چگونه میتوانیم یک برنامه نویس خوب شویم

پنجشنبه 3 مهر 1393

اگر خودم رو یک برنامه نویس بدونم، سعی میکنم در این مطلب راهی را که برای برنامه نویسی رفتم رو بنویسم، شاید که دوستانی ندانند که از کجا شروع کنند و این مطلب براشون مفید باشه.

 چگونه میتوانیم یک برنامه نویس خوب شویم

در مقدمه باید به این مطلب توجه کنید که برنامه نویس شدن با بلد بودن یک زبان برنامه نویسی فرق دارد، برنامه نویس یک پژوهنده و محقق هم هست، و صرفا با یادگیری زبان برنامه نویسی یک برنامه نویس نیستید، بعد از یادگیری یک زبان تازه کار شروع میشود.

۱- دلیل برنامه نویسیتان را مشخص کنید

در ابتدا باید شما بدانید هدفتان از برنامه نویسی چیست؟ آیا صرفا برای شغل خاص و کسب درآمد؟ آیا فکر تازه ای در دنیا داردید و میخواهید برنامه ای تازه بسازید؟ آیا میخواهید کسب علم کنید؟ یا میخواهید دروس دانشگاهتان را پاس کنید؟ پاسخ به این سوال اهمیت بسیاری دارد تا بتوانید در مراحل بعد بهتر عمل کنید.

۲- چه نوع برنامه نویسی می‏خواهید باشید؟

باید نوع برنامه نویسی و جبهه فعالیت خودتون رو مشخص کنید؛ مشخص کنید که چه نوع برنامه ای میخواهید بنویسید؟ تحت وب یا تحت سیستم عامل؟ کد باز (Open Source) یا خیر؟ من خودم شخصا برنامه نویسی تحت سیستم رو انتخاب کردم؛ ولی یادگرفتن یک زبان برنامه نویسی تحت وب هم ضرری ندارد. به عنوان مثال اگر در مرحله قبل دلیلتان برای برنامه نویسی کسب درآمد بوده باید یه سری به روزنامه همشهری بزنید تا ببینید که چه نوع برنامه ای بازا کار بهتری دارد.

۳- زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید

واضح است که یک برنامه نویس باید از یک زبان شروع کند که زبان شروع اکثرا زبان تخصصی برنامه نویس میشه (من برای ابتدا VB6 رو انتخاب کردم ولی کم کم دارم به VB.Net روی میارم)، زبان برنامه نویسیتان را خیلی ساده انتخاب نکنید که بدردتون نخوره (مثل پاسکال، اسمبلی و …)، و از سوی دیگر خیلی سخت نباشد که دلسرد شوید (مثل جاوا). پیدا کردن زبان برنامه نویسی مستقیما به پاسخ شما به دو سوال بالا برمیگردد، به عنوان مثال اگر بخواهید تحت وب برنامه بنویسید و همچنین برای کسب درآمد، بیشتر ASP.NET توصیه میشود، اما اگر برای استفاده ی شخصی باید PHP را انتخاب کنید. اگرچه PHP هم درآمد خوبی داره اما نه به اندازه ی ASP. اگر شما میخواهید تحت سیستم عامل کار کنید جاوا و ویژوال بیسیک دات نت پیشنهاد میشه. اما باید بدانید که زبانهای تحت سیستم عامل پیچیدگی خاص خود را دارند.

۴- از کتاب شروع کنید

ابتدا با کتاب شروع کنید، با کمی تحقیق راجب زبان برنامه نویسی که در بالا انتخاب کردید یک کتاب را انتخاب کنید. لازم نیست کتاب های خیلی پیشرفته یا حتی به زبان های دیگر تهیه کنید. کتاب های خیلی ساده مثل خودآموزهایی که با عنوان مثلا خودآموز ویژوال بیسیک دات نت در ۲۴ ساعت میتوانند به شما کمک کنند. البته معلومه که VB.NET رو نمیشه در ۲۴ ساعت آموخت اما شروع برنامه نویسی از این گونه کتاب هاست. با کتاب های پیشرفته شروع نکنید زیرا ممکن است شما را دلسرد کند.

۵- با کتاب همراه باشید

با شروع همراه کتاب مفسرها و برنامه هایی که برای اجرای برنامه هاتان بر روی سیستم نیاز دارید را روی سیستم نصب کنید. حالا سعی کنید که همراه خواندن کتاب، همه مثال ها و کدهای آن را بر روی سیستم اجرا کنید و برنامه را لمس کنید. همانطور که آندره ژید میگه : «ناتانایل خواندن اینکه شنهای ساحل نرم است برایم کافی نیست، میخواهم پاهایم این نرمی را حس کند.» برای شما نیز چنین است، باید کد نویسی را حس کنید.

۶- خودتان مثال هایی بسازید

بعد از اجرا و تست کردن کدها و مثال های کتاب خودتان نیز مثال هایی در همان رابطه بسازید و آنها را تست کنید و سعی کنید آنها را توسعه دهید.

۷- در زبانتان لهجه بگیرید (آنطور که راحتید بنویسید)

هر برنامه نویسی در نوع نوشتن برنامه ی خود لهجه ای دارد، مثلا برای انجام یک کار ۳ راه وجود دارد. شما عادت کنید از راهی که خودتان راحت تر هستید بروید و همیشه از آن راه را دنبال کنید.

۸- دلسرد نشوید

در خواندن کتاب هستیم. شاید شما مبحثی از کتاب را متوجه نمیشوید، مهم نیست. ادامه دهید، به سختی اش می ارزد، حتی میتوانید بدون خواندن این مبحث از آن رد شوید. راه درازی مانده است، به احتمال زیاد بعد از مدتی این مبحث را یاد میگیرید.

۹- دوستان برنامه نویس بیابید

در وبسایت ها، انجمن ها، وبلاگها و هرجا که برنامه نویسی هم زبان خود یافتید سعی کنید که با او رابطه ی دوستی برقرار کنید. به لیست دوستانتان در مسنجرتان اضافه اش کنید تا همیشه در دسترس باشد. او میتواند خیلی چیزها به شما بیاموزد.

۱۰- کتاب تمام شد اما راه دراز است

کتاب تمام شد اما هنوز راه ادامه دارد. شما زبان برنامه نویسی را آموختید اما هنوز برنامه نویس نشدید. حالا سعی کنید برنامه های موردنظرتان را خودتان بنویسید. برنامه بنویسید و از آنها استفاده کنید، یک بازی لذت بخش است که به شما مهارت میدهد.

۱۱- برنامه های دیگران را تحلیل کنید

مهمترین کاری که باید پس از اتمام کتاب انجام دهید این مرحله است. کد نرم افزارهای مختلف که با زبان شما همخوانی دارند را دریافت کنید. آنها را بخوانید و به طور کلی الگوریتم و نحوه نوشتن برنامه ها را بررسی کنید. بیشترین مطالب را در این مرحله خواهید آموخت، تا روزی که در این حرفه هستید این کار را ادامه دهید.

۱۲- همیشه به روز باشید

سعی کنید همیشه به روز باشید. آخرین ورژن از برنامه ها و کدهای نوشته شده را دانلود کنید، سعی کنید همه مطالب برنامه نویسان هم زبانتان را بخوانید، اگر نسخه ی جدید از مفسر زبانتان عرضه شد شما باید از اولین اشخاصی باشید که آنرا دانلود میکند.

۱۳- همه چیز را خودتان بنوسید

یعنی تا حد امکان از برنامه ها و کدهای آماده استفاده نکنید. البته استفاده از کدهای آماده حرام نیست اما مکروه است. از طرف دیگه استفاده از کدهای آماده در صورت تحلیل کد موردنظر قبل از استفاده مستحب هم هست.

۱۴- مغرور نشوید

اگر چندین سال نیز به آموختن یک زبان مشغول باشید هنوز خیلی چیزها برای یادگیری مانده است. همیشه سعی کنید از دیگران یاد بگیرید و همینطور به علم خودتان را به دیگران یاد دهید (یاد زمانی باشید که مشکلات خودتان را از دیگران میپرسیدید).

 

منبع : mspsoft

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 6k بازدید
  • 27 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید