بررسی ویژگی های Data warehouse ( مزایا و معایب )

شنبه 24 شهریور 1397

مزایای Data warehouse به نسبت سایر پایگاه های داده بسیار بیشتر است. هدف از Data warehouse داشتن محیطی یکپارچه از اطلاعات ذخیره شده است.

 بررسی ویژگی های Data warehouse ( مزایا و معایب )

جالب است بدانیم که Data warehouse از دسته موارد مهم در خصوص فرآیند تصمیم گیری محسوب می شود و هدف اصلی از انبار داده تأکید بر خلاصه بندی صحیح مجموعه ای از داده ها خواهد بود. اما قطعا قبل از استفاده از انبار داده  باید به سراغ مزایا و معایب آن برویم به این ترتیب می توان اینطور در نظر گرفت که کنترل همروندی نیز می تواند از ویژگی های مهم Data warehouse محسوب شود. در این مقاله به طور دقیق در خصوص ویژگی های مثبت و منفی انبار داده  صحبت می کنیم و شرایط موجود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ویژگی های مهم Data warehouse

یکی از ویژگی های بسیار مهم در خصوص Data warehouse موضوع گرا بودن آن است، در واقع در انبار داده می توان به طور دقیق هر مجموعه داده را به طور موضوعی دسته بندی کرد.

یکپارچگی از دیگر ویژگی های مهم در انبار داده محسوب می شود، در چنین سیستم هایی هرگز بی نظمی در خصوص چیدمان داده ها دیده نمی شود.

از مهم ترین ویژگی های انبار داده از بین نرفتن است! یکی از نگرانی هایی که در خصوص مجموعه داده وجود دارد از بین رفتن آن به مرور زمان است که در پایگاه های داده هیچ وقت چنین گزینه ای دیده نمی شود.

خوشبختانه انبار داده به سادگی طبق زمان تغییر می کند و شما می توانید از خاصیت انعطاف آن به صورت دقیق استفاده کنید.

مزایای Data warehouse

می خواهیم به طور دقیق بررسی کنیم که دلایل استفاده از Data warehouse چیست. یکی از مهم ترین مزایایی که در خصوص چنین سیستم هایی وجود دارد تهیه گزارشات است. شما در انبار داده  می توانید انواع پرس و جوها را که نیاز به عملیات ورودی و خروجی است را به طور دقیق انجام دهید. یکی از اهداف مهم در خصوص سیستم های پردازش تراکنش این است که گزارشات مورد نیاز برای بخش های عملیاتی را به طور دقیق تولید می کند.می دانیم که تهیه چنین گزارش هایی اغلب بسیار سخت و حجیم است و سبب می شود که سیستم ها کند شود بنابراین یکی از راه حل های بسیار کارآمد که توسط شرکت های تجاری صورت می گیرد استفاده از سیستم های Data warehouse است که سبب می شود خلاصه نویسی قابل قبولی در این مسیر صورت پذیرد.

مورد دوم از مزایای Data warehouse استفاده از مدل های داده ای و یا یک سری از تکنولوزی های سرور است که سبب بالا رفتن سرعت عملیات گزارش گیری و همینطور پرس و جو ها می شود.

انبار داده  سبب فراهم ساختن محیطی برای تسهیل به دست آوردن گزارش ها شده و همینطور از دسته وسیله هایی است که سبب سرعت بخشی به عملیات گزارش گیری می شود. به طور حتم می توان Data warehouse ساخت تا کاربرانی که دارای آگاهی کمتری هستند گزارش ها و پرس و جوهای ساده را تهیه کنند.

Data warehouse تصفیه شده

Data warehouse تصفیه شده از دسته سیستم های پردازش تراکنش محسوب می شود که اجازه می دهد به طور پیوسته یک سری گزارش ها تهیه شود. در چنین انبار داده ای نیازی به ثابت بودن سیستم های پردازش تراکنش نخواهد بود در واقع انبار داده به شما این امکان را می دهد تا بتوانید داده ها را بدون هیچ تغییر دادن سیستم های تراکنشی تصفیه کنید. یک سری ازانبار داده وجود دارد که شرایطی فراهم می شود تا امکان یافتن اصلاحات انجام شده بر روی Data warehouse و فرستادن بازخورد صحیحی به سیستم های تراکنشی فراهم شده است. گاهی اوقات چنین رفتارهایی با تغییر کردن داده ها معنای صحیح تری پیدا می کنند.

برای اینکه بر اساس یک سری قواعد گزارش گیری و همینطور پژوهش بر روی داده های مختلف صورت پذیرد انبار داده سبب سرعت بخشی قابل لمسی می شود. در قدیم وقتی شرکت هایی نیاز به یک سری از گزارش ها بر پایه های داده های مختلف داشتند مجبور به بیرون کشیدن جداگانه هر داده و مرتب سازی بودند در صورتی که با وجود انبار داده ، دیگر چنین گزینه هایی دیده نمی شود.

معایب Data warehouse

می دانیم که وقتی روشی به وجود می آید علاوه بر مزایا، یک سری معایب را به همراه خواهد داشت.

به هرحال برای ساختن Data warehouse باید داده ها را از یک محل به محل دیگری منتقل شوند که نیاز به فضای ذخیره سازی زیادی است به این ترتیب باید فکری به حال این انتقال کرد. اما اینطور که مشخص است داده ها اغلب در وضعیت خلاصه شده قرار دارند.

یکی از مسائل مهم در خصوص کپی داده ها از یک محل به محل دیگر این است که مشکل قدیمی شدن وجود دارد و ممکن است که با منبع اصلی در تناقض به نظر برسد.

داده ها در Data warehouse به صورت متناوب به روز می شوند به این ترتیب اگر کاربری نیاز به یک سری اطلاعات تحلیلی به روز داشته باشد نمی توان به سادگی به آن دست یابد.

داده هایی که به Data warehouse فرستاده می شود باید از قبل تعیین شود و ممکن است که کاربر نتوانند داده هایی که قرار است به انبار داده  فرستاده شود تشخیص دهند.

جمع بندی

متوجه شدیم که مزایای انبار داده به نسبت گزینه های دیگر بیشتر است، در واقع این سیستم نیاز به تجزیه و تحلیل به طور کامل برآورده می سازد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید