سئو در طی ۱۰ سال گذشته چه تغییراتی کرده است؟

شنبه 25 دی 1395

حتما این سوال در ذهن شما نیز ایجاد شده است که سئو در طی چند سال گذشته چه تغییراتی داشته است. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

سئو در طی ۱۰ سال گذشته چه تغییراتی کرده است؟

حتما این سوال در ذهن شما نیز ایجاد شده است که سئو در طی چند سال گذشته چه تغییراتی داشته است. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

در صورتی که به بحث بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو علاقه مند هستید میتوانید آموزش سئو را در سایت تاپ لرن قرار دارد و بدون شک میتوان گفت منبع کاملی برای بحث سئو می باشد را مشاهده کنید .

شاید بتوان گفت کانال های بازاریابی اندکی وجود دارد که با همان سرعتی که سئو تغییر کرده است تغییراتی را دیده باشند.  در روزهای اولیه، سئو تمرین و فعالیتی بود که در آن کلیدواژه های بسیار در متن قرار می گرفت و از لینک های اسپم برای به دست آوردن رتبه موردنظر استفاده می شد. به لطف پیشرفت الگوریتم های گوگل این شرایط در طول سال ها تغییر پیدا کرد. در ادامه ۸ مورد از تغییراتی را که فرآیند سئو در طی ۱۰ سال گذشته شاهد آن بوده است بیان می کنیم.

۱٫افزایش اهمیت محتوا:

شاید بتوان گفت ظهور بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی موفق سئو یکی از اولین تغییراتی بود که در این حوزه رخ داد. گوگل به تدریج معنا و مفهوم محتوای خوب را تغییر داد اما به روزرسانی پاندا در سال ۲۰۱۱ همه چیز را به طور کلی تحت تاثیر خود قرار داد. بعد از به روزرسانی الگوریتم پاندا؛ به لحاظ مجازی دیگر نمی شد از تاکتیک های فریب انگیز همچون انتشار محتوای زیاد اما بی کیفیت برای به دست آوردن رتبه بندی خوب در نتایج موتور جستجو استفاده کرد. در مقابل، افرادی در موتورهای جستجو برنده بودند که محتوای ارزشمند و خوبی تولید می کردند. امروزه محتوا پادشاه است و یکی از حوزه های جذاب در سئو محسوب می شود.

مرگ طرح لینک ها:

گوگل تعریف خود را از طرح لینک ارائه کرده است و در این میان نمونه هایی نیز دارد. بیشتر راهنماهایی که در این مورد وجود دارد مبهم هستند اما توضیح ساده ای در این باره وجود دارد. هر تلاشی که به طور عمد رتبه بندی سایت را با کمک لینک ها تحت تاثیر قرار دهد می تواند به عنوان طرح در نظر گرفته شود. در اواخر سال ۲۰۰۰ گوگل سعی کرد تکنیک های لینک بیلدینگ مبتنی بر اسپم و تکنیک های کلاه سیاه را از بین ببرد. این شرکت تمامی افرادی که از این روش ها برای ساخت لینک استفاده کرده بودند را جریمه کرد. اما در سال ۲۰۱۲ بود که با به روزرسانی جدید الگوریتم پنگوئن؛ این لینک بیلدینگ به شیوه امروزی درآمد.در حال حاضر، تنها لینک های طبیعی و با ارزش می تواند اتوریتی و رتبه بالایی به دست آورد.

تغییر شکل سئوی محلی:

در مقایسه با سال ۲۰۰۶، سئوی محلی با چیزی که امروز می شناسیم کاملا متفاوت است. تغییرات زیادی در مورد طرح بندی آن ایجاد شده است اما بزرگترین تغییر در فاکتور رتبه بندی سال ۲۰۱۴ به همراه به روزرسانی الگوریتم کبوتر ایجاد شد. با این به روزرسانی، گوگل سیگنال های رتبه بندی سنتی را در الگوریتم های رتبه بندی خود به کار گرفت و به سایت هایی  که در جستجوی محلی بهینه سازی خوبی داشتند رتبه بهتر و بالاتری داد.

نتایج موجود در موتورهای جستجو:

نمی توان به طور دقیق بیان کرد صفحه نتایج موتورهای جستجو در طول این سال ها چقدر تغییری پیدا کرده است. برخی از این تغییرات بسیار کوچک هستند و برخی اثرات بزرگی بر جای گذاشته اند.اما اگر این تغییرات را از سال ۲۰۰۶ مورد بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که چقدر  متفاوت اند.

ظهور نمودار دانش:

یکی دیگر از تاثیرگذاران بزرگ در حوزه سئوی مدرن، نمودار دانش گوگل است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. نمودار دانش تلاش می کند به کاربران خود پاسخ دقیق و مستقیمی در مورد کوئری هایشان بدهد و جعبه اطلاعاتی را در مورد موضوعات عمومی در اختیارشان بگذارد. این موضوع برای کاربران بسیار عالی است اما اغلب نسبت به جستجوی طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اولویت بخشی به موبایل:

دستگاه های موبایلی از زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ ایفون روانه بازار شد از محبوبیت زیادی در میان کاربران برخوردار گشت. گوگل نیز رویکرد خود را تغییر داد و بر روی اهمیت بهینه سازی سایت برای کاربران موبایلی تاکید نمود. علاوه بر این، نتایج بررسی ها در سال ۲۰۱۵ نشان داد که کوئری موبایلی از کوئری دسکتاپ ها پیشی گرفته است. بهینه سازی سایت برای موبایل نه تنها رواج بسیاری دارد بلکه این روزها به یک موضوع ضروری تبدیل شده است.

۷٫مرگ تدریجی کلیدواژه ها:

به روزرسانی الگوریتم های پاندا و پنگوئن، تمرین افراد برای به کارگیری بیش از حد کلیدواژه ها را از بین برد.  الگوریتم مرغ مگس خوار نام به روزرسانی است که جستجوی معنایی را معرفی کرد. در این نوع جستجو، گوگل تلاش می کند قصد و نیت کاربر را تشخیص دهد. امروزه این شرکت به دنبال درک معناست و زیاد به تطبیق کلیدواژه ها فکر نمی کند. به همین خاطر بهینه سازی که بر اساس کلیدواژه ها کار می کند در سال های آینده زیاد کارساز نخواهد بود. با اینحال هنوز هم پژوهش بر روی کلیدواژه های مرتبط  کار عاقلانه ای است و می تواند مفید باشد.

سرعت و تاثیر به روزرسانی:

باید به این نکته توجه داشته باشید که در طول سال ها نحوه محاسبه رتبه بندی سایت ها تغییرات زیادی داشته است. با اینحال این روزها موتورهای جستجو به یک بنیان و اساس قوی دست پیدا کرده اند و اهمیت و سرعت این به روزرسانی ها در حال کاهش است. امروزه اگر به روزرسانی وجود داشته باشد بسیار کوچک تر و کم اهمیت تر است.

نتیجه گیری:

درک اینکه سئو از کجا آمده و امروزه در چه جایگاهی قرار دارد به شما کمک می کند بازاریاب آنلاین خوبی باشید. خوشبختانه، تا به امروز استراتژی های نادرست زیادی از بین رفته اند. گوگل نیز تلاش می کند با بهبود الگوریتم های خود، تجربه کاربران را بهبود ببخشد.

nasrin1363

نویسنده 2 مقاله در برنامه نویسان
  • Seo
  • 1k بازدید
  • 3 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید