معرفی پایتون و جدیدترین کاربردهای آن

شنبه 25 فروردین 1397

کاربرد زبان پایتون در برنامه های بزرگ در عصر امروز بسیار مشخص است. سادگی و خوانایی بالا از دسته بهترین کاربرد زبان پایتون محسوب می شود.

 معرفی پایتون و جدیدترین کاربردهای آن

پایتون از دسته زبان های بسیار قدرتمند در دهه اخیر محسوب می شود. کاربرد زبان پایتون در خودکارسازی سامانه ها و همینطور توسعه وب بسیار پر رنگ است. شاید بهتر باشد در ابتدا بدانیم که پایتون چیست و یادگیری آن چقدر می تواند مفید باشد. کاربرد زبان پایتون در عصر امروز بسیار قابل قبول خواهد بود.

در صورت علاقمند شدن به این زبان قدرتمند میتوانید از آموزش رایگان پایتون ( Python ) در سایت تاپ لرن استفاده کنید .

پایتون چیست؟

پایتون از دسته زبان های برنامه نویسی نسبتاً جدید است. در واقع با ورود زبان برنامه نویسی پایتون به دنیای برنامه نویسی شکاف های موجود تا حد بسیاری رفع شده است. اگر دقت نمایید در برنامه نویسی یک سری از کدها به صورت دائمی تکرار می شود و این روند خسته کننده خواهد بود، با پایتون و معرفی یک سری اسکریپ های ویژه می توانید تمامی این برنامه ها را به صورت روتین دنبال نماید. یادگیری پایتون ساده است! در واقع این زبان برای تازه کارها بسیار مناسب می باشد. اگر به ترکیب نحوه انجام آن نگاه بیاندازید تمامی مفاهیم بسیار خوانا و قابل درک می باشد. دور بودن از پیچیدگی از صفات بسیار قابل قبول پایتون به شمار می آید. یکی از بهترین کاربرد زبان پایتون پشتیبانی بسیار قدرتمند آن است. دو ویژگی محبوبیت و گستردگی به صورت کاملاً موازی طی شده و آمارها نشان می دهد که پروژه های سایت های بسیار بزرگ به زبان پایتون نوشته شده است.

گستردگی کاربرد زبان پایتون

برنامه هایی که توسط زبان پایتون نوشته می شود بر روی سیستم عامل های شناخته شده اجرا خواهند شد. کتابخانه های این زبان مبتنی بر API بوده و در واقع بسیاری از پیوند ها را در خود جای می دهد به این معنی که پایتون می تواند از طریق یک سری میان افزار ها با سرویس های مختلفی ارتباط بگیرد. حتی الامکان استفاده مستقیم از کتابخانه ها نیز فراهم شده است. تطیبق پذیری این زبان همه را شگفت زده می کند، هرچند که کمی کندی بسیار طبیعی بوده و شاید سرعت دلخواه را نداشته باشد اما گزینه ای بسیار ایده آل برای انجام کارهای بزرگ است.

کاربرد زبان پایتون در تولید برنامه های بزرگ، مستقل و همینطور حرفه ای بوده و برای پروژه های ساده و پیش پا افتاده به کار نمی رود. مدیریت و خودکارسازی این زبان سبب می شود که فرآیندهای بزرگ به طور دقیق مدیریت شوند.

پایتون برای چه کارهایی مناسب است؟

در ابتدا باید اشاره نمود که پایتون یک زبان برنامه نویسی چندمنظوره می باشد یعنی بر اساس شی گرایی حرکت می کند و به این ترتیب یک گزینه ایده آل برای سایت های پویا بوده و می توانید داده ها را به دقت تحلیل نمایید. اگر می خواهید برای دسکتاپ برنامه ای بنویسید این زبان بهترین انتخاب خواهد بود. اساسی ترین کاربرد زبان پایتون در اسکریپ نویسی است. وقتی صحبت از اسکریپت نویسی می شود تاکید بر خودکار سازی است. این تصور که پایتون تنها می تواند جایگزین اسکریپت های shell و همینطور فایل های دسته ای شود اشتباه است، تعامل این زبان با مرورگرهای وب و همینطور برنامه های گرافیکی بسیار گسترده بوده و ابزارهای Salt را به سادگی پیکربندی می کند.

خوشبختانه امکان استفاده از این زبان در برنامه های گرافیکی و کنسولی نیز فراهم شده است، یک سری پکیج ها در پایتون وجود دارد که اجازه می دهد از یک اسکریپت، فایل های باینری ایجاد نماید. یکی از معتبرترین ابزار در این مسیر cx_Freeze است. این کاربرد زبان پایتون بسیار مشهور است. ارتباط پایتون با یادگیری ماشینی و همینطور علم داده نیز بسیار قوی است. اگر به تجزیه و تحلیل داده ها در چند سال اخیر دقت نمایید مشخص است که پیچیدگی در این لاین بسیار گسترده تر از قبل شده است، خوشبختانه این زبان توانسته یکه تاز در این عرصه باشد. کاربرد زبان پایتون روز به روز در حال افزایش است.

کاربرد زبان پایتون در ارتباط با وب سرویس ها

طراحان وب نیاز اساسی به سایت های داده محور دارند، کتابخانه های محلی پایتون دارای چهارچوب های وب بوده و کمک می کنند سریعترین راهکار در اختیار طراحان وب قرار بگیرد. توابع REST چند خطی در این راه نقش اساسی ایفا می کنند. این تابع یک معماری وب سرویس محسوب می شود و از پروتکل های HTTP برای تبادل اطلاعات استفاده می نماید. نگارش های جدید پایتون می تواند از عملیات های غیر هم زمان نیز پشتیبانی کند. این پشتیبانی موضوع به این معنی است که امکان عملیات غیر هم زمان نیز فراهم شده است. مبرهن است که این سیستم اجازه مدیریت ده ها هزار کتابخانه در هر ثانیه را ممکن می سازد.

کاربرد زبان پایتون در تحلیل و ساخت فرآیند های خواندن نیز مشهور است. در این زبان هر چیز و حتی کتابخانه ها نیز یک شی در نظر گرفته می شود. در این رویکرد در واقع کدها به صورت کارآمدتر تولید می شود و به سختی سایر روش ها نخواهد بود. شاید برایتان جالب باشد که چرا زبان پایتون به چسبندگی مشهور است. در این زبان شما اجازه دارید کدهای مختلف را به هم وصل نمایید، این گزینه در علم داده و یادگیری ماشینی نیز بسیار مشهور است.

جوانب مثبت و منفی پایتون

تا به اینجا در خصوص مزایا و کاربرد زبان پایتون صحبت شد، بهتر است کمی به دیگر جوانب پایتون بپردازیم. پایتون یک زبان سطح بالا محسوب می شود، این زبان برای برنامه نویسی های سطح سیستمی مناسب نیست و همینطور هسته سیستم عامل نیز گزینه مناسبی برای این زبان نخواهد بود. اگر به دنبال فراخوانی کتابخانه های چند سکویی هستید زبان پایتون را انتخاب نکنید! کاربرد زبان پایتون به نوعی می تواند به صورت موازی نیز در نظر گرفته شود. اگر در روند کاری خود سرعت اهمیت بسیار ویژه ای دارد متاسفانه پایتون گزینه مناسبی نخواهد بود. کاربرد زبان پایتون بسیار زیاد بوده و جوانب مثبت زبان پایتون بسیار گسترده تر از محدودیت های آن است.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Python
  • 4k بازدید
  • 1 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید