10 نکته برای نوشتن کد بهتر و ساده تر
ایمان مدائنی

برای اینکه بتوانید کد نویسی بهتر و ساده تر انجام دهید و در کار خود متبحر شوید باید نکاتی را در این خصوص بدانید و رعایت نمایید. در این متن به بررسی 10 نکته برای کد نویسی ساده تر می پردازیم تا شما با فراگیری آنها بتوانید به طور عملی آنها را اجرا کنید تا جزو ماهرترین ها در کار خود شوید.

کد نویسی

شما علاوه بر آنکه در کد نویسی و برنامه نویسی باید کدها را به گونه ای بنویسید که کارآمد و مناسب باشند باید آنها را به گونه ای بنویسید که در هنگام خواندن آنها فرد دچار مشکل نشود و به راحتی بتواند کدها را بخواند و متوجه شود. برای این کار باید نکاتی برای نوشتن کد ساده تر را بدانید و با رعایت آن ها کد نویسی بهتر و ساده تر داشته باشید.

از جمله دلایلی که باعث می شود تا شما بخواهید یک کد نویسی بهتر و ساده تر داشته باشید امکان حل مشکلات احتمالی نیز ممکن تر است. ساده تر بودن کدها باعث می شود تا به راحتی بتوانید مشکل را پیدا کنید و در کمترین زمان آن را برطرف نمایید. همچنین از دیگر مزایای کد نویسی بهتر و ساده تر این است که در زمان کمتری می توانند کدها را بفهمند و به همین دلیل در کمترین زمان کدها اصلاح و یا بازبینی می شوند.

تابعی با یک هدف مشخص

اگر بخواهید یک تابع که تا چند خط ادامه پیدا می کند را درک و یا ویرایش نمایید به مشکل بر می خورید و ممکن است احتمال خطا نیز افزایش یابد. برای حل این مشکل و کد نویسی بهتر و ساده تر باید کدها را به کدهای منفرد تقسیم بندی نمایید. این بدان معنا است که باید هر تابع یک هدف مشخص داشته باشد و یک مفهوم خاصی را به نمایش بگذارد؛ یعنی هر چه مرتب تر بنویسید کد شما نیز ساده تر می باشد.

اسامی و نام های گویا

برای متغیرها باید اسامی و نام هایی را انتخاب و تعیین نمایید؛ اما آنچه که باعث می شود تا کد نویسی بهتر و ساده تر داشته باشید استفاده از اسامی مشخص و مرتبط می باشد. فرض کنید یک اسم و نام بی معنا برای یک متغیر انتخاب نمایید. برای آنکه متوجه شوید و کد را درک کنید باید کل کد را مطالعه کنید تا اسم آن را نیز درک نمایید؛ اما اگر یک نام مرتبط با کد انتخاب کنید که مبهم نباشد می تواند در درک بهتر کد در زمان کمتر بسیار موثر باشد. این موضوع در کد نویسی بهتر و ساده تر بسیار حائز اهمیت است.

حذف کدهای غیر ضروری

از دیگر نکات برای نوشتن کد ساده تر که می توان ذکر کرد حذف کدهای غیر ضروری است. به طور مثال در برخی موارد شما یک کد را بازنویسی می کنید که کار کند و شما را به هدفی که می خواهید می رساند اما با این وجود کد قدیمی را نیز از بین نبرده اید و پاک نمی کنید. این کد قدیمی در حقیقت یک کد غیر ضروری می باشد. البته شاید به این فکر کنید که ممکن است زمانی این کد قدیمی نیز به کار شما بیاید اما اگر بخواهید که کد نویسی بهتر و ساده تر داشته باشید باید بدانید که از نوشتن و نگهداری هرگونه کد غیر ضروری باید بپرهیزید.

نکاتی برای نوشتن کد بهتر

تا این قسمت از متن به 3 نکته برای کد نویسی بهتر و ساده تر پرداخته ایم و آنها را بررسی کردیم. در این بخش قصد داریم تا 7 نکته دیگر برای یک کد نویسی بهتر و ساده تر  را بیان نماییم. چهارمین نکته که باید در این مورد بدانید هوشمندی کدها می باشد. برای این کار می توانید در ابتدا چند خط کد را در یک خط خلاصه کرد که این موضوع تنها باعث کوتاه تر شدن و کمتر شدن کدها می شود اما لزوما به معنای ساده تر شدن آنها نیست؛ اما در هوشمند سازی کدها می توانید از میانبرهایی استفاده کنید.

استفاده از یک سبک مشخص و یکسان برای کدنویسی نیز از دیگر نکات مهم در کد نویسی ساده و بهتر است. این که کدام سبک را برای کد نویسی خود انتخاب می کنید بستگی به خودتان دارد اما بهتر است از آن سبک به طور یکنواخت استفاده کنید. استفاده از یک معماری مناسب برای پروژه ها نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در کد نویسی بهتر و ساده تر می باشد. البته منظور از معماری مناسب بهترین معماری موجود نیست بلکه بهترین معماری که برای شما کد نویسی و پروژه مناسب است.

در هر زبان برنامه نویسی اصطلاحات مختلفی وجود دارد که اگر می خواهید کد نویسی بهتر و ساده تر  داشته باشید باید به این اصطلاحات آشنایی داشته باشید. توجه به ضد الگوها نیز بسیار مهم است و باید از استفاده کردن آنها جلوگیری نمایید؛ زیرا در صورتی که از این ضد الگوها استفاده کنید کدهایی ناکارآمد به دست می آید.

همچنین استفاده از تجارب دیگران می تواند شما را در کدنویسی بهتر و ساده تر  بسیار کمک کند. از این جهت بهتر است کدنویسی کسانی که در این کار تبحر دارند را مطالعه نمایید. از دیگر نکاتی که برای کد نویسی ساده تر پیشنهاد می شود نوشتن توضیحاتی برای کدها می باشد. بازسازی کدها نیز از آخرین نکاتی است که برای کد نویسی بهتر و ساده تر می توانیم به آن اشاره نماییم. شاید این بخش برای شما دلپذیر نباشد اما اگر به آن توجه نداشته باشید ممکن است کدهایی تولید کنید که قابلیت نگهداری را برای شما نداشته باشند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi