معرفی Xamarin.iOS برای Visual Studio

سه شنبه 5 مرداد 1395

این مقاله نحوه ساخت و تست کردن یک برنامه ی Xamarin iOS با استفاده از Visual Studio را توضیح می دهد.

معرفی Xamarin.iOS برای Visual Studio

در این مقاله ، نحوه ساخت یک پروژه ی iOS ، build کردن و سپس کامپایل کردن آن با استفاده از یک Mac    شبکه بندی شده (کاربرد این مورد در میزبانی از کامپایلر و شبیه ساز  Apple است) را می آموزیم.

بررسی اجمالی

نسخه Xamarin  برای ویندوز به ما امکان ایجاد و تست برنامه های iOS در درون Visual Studio  را می دهد. همچنین یک Mac شبکه بندی شده  در اختیار داریم که سرویس های مربوط به توسعه و همچنین build را برای ما فراهم می کند.

این مقاله به صورت جامع و گام به گام ، مراحل نصب و پیکر بندی ابزار Xamarin.iOS را در یک کامپیوتر شرح می دهد تا به این ترتیب بتوانید برنامه های iOS را با استفاده از Visual Studio بنویسید و توسعه دهید.

توسعه برنامه های iOS در داخل Visual Studio مزایای زیادی را برای ما به ارمغان می آورد:

-ایجاد solution های چند سکویی (cross-platform) برای برنامه های iOS, Android  و  Windows

-استفاده از ابزار های محبوبی که در Visual Studio وجود دارند. (مانند Resharper  و  Team Foundation Server)

-امکان کار با یک IDE آشنا و شناخته شده و همچنین بهره گیری از مزایای Xamarin.iOS binding به همراه API های Apple

پیش نیاز ها و نصب

پیش نیاز های معدودی وجود دارند که باید در هنگام توسعه برنامه های iOS در Visual Studio رعایت شوند. همان طور که قبلا در بررسی اجمالی نیز مطرح کردیم،یک Mac برای کامپایل کردن فایل های IPA  مورد نیاز است و برنامه ها نمی توانند بدون داشتن مجوز و همچنین ابزار code-signing مربوط به Apple تولید شوند. علاوه بر این، شبیه ساز Ios فقط می تواند بر روی Mac مورد استفاده قرار بگیرد.

گزینه های پیکربندی زیادی وجود دارند، بنابراین شما می توانید از بین آن ها، هر ابزاری که بهتر با نیاز شما مطابقت دارد را انتخاب کنید. بر خی از آن ها در زیر آورده شده اند:

-از یک Mac به عنوان ماشین اصلی توسعه خودتان استفاده کنید و یک ویندوز مجازی که بر روی آن Visual Studio نصب شده است را نیز به کار بگیرید. ما به شما استفاده از نرم افزار VM را توصیه می کنیم.

از یک Mac به عنوان Build Host استفاده کنید. در این جا این Build Host به همان شبکه مشابه متصل می شود (شبکه ای مشابه با ماشینی که ویندوز مجازی نیز به وسیله آن متصل شده است) .

به عبارت دیگر، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

نصب ابزار Xamarin.iOS بر روی Mac host و فعال سازی حساب آن

پیکربندی Mac

نصب ابزار Xamarin بر روی Windows

برای این که بتوانید توسعه های برنامه های Xamarin را در Visual Studio انجام دهید، باید حداقل نسخه ی Visual Studio 2012 Professional و یا بالاتر را در اختیار داشته باشید. Xamarin با نسخه های Express برنامه ی Visual Studio کار نمی کند زیرا این نسخه ها از add-in ها پشتیبانی نمی کنند.

ویژگی های Visual Studio برای iOS

این بخش، ویژگی های جدیدی از Visual Studio را معرفی می کند که در توسعه ی Xamarin iOS نیز می توانیم آن ها را در اختیار داشته باشیم. این ویژگی ها عبارتند از :

-نوار ابزار Visual Studio

-افزونه ها و برنامه های iOS  و  WatchOS

-iOS Designer

-Property  های پروژه های iOS

اتصال به Mac

شما می توانید با استفاده از آیکونی که در زیر می بینید (این آیکون در نوار ابزار برنامه یVisual Studio موجود است ) به Mac build host خود متصل شوید:

و یا در برنامه ی Visual Studio به Tools > Options بروید و Xamarin > iOS Settings را انتخاب کنید:

شما می توانید Mac Build Host را با کلیک کردن بر روی دکمه Find Xamarin Mac Agent تغییر بدهید. تصویر زیر به روز رسانی Mac Build Host را نمایش می دهد:

بررسی اجمالی نوار ابزار Visual Studio

Xamarin iOS برای Visual Studio ، آیتم هایی را به نوار ابزار استاندارد و همچنین به نوار iOS اضافه می کند. قابلیت ها و کاربرد های این نوار ابزار ها در زیر توضیح داده شده اند:

نوار ابزار استاندارد

کنترل های مربوط به توسعه Xamarin iOS در زیر با رنگ قرمز مشخص شده اند:

Start : debug کردن و یا اجرای برنامه را بر روی پلتفرم انتخاب شده شروع می کند. در اینجا باید یک Mac متصل نیز وجود داشته باشد. (برای اطمینان از اتصال، می توانید نشانگر وضعیت مربوط به این عمل را که در نوار ابزار iOS وجود دارد، چک کنید.)

Solution Configurations : به شما اجازه می دهد تا پیکربندی مورد نظرتان را برای استفاده ، انتخاب کنید.

Solution Platforms : به شما اجازه می دهد که iPhone  و یا  iPhoneSimulator را برای توسعه انتخاب کنید.

نوار ابزار iOS

نوار ابزار iOS  موجود در Visual Studio در همه نسخه های این برنامه، مشابه است. این نوار ابزار شامل موارد زیر است :

همه گزینه ها در زیر توضیح داده شده اند:

Mac Agent/Connection Manager – دیالوگ باکس Xamarin Mac Agent را نمایش می دهد. زمانی که اتصال در حال برقرار شدن است، این آیکون به رنگ نارنجی است و زمانی که اتصال برقرار می شود، اتصال به رنگ سبز در می آید.

Show iOS Simulator – پنجره شبیه ساز iOS را برای نمایش بر روی صفحه می آورد.

Show IPA File on Build ServerFinder مربوط به Mac را در محل فایل خروجی IPA  برنامه باز می کند.

گزینه های خروجی iOS

پنجره خروجی

گزینه هایی در پنل Output  وجود دارند که شما می توانید روند اجرا، توسعه، پیغام های مربوط به خطاو پیام های اتصال برنامه را در آن مشاهده کنید.  

تصویر زیر پنجره های خروجی برنامه را نمایش می دهد، که می تواند با توجه به نوع پروژه متفاوت باشد.

Xamarin- این تصویر اطلاعاتی راجع به Xamarin مانند اتصال به Mac و وضعیت فعال بودن را نمایش می دهد.

Xamarin Diagnostics- این بخش اطلاعات جزئی تری را درباره پروژه شما نشان می دهد مانند تعامل با adb برای Android .

پنل های خروجی پیش فرض برنامه Visual Studio مانند Debug  و  Build همچنان در درون Output view در دسترس هستند و برای دیباگ کردن خروجی و MSBuild استفاده می شوند.

Debug

Build  و  Build Order

Property  های مربوط به پروژه های iOS

Property  های مربوط به پروژه های Visual Studio می توانند با راست کلیک کردن بر روی نام پروژه و انتخاب گزینه Properties برای کاربر نمایش داده شوند. همین ویژگی به شما اجازه می دهد تا برنامه iOS خودتان را پیکربندی کنید ،شیوه این کار در شکل زیر نمایش داده شده است:

iOS Bundle Signing – به Mac متصل می شود تا code signing identity و پروفایل های مورد نیاز را فراهم کند.

iOS IPA Options – فایل IPA بر روی فایل سیستمی Mac ذخیره می شود.

iOS Application- تنظیمات برنامه شامل bundle identifier ، support orientations و تصاویر پیش فرض صفحه می باشند.

iOS Run Options – پارامتر های اضافی را پیکربندی می کند.

iOS Crash Reporting

ایجاد یک پروژه جدید برای برنامه های iOS

ایجاد یک پروژه iOS جدید در Visual Studio دقیقا مشابه ایجاد سایر انواع پروژه ها است. انتخاب File > New Project یک پنجره مطابق زیر برای شما باز می کند که برخی از انواع قالب های در دسترس برای ایجاد یک پروژه جدید iOS را برای شما نمایش می دهد:

Storyboard ها و فایل های .xib می توانند در داخل Visual Studio و با استفاده از iOS Designer ویرایش شوند. برای ایجاد یک Storyboard یکی از قالب های مربوط به Storyboard را انتخاب کنید. این کار برای شما یک فایل Main.storyboard در Solution Explorer مانند شکل زیر ایجاد می کند:

برای شروع ویرایش و یا ایجاد یک Storyboard ، بر روی Main.storyboard دوبار کلیک کنید تا این فایل در درون iOS Designer باز شود :

برای اضافه کردن شی ها به view ، از Toolbox استفاده کنید و یک آیتم را به درون محدوده Design بکشید و بیاورید. اگر Toolbox در صفحه موجود نبود، می توانید از طریق انتخاب View > Toolbox، آن را به صفحه اضافه کنید. Propertyهای مربوط به شی ها می توانند ویرایش شوند، layout های آن ها می تواند تنظیم شود و رویدادها نیز می توانند با استفاده از پنل Properties ایجاد شوند. این بخش ها در شکل زیر نمایش داده شده اند:

اجرا و خطایابی برنامه های iOS

تنظیم Debugging Stops (نقاط توقف برای عملیات اشکال زدایی )

Breakpoint ها می توانند در هر نقطه ای از برنامه قرار بگیرند تا به debugger علامت بدهند که باید به صورت موقت در بخش خاصی ، اجرای برنامه را متوقف کند. برای تنظیم یک Breakpoint در Visual Studio ، بر روی نایحه حاشیه ای که در editor وجود دارد، کلیک کنید. این ناحیه در کنار ناحیه شماره گذاری شده مربوط به خطوط قرار دارد. Breakpoint را در بخشی که لازم دارید، قرار بدهید.

اشکال زدایی را شروع کنید و از شبیه ساز استفاده کنید تا برنامه را به سمت breakpoint پیش ببرید. زمانی که به یک breakpoint برسیم، خط به صورت هایلایت در می آید و اشکال زدایی برنامه فعال می شود. شما می توانید از بخش breakpoint گذاری شده، عبور کنید، وارد آن بشوید، متغیر های محلی را بررسی کنید و یا این که روند عادی برنامه را ادامه بدهید.

تصویر زیر اجرای شبیه ساز iOS را همزمان با Visual Studio با استفاده از Parallels بر روی OS X نمایش می دهد:

بررسی متغیر های محلی

خلاصه

این مقاله نحوه استفاده از Xamarin iOS را برای Visual Studio بررسی می کند. همچنین ویژگی های متعددی که برای ایجاد، Build  و تست کردن یک برنامه iOS در درون Visual Studio وجود دارد را نیز بیان کرده و نحوه استفاده از آن ها را شرح می دهد.

دوره های آموزشی زامارین 

دوره برنامه نویسی اندروید با سی شارپ ( Xamarin )

آموزش متریال دیزاین در زامارین

آموزش Xamarin Forms

دوره Xamarin Form پیشرفته

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید