طراحی وب واکنشگرا در مقابل برنامه های وب

سه شنبه 31 مرداد 1396

در این مقاله قصد داریم که طراحی وب واکنشگرا و برنامه های وب را نسبت به هم مقایسه کنیم و نکات مثبت و منفی نسبت به هم را بیان کنیم.

طراحی وب واکنشگرا در مقابل برنامه های وب

تکامل سریع دستگاه های تلفن همراه به طور کلی نحوه دسترسی مردم به اینترنت را تغییر داده است.در حال حاضر، مردم از تبلت ها و تلفن های هوشمند خود برای چیزهای مشترک متعدد مانند زیر استفاده میکنند:

->چک کردن پست الکترونیکی
->اینترنت گردی.
->جستجو برای بدست آوردن اطلاعات
->ورود به رسانه های اجتماعی

در نتیجه، ایده به دست آوردن بهترین تجربه کاربری برای کاربران تلفن همراه، برای اکثر صاحبان وب سایت مسئله مهمی است.با این حال، برای رسیدن به بهترین حالت، شما دو مسیر مختلف پیشرو دارید.هر دو آن ها خوب هستند، اما یکی از آنها نسبت به دیگری برای شما مناسب تر است.

طراحی واکنش گرا وب سایت

طراحی واکنش گرا برای افرادی است که در حال حاضر وب سایتشان در حال اجرا هستند.این روش اطمینان حاصل خواهد کرد که وب سایت بهترین تجربه کاربری را با هر اندازه صفحه ای بدون در نظر گرفتن پلت فرم دستگاه برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

بنابراین، کاربران آزاد هستند تا با دسکتاپ، iOS، Android یا هر پلتفرم دیگری وارد سایت بشوند و وب سایت را با فرمت مناسب تجربه کنند.

وب سایت هایی که از طراحی واکنشگرا  استفاده می کنند ، layout وب سایت را برای نمایش در محیط با استفاده از موارد زیر وفق میدهند:

Fluids به منظور تنظیم  اندازه صفحه وب سایت با اندازه صفحه اسکرین استفاده می شود.

Proportion-based grids برای تغییر پیکسل به نقطه از واحد اندازه گیری ثابت به یک حالت انعطاف پذیر استفاده میکند.

تصاویر انعطاف پذیر این تضمین را می دهند که هیچ کدام از آن ها در خارج از صفحه نمایش کاربر نمایش داده نخواهد شد.

media querie های css3 صفحه را برای استفاده از قوانین مختلف استایل های  css برای فیت کردن مقررات صفحه دستگاه که سایت بر روی آن نمایش داده میشود فعال میکند.

و یک مورد دیگر اینکه در سال 2015، Google یک اعلانی داشته است که به Mobilegeddon معروف است و گفته است که رتبه تمام وب سایت های واکنش گرا با طراحی مناسب برای موبایل را افزایش می دهد.

برنامه های وب

از سوی دیگر، برنامه های وب وجود دارد. آنها نرم افزار  client-server هستند که رابط کاربری را به طور مستقیم در مرورگر اجرا می کنند. با این حال، آنها اطلاعات را بر روی سخت افزار دستگاه ذخیره می کنند، بنابراین ممکن است آنها را به صورت آفلاین اجرا کنند. برنامه های وب بیشتر برای موارد زیر استفاده می شود:

خدمات پست الکترونیکی
تجارت الکترونیک
برنامه های مسنجر

اغلب آسان نیست که تفاوت بین یک برنامه وب و یک برنامه تلفن همراه را نشان دهید.

آن ها نمایش میدهند ، اجرا میشوند و یک حس مشابه را به مردم میدهند.اما هنوز یک چیز وجود دارد که باعث جدایی آن ها می شود.برنامه های وب طیف وسیعی از قابلیت ها را دارند و نمی توانند به API ها دسترسی پیدا کنند، مانند دوربین یا GPS.

هزینه و نگهداری

به طور شگفت انگیز، هزینه های طراحی وب سایت واکنش گرا و هزینه های توسعه وب سایت تقریبا یکسان یا نزدیک به یکدیگر است.

با این حال ، تضاد واقعی زمانی پیش می آید که شما نیاز به نگهداری چیزهایی که اجرا میکنید داشته باشید.

در حالی که طراحی واکنشگرا فقط یک مزیت از وب سایت شماست، یک برنامه وب باید یک وبسایت جداگانه موبایل با یک دامنه و هاست جدید را اجرا کند.

بنابراین، برای اجرای یک وب سایت دسکتاپ و یک برنامه وب، شما باید دو برابر پرداخت کنید.

در نتیجه ، برنامه وب از وب سایت اصلی جدا است و شما برای ایجاد هر گونه تغییر یا اضافه کردن موردی جدید به هر دو آن ها، باید زمان بیشتری صرف کنید.

بهینه سازی موتور جستجو(SEO)

همانطور که قبلا ذکر شد، از آنجا که Google شروع به افزایش رتبه وب سایت های mobile-friendly کرده است ، یک وب سایت واکنشگرا دارای یک مزیت جذاب در مقایسه با برنامه های وب دارد. با یک برنامه وب، وبسایت اصلی شما همچنان mobile-unfriendly است.بنابراین در این مورد ، شما رقابت را در مقابل سایت های واکنش گرا از دست میدهید.بنابراین ، SEO در وب سایت های واکنش گرا بسیار آسان تر است. و نیاز به نغییر مسیر از وب به برنامه وب ندارد که این باعث افزایش سرعت و کاهش زمان بارگذاری صفحه شما میشود.

تجربه کاربری

در این مورد، یک وبسایت واکنش گرا چیزی بیش از تلاش برای فشرده کردن تمامی عناصر طراحی و UI برای قرار دادن در صفحه های کوچکتر نیست.با وجود زمان و منابع مورد نیاز ، این جا ، جایییست که مشکلات اغاز میشوند.اگر وبسایت شما غنی از آن عناصر باشد، ممکن است در صفحات کوچک به دلیل وجود زیادی دکمه ها و عناصر UI سربار داشته باشد.یا ممکن است شما مجبور به تغییر طراحی و قابلیت وب سایت خود باشید تا صفحات کوچک خیلی زشت نشوند. اما این کار ممکن است باعث ایجاد ضرر به تجربه کاربری همه کاربرانتان شود.

در رابطه با وب اپ چطور ؟

شما کاملا آزاد هستید که بتوانید بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان تلفن همراه خود به وجود آورید.علاوه بر این، زمانیکه برنامه دسکتاپ شما از برنامه وب جدا شده است، طراحی، عناصر UI و قابلیت های آن از تغییری رنج نمیبرند.اما بدون برنامه وب شما، کاربران تلفن همراه همچنان از تجربه کاربری کم رنج می برند.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید