدنویسی را شروع کنید. شروع به نوشتن کدهای PHP کنید و از خراب شدن نترسید. فقط زمانی که شکست می‌خورید، ارزش واقعی موفقیت را درک می‌کنید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید