معرفی کامل سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی

سه شنبه 20 شهریور 1397

سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی مشخصات مخصوص به خود را داشته و با هدف خاصی فعالیت می کند.

 معرفی کامل سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی

ما بانک اطلاعاتی را با عنوان database می شناسیم. اما در خصوص سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی تعاریف مختلفی وجود دارد. در این مقاله در بخش های اولیه تعاریف و توضیحات مختلف در زمینه سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس 5 سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی را مورد تحلیل قرار می دهیم.

تعاریف موجود در خصوص مدیریت بانک اطلاعاتی

اولین تعریفی که در زمینه سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی دیده می شود به این صورت است که در واقع مجموعه ای از اطلاعات با اضافات قابل کنترل موجود است که در کاربردهای مختلفی به کار گرفته می شود. در نظر داشته باشید که این اطلاعات به صورتی دقیق جمع آوری می شود و مجموعه ای مستقل از برنامه ها تشکیل می شود مدیریت اطلاعات باید توسط یک سری نرم افزارهای جانبی صورت پذیرد. در نظر داشته باشید که این نرم افزار باید دارای خصوصیات مشخصی باشد: در ابتدا باید به مستقل بودن آن توجه کرد در واقع نرم افزار استفاده شده باید نوع اطلاعات را امر جداگانه در نظر بگیرد به زبانی صحیح تر نرم افزار باید بتواند توان پردازش اطلاعات را از خود اطلاعات تمیز دهد.

برای اینکه نتایج به دست آمده صحیح تر باشد باید یک سری تستها بر روی اطلاعات صورت پذیرد به این معنی که نرم افزار باید این اطمینان را فراهم سازد که انسجام داده ها به طور دقیق صورت می گیرد. همزمانی و همگونی اطلاعات در سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی بسیار مهم است. می دانیم که بانک های اطلاعاتی از دسته منابعی محسوب می شود که چندین کاربر به اطلاعات ان نیاز دارند به این ترتیب نرم افزار مدیریت بانک اطلاعاتی باید بتواند یک همگونی دقیقی فراهم سازد .

سیستم های ترتیبی مدیریت بانک اطلاعاتی

این سیستم ها دارای واحدهای مختلف اطلاعاتی هستند و اغلب به صورت لیست بندی شده در ساختار شجره ای قرار دارد. در این سیستم ها شاخه بندی مشخصی دیده می شود که البته هر یک مربوط به ساختار خاصی است. هر واحد از اطلاعات در سیستم های ترتیبی به شاخه قبل از خود وابسته است. در نظر داشته باشید که این موضوع به این معنی است که هر شاخه دارای مالک و یا صاحب است و البته تعداد مالک ها یک عدد اعلام شده است، برای هر مالک چندین واحد عضو جداگانه در نظر گرفته شده است. شرکت IBM از این نوع سیستم بانک اطلاعاتی استفاده می کند.

سیستم های شبکه ای مدیریت بانک اطلاعاتی

سیستم های شبکه ای بانک اطلاعاتی از اطلاعات شبکه ای استفاده می کنند، در نظر داشته باشید که در این سیستم ها شاهد لیست هایی از اطلاعات و همین طور رکوردبندی های مشخصی هستیم. این رکوردها از بخش داخلی به هم وابسته بوده و مرتبط هستند، روابط بین آنها ترتیبی بوده و بسیار انعطاف پذیر است. به طور کلی وقتی یک ساختار شبکه به صورت سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی پیاده شود اعمال تغییرات بر روی آن بسیار دشوار است.  این سیستم بانک اطلاعاتی منسجم است.

سیستم های مرتبط مدیریت بانک اطلاعاتی

در این سیستم ها جدول های دو بعدی وجود دارد و اطلاعات را در خود نگه می دارد، در نظر داشته باشید که هر جدول برای یک لیست قابل تصویر است . جدول ها دارای چندین ستون و ردیف اطلاعات هستند. بین اطلاعات هر یک از ستون ها لینک های ارتباطی وجود دارد و از نشانگرهای مشخصی برای این کار استفاده شده است. در نظر داشته باشید که برای ایجاد جداول جدید، شما می توانید ردیف و ستون هایی را از پیش تعیین کنید. سیستم های بانک اطلاعاتی دارای قابلیت انعطاف پذیری قابل قبولی است. توان عملکرد این سیستم ها به نسبت گزینه های دیگر کمتر است. در نظر داشته باشید که برای این سری از سیستم ها روز به روز نسخه های جدیدتری وجود داد.  اوراکل طبق این سرویس مدیریت بانک اطلاعاتی فعالیت می کند.

سیستم های متن باز مدیریت بانک اطلاعاتی

بانک اطلاعاتی با متن آزاد این بانک اطلاعاتی سبب حفظ و بازنگری جستجوی اطلاعات متنی می شود. در نظر داشته باشید که تمام ساختارهای آزاد در این مسیر به زبان انگلیسی است. در هر رکورد از این لیست دارای مشخصه های مربوط به خود است که باید به طور دقیق جانمایی شود. هر رکورد یا لیست دارای خطوط و جملاتی مشخص است این جملات متن را تشکیل می دهد. در نظر داشته باشید که ساختارهای ترتیبی بین بانک اطلاعاتی مشخص است. ساختارهای این بانک اطلاعاتی شامل کتاب، کاتالوگ و همین طور بخش و پاراگراف است.

ساختاری که برای بانک اطلاعاتی متن باز در نظر گرفته می شود بسته به نوع محصول می تواند متفاوت باشد. در نظر داشته باشید که فایل های متن و همین طور ایندکس ها شامل کلمات کلیدی بوده و دارای نشانگرهای خاصی است. کتابخانه های بانک اطلاعاتی بسیار متفاوت بوده و هر یک شامل قوانین خاصی است. آیا می دانید سیستم های خبره به چه صورتی است و شامل چه مسایلی می شود؟ این سیستم ها دارای روش های حل مطمئنی بوده و بسیار قابل اعتماد است. در نظر داشته باشید که طراحان این ماشین مجرب بوده و با دید بالایی که در زمینه های دیتا دارنداقدام به طراحی آن کرده اند. این سیستم ها می توانند مسائل مختلف را در زمینه های مهندسی به طور دقیق برآورد سازی کنند.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید