7 نکته حیاتی برای یادگیری سریع‌تر برنامه‌نویسی

چهارشنبه 29 آذر 1396

چه شما در حال تحصیل در رشته کامپیوتر باشید، یا یک توسعه‌دهنده مشتاق به خودآموزی و یا دانشجوی آموزشگاه برنامه‌نویسی، برای تسلط در برنامه نویسی همیشه باید تلاش کنید. در این مقاله هفت نکته در مورد نحوه یادگیری سریع‌تر برنامه‌نویسی را بیان می‌کنیم.

7 نکته حیاتی برای یادگیری سریع‌تر برنامه‌نویسی

1. در عمل یاد بگیرید، همیشه هنگام یادگیری با کد بازی کنید

در هر موضوع جدیدی، هرچه زودتر بازی با کدها را شروع کنید، سریع‌تر مفاهیم را درک خواهید کرد. حتی وقتی یک فصل کامل را به خوبی می‌خوانید و موضوعی مثل حلقه for به نظرتان ساده می‌آید، آن قدر ساده که هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد، برای اولین بار آن را پیاده‌سازی کرده و از آن استفاده کنید.

نکته: وقتی مطالب رامی‌آموزید یک پروژه ایجاد کنید. پروژه شخصی اغلب بهترین نقطه شروع است.

2. درک اصول برای کسب مزایای طولانی مدت

همان طور که مفاهیم در ابتدا به صورت مقدماتی آغاز می‌شوند، همیشه اول اصول برنامه‌نویسی بیان می‌شود. بهتر است آن‌ها را به خوبی درک کنید، این کار ساده‌تر از آن است که مفاهیم پیشرفته‌تر را یاد بگیرید. با توجه به تجربه ما، دانشجویانی که از همان ابتدا عجله می‌کنند- جایی که ما بیشتر روی اصول و پایه توسعه وب تمرکز داریم- اولین کسانی هستند که دچار مشکل می‌شوند. بنابراین قبل از اینکه اولین کلاس علوم رایانه را رد کنید، یا از درس اول آموزش آنلاین بگذرید، به یاد داشته باشید که از مهم‌ترین مرحله یادگیری چشم‌پوشی کرده‌اید.

3. کدنویسی با دست، این کار مهارت شما را تقویت می‌کند

مانیتورهای کامپیوتر نازک‌تر، دیسک‌های سخت ساده‌تر و کارآمدتر و زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمندتر شده‌اند، اما کدنویسی با دست هنوز یکی از مؤثرترین روش‌های یادگیری برنامه‌نویسی است. کدهای خود را روی تخته وایت‌برد یا در یک دفترچه یادداشت بنویسید، برنامه‌نویسی با دست به دقت و هوشیاری بیشتری برای نوشتن هر خط کد نیاز دارد. چرا که برخلاف رایانه، نمی‌توانید کدهای خود را اجرا کرده و آن‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا درست عمل می‌کنند یا نه. اگرچه این کار زمان بیشتری را صرف می‌کند، اما شما را به یک توسعه‌دهنده دقیق، هم در کلاس درس و هم بازار کار تبدیل می‌کند. برای آزمون‌های دانشگاهی و مصاحبه‌های فنی، یک جزء قطعی از مصاحبه شغلی، از شما می‌خواهند به صورت دستی کد بنویسید. این کار نه تنها برای یادگیری خوب است، بلکه عموما در آزمون نهایی برای مهارت‌های برنامه‌نویسی شناخته شده است. پس زودتر دست به کار شوید و این روش را شروع کنید.

4. سوال پرسیدن برای کمک گرفتن، شما به این کار نیاز دارید

واقعیت این است که اشخاص در کنار مربیان و بازخوردی از یک شخص دیگر سریع‌تر یاد می‌گیرند. وقتی با یک باگ غیرمعقول یا موضوعی که قابل فهم نیست مواجه می‌شوید، مشکل می‌تواند با نگاه فرد دیگری یا تفسیر جدیدی از موضوع حل شود، خواه شخص دیگری باشد یا به صورت آنلاین. هراس‌ها را نادیده گرفته و از درخواست کمک نترسید، چرا که هر برنامه‌نویسی قبل از شما آن را تجربه کرده است. علاوه بر این، اکثر توسعه‌دهندگان دوست دارند کدنویسی کنند، و اگر چیزی وجود داشته باشد که افراد پرشور از آن لذت می‌برند، این است که دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

ما قانون 20 دقیقه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. قبل از درخواست کمک حداقل 20 دقیقه برای دریافت پاسخ تلاش کنید. احتمالا فرصتی پیش می‌آید تا پاسخ را بیابید. علاوه بر این، تلاش شما را به برنامه‌نویس بهتری تبدیل می‌کند.

نکته: سایت‌های یادگیری برنامه‌نویسی Stackoverlfow و reddit منابع خوبی برای کمک‌های آنلاین برنامه‌نویسی هستند.

5. منابع آنلاین بیشتری را جستجو کنید، محتوای بسیاری وجود دارد

اگر در کد آموزشی، در کلاس درس، در کتاب درسی یا در حین گفتگو در کلاس مفهوم خاصی را متوجه نشدید، اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و به دنبال منابع متناوب آنلاین برای یادگیری محتوای مشابه باشید. نوع یادگیری هر کس متفاوت است، وقتی یک منبع مفهوم را نمی‌رساند به این معنا نیست که شما مشکلی دارید. منابع آنلاین برای یادگیری برنامه‌نویسی کامپیوتری نامحدود هستند و همیشه مطلبی در آموزش‌های یوتیوب، انجمن‌های برنامه‌نویسی یا توضیحاتی در وبلاگ‌ها وجود دارد که مفهوم را برای شما روشن کند.

نکته: قدرت جستجوی گوگل را دست کم نگیرید.

6. فقط نمونه کد را نخوانید، با آن کار کنید!

خواندن مثال‌ها برای درک نحوه کارکرد آن کافی نیست. برای درک صحیح کد لازم است کد را اجرا کرده و با آن کار کنید. با اضافه کردن کامنت‌ها و دستورالعمل‌ها، کد نمونه به راحتی ایجاد می‌شود تا توسط خواننده قابل فهم شود، اما واقعا سخت است تا از ابتدا تکرار شود. با این حال، خواندن باعث درک مطلب نمی‌شود، و در واقع وقتی خودتان برای نوشتن کد تلاش کرده یا حداقل آن را اجرا می‌کنید، فرآیند یادگیری را آسان‌تر می‌کنید.

7. هنگام خطایابی به خود استراحت دهید

هنگام خطایابی، بهتر است چند ساعت از باگ پروژه دور شوید و سپس با دید تازه‌ای برگردید. نه تنها این کار شیوه‌ای برای کمک به حل مشکل است، بلکه خود را برای چند ساعت از مشکل دور می‌کنید. بنابراین اگر کمک در دسترس نیست، یک تایم کوتاهی به خود دهید و دوباره با ذهنی بازتر برگردید. چرا که برای بهبود کارایی نیاز به ذهن و فکر باز دارید.

نتیجه‌گیری، حفظ آرامش و اعتماد به نفس در برنامه‌نویسی

با وجود این 7 نکته، مهم‌ترین مسأله برای یادگیری سریع‌تر برنامه‌نویسی، حفظ اعتماد به نفس است. برای انجام این کار، باید انتظار شکست‌های پی در پی را داشته و برای پیشرفت صبور باشید. چون تبدیل شدن به یک متخصص در هر زمینه‌ای نیاز به زمان و سخت کار کردن دارد. و اگر ذهن شما همیشه با شک و تردید درگیر است، به یاد داشته باشید هر برنامه‌نویسی این مسیر را قبلا طی کرده است. هیچ کدام از آن‌ها از قبل برای برنامه‌نویس شدن انتخاب نشده بودند. هر کدام از آن‌ها مسیری که اکنون شما در آن هستید را به شیوه‌ای طی کرده‌اند، از طریق دانشگاه یا توسط آموزشگاه‌ها. موفقیت شما به اخلاق کاری و اعتماد به نفس‌تان در پشتکار داشتن و ثابت قدم ماندن بستگی دارد. موفق باشید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید