نکاتی برای تجربه کاربری بهتر

دوشنبه 31 شهریور 1399

ارائه یک سایت جدید فرآیند پیچیده‌ای است. در هر برنامه یا سایت تجربه کاربری بسیار مهم است و سایت ما با تجربه کاربری پایین اعتبار و کاربران خود را از دست خواهد داد.

نکاتی برای تجربه کاربری بهتر

در این مقاله ما 6 ویژگی که شما باید در برنامه‌های خود قرار دهید تا تجربه کاربری بهتری داشته باشید را بیان می‌کنیم.

1. متمرکز بودن

اکثر سایت‌ها و برنامه‌ها کارهای مختلفی را انجام می دهند. در هر حیطه‌ای که هستید، تیم سازنده باید بداند چه ویژگی‌هایی را در اولویت قرار دهد و از این برنامه به چه صورت باید استفاده شود.

داشتن یک مأموریت روشن و درک درست از هدف نهایی از بزرگترین عوامل ارائه موفق یک محصول است.

2. محرمانگی

درک نحوه استفاده از اطلاعات یک شخص اهمیت فوق العاده ای دارد. شما فقط باید اطلاعات ضروری را از کاربر دریافت کنید. وارد شدن به اطلاعات شخصی کاربران (در صورت عدم استفاده) خوب نیست و بهتر است که به کاربر توضیح دهیم چگونه از این اطلاعات استفاده خواهد شد.

توانمند سازی کاربران جهت اطلاع از نحوه استفاده و اشتراک اطلاعات آنها، یکی از اقدامات ضروری برای جلب اعتماد هست.

3. دسترس پذیری و قابل فهم بودن

رابط کاربری برنامه باید به گونه‌ای باشد که کاربران بتوانند با آن احساس راحتی کرده و بتوانند به سادگی با آن کار کنند. آیکون و دکمه‌ها باید گویا و قابل فهم باشند. بهتر است که ما تمام کاربران خود را با هر شرایطی در نظر بگیریم، مثلا رنگ با کنتراست بالا (مانند آبی ، سفید ، سیاه و خاکستری) رابط کاربری  را برای افرادی که مشکل بینایی دارند، قابل دسترس می‌سازد.

 تمرکز بر دسترس پذیری باعث افزایش مخاطب و بهبود صحت داده های دقیق می شود.

4. عام المنفعه بودن برنامه

فرض کنید در برنامه‌ای، هر بار که فرد جدیدی اطلاعات خود را برای اولین بار ارائه می دهد و کالایی را خرید می‌کند، آن شرکت مبلغی از آن فاکتور را صرف افراد نیازمند می‌کند.

مشارکت در نیکی کردن به دیگران باعث القا حس خوب ، به افرادی که زمان و انرژی خود را صرف این کار می‌کنند می شود. در صورت امکان اگر سعی کنید چنین اقداماتی، هر چند کوچک را قرار دهید حس خوبی را به کاربران و بازدیدکنندگان القا می‌کنید.

5. نگهداری

برنامه باید به گونه‌ای باشد که روزانه آپدیت شود و هر بار مطالب جدیدی با توجه به حیطه فعالیت آن سازمان در سایت قرار گیرد. این موضوع آن را جذاب نگه می دارد وهمچنین اطمینان حاصل می کند افراد با هربار ورود کاملا درگیر و مجذوب هستند به جای اینکه صرفا فقط تحرک داشته باشند.

همچنین کاربرد نوتیفیکیشن‌ها هم جالب است، این نوتیفیکیشن ها یا همان اعلان‌ها در اغلب موارد می توانند یک درخواست مناسب ازطرف برنامه باشند، همه ما از اعلان‌هایی که پشت سر هم برای کاربر ارسال می‌شود و ممکن است او را گیج کند می‌ترسیم. بنابراین این نوتیفیکیشن‌ها علاوه بر کاربردی بودن می‌توانند مضرر هم باشند، پس بهتر است که قابلیت غیرفعال کردن آن را هم برای کاربر بگذاریم تا کاربر تصمیم بگیرد که اعلان‌ها را دریافت کند یا نه.

6. محتوا

محتوا همیشه بخش مهم یک سایت است. ما باید بتوانیم محتوایی را ارائه دهیم که علاوه بر خوانا بودن، صحت هم داشته باشند. ارائه اطلاعات نادرست به مرور زمان اعتماد کاربران را نسبت به ما از بین می‌برد. بخش محتوا هم در تجربه کاربری و هم در سئو بسیار مهم است، پس باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

خوانا بودن مطالب را هم فراموش نکنید. اگر مطلب شما ناخوانا باشد و یا غلط های املایی و نگارشی زیادی داشته باشد، به احتمال خیلی بالا کاربر آن مطلب را تا انتها نخواهد خواند.

جمع‌بندی

شما هر سایتی که داشته باشید، متمرکز بودن، محرمانگی، در دسترس بودن، عام المنفعه بودن، نگهداری و محتوا همیشه به هم وابسته هستند و هنگام طراحی یک سایت، رسیدگی و پرداختن به آن ها ، بسیار با ارزش خواهد بود.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید