مفهوم Restful API در Asp.Net

پنجشنبه 2 اردیبهشت 1395

در این سری از مقالات، یاد می گیریم که چطور یک Restful API ایجاد کنیم به طوری که بتوانیم آن را در اختیار چندین کاربر در ASP.NET قرار بدهیم . در این مقاله مفاهیم ابتدایی و زیرساخت API را یاد خواهیم گرفت.

مفهوم Restful API در Asp.Net

در این سری از مقالات ، همه ی ساختار های Restful API را توضیح می دهیم و شما یاد خواهید گرفت چطور یک Restful API در ASP.NET ایجاد کنید و از آن استفاده کنید. داستان این بحث از این قرار است که اگر ما می خواهیم یک برنامه را به گونه ای توسعه بدهیم که برای دستگاه های تلفن همراه نیز مناسب باشد، باید آن برنامه را در یک API ایجاد کنیم.

برنامه هایی که از API  استفاده می کنند، بسیار گسترده هستند.این برنامه ها به صورت های متفاوتی توسعه پیدا می کنند ، در برخی اوقات برنامه ها بر روی پلتفرم های مختلفی مثل iOS ، Android ، Windows اجرا می شوند. گاهی اوقات برنامه های ترکیبی برای PhoneGap و Xamarin و گاهی اوقات برنامه هایی که در قالب web application هستند ، از این قابلیت برخوردارند، که ممکن است این برنامه ها واکنش گرا باشند و یا نه. بنابراین در بخشی که ما داریم راجع به آن صحبت می کنیم ، نیاز داریم تا برنامه هایی ایجاد کنیم که cross platform  باشند.

 

نکات زیر در هنگام کار با API باید در نظر گرفته شوند:

API  به وسیله ی محدودیت های تکنیکی محدود شده است.(در این تکنولوژی محدودیت هایی وجود دارند که کاربر باید به آن ها توجه کند.)

هر کاربری که با API تعامل و ارتباط برقرار می کند ، ممکن است از شیوه ی متفاوتی برای این ارتباط استفاده کرده باشد. (شیوه های ارتباطی بسیار وسیع و گسترده هستند.)

کاربران از Web API  درخواست ها و نیازهای متفاوتی دارند که می خواهند با استفاده از این برنامه ، آن ها را برطرف کنند.

زمانی که از تکنولوژی web API استفاده می کنیم، ممکن است ارتباطات محدود تر بشوند.

مواردی که ما در این سری مقالات پوشش خواهیم داد:

ایجاد یک RESTFUL-API با کمک Web API

به کارگیری Web API

کدهای HTTP Status متفاوت در Web API

امنیت در Web API

چگونه از Web API استفاده می کنیم ؟

Web API می تواند توسط برنامه های متفاوتی به کار گرفته شود. ما برای یک برنامه ، یک API ایجاد خواهیم کرد. در این شرایط ، گاهی این برنامه می تواند ASP.NET MVC Web APP باشد، می تواند کاریری باشد که بر پایه ی JavaScript مبتنی بر وب از تکنولوژی ما استفاده کند و یا گاهی اوقات کاربران می توانند Windows phone ها ، iOS  یا  Andriod و یا موارد دیگر باشند.

 

خلاصه

در این مقاله ی کوتاه  آموختیم که مبانی API  چه چیزهایی هستند و همچنین با طیف وسیع کاربران API  آشنا شدیم. در مقاله بعدی ما مفهوم ساختار RESTful در API  را بررسی می کنیم و همچنین به معرفی Web API می پردازیم. از شما بابت خواندن این مقاله سپاسگذارم.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید