آموزش کاربردی زبان برنامه نویسی متلب

یکشنبه 1 بهمن 1396

آموزش گام به گام زبان برنامه نویسی متلب به شما اجازه می دهد پژوهش های علمی خود را به اجرا در آورید. زبان برنامه نویسی متلب به صورت اصولی بسیار هدفمند است.

 آموزش کاربردی زبان برنامه نویسی متلب

زبان برنامه نویسی متلب یکی از ابزار های بسیار مهم و حیاتی برای مطالعات علمی می باشد. و این نرم افزار در رشته های مختلفی کاربرد دارد. نیاز کاربران ایران به آموزش زبان برنامه نویسی متلب بسیار زیاد است. بهتر است در یادگیری این مجموعه با ما همراه باشید.

آشنایی با زبان برنامه نویسی متلب و نرم افزار آن

در ابتدا برای یادگیری زبان برنامه نویسی متلب می بایست محیط کار آن را بشناسید. در ابتدا یادگیری ماتریس و تعریف آن به شما کمک شایانی می کند. در زبان برنامه نویسی متلب استفاده از ماتریس بسیار کاربردی است. قواعد اندیس گذاری در متلب بسیار ساده بوده و با یک بار تمرین قابل درک می باشد. محاسبه مجموع عناصر ماتریس در زبان برنامه نویسی متلب با استفاده از تابع معروف sum صورت می پذیرد. اگر بخواهید اندازه یک ماتریس را تغییر دهید می بایست به سراغ تابع reshape بروید. ساختن ماتریس های قطری روال برنامه را برای شما بسیار آسان تر می نماید. تابعی در این خصوص دیده می شود که به شما اجازه محاسبه عناصر قطری ماتریس را می دهد این تابه که Diag مشهور است و اغلب به دو شکل بررسی و مشخص می شود.

برای تبدیل اعداد غیر صحیح به اعداد صحیح می توانید از توابع مختلفی استفاده نمایید که رایج ترین آن تابع round است. در انتهای ماتریس می بایست تکرار ماتریس و آرایه ها را به دقت بررسی نموده و هم چنین اعداد و کمیت های بسیار ویژه در زبان برنامه نویسی متلب از ارزش بالایی برخودار هستند.

داده ها و ساختارهای کنترل زبان برنامه نویسی متلب

شناسایی انواع داده ها به پیشرفت شما کمک شایانی می نماید. اپراتورهای مقایسه ای اولین گامی است که می بایست برای شناسایی داده ها بردارید. داده های منطقی و هم چنین عملگرهای منطقی در برنامه نویسی متلب دارای جایگاه بسیار ویژه ای هستند. داده های عددی و نوع استفاده از آن، داده های رشته ای و به موازات آن توابع مربوط به آنها، اعداد مختلط در زبان متلب و در نهایت آرایه های سلولی گزینه هایی بسیار عالی برای آموزش متلب خواهد بود.

در زبان برنامه نویسی متلب می بایست ساختارهای کنترلی را به دقت شناسایی نمایید به عنوان مثال می بایست دستورات مربوط به انشعاب و تصمیم گیری را به دقت دنبال نمایید. دستورات if  و switch از دسته موارد بسیار مهم می باشد. حلقه های تکرار while و for از دسته گزینه های پر طرفدار در این زبان هستند. برای افزایش سرعت برنامه های متلب می بایست به سراغ مفهوم حافظه بروید و اهمیت آن در این خصوص را به دقت دنبال نمایید.

تا به اینجای کار می توانید چنیدن برنامه ساده و پایه را در نرم افزار متلب پیاده سازی نمایید.

ترسیم نمودار و بعد گرافیکی در محیط متلب

در ابتدا می بایست توابع گرافیکی پایه در متلب را به دقت بشناسید. برای رسم انواع نمودار و نمایش آن می بایست از دستور plot استفاده نمود. این موضوع در خصوص ترسیم نمودار در یک صفحه به دستور subplot تغییر خواهد نمود. برای متن گزارش های علمی می بایست نمودارها استخراج شود، مشخص است این روش بسیار مهم و حیاتی است. در خصوص تنظیمات مربوط به نمودارها می بایست آپشن های لازم را یادبگیرید.

برای ترسیم نمودارهای میله ای نیاز به تابع Bar بوده و البته این تابع برای ترسیم نمودارهای سطح زیر منحنی به Area تغییر می نماید. برای ترسیم نمودارهای پله ای و نمودار میله ای به ترتیب تابع Stairs و Stem مورد نیاز است. در این بین نیاز به یادگیری تغییر مقیاس محورهای مختصات به مدل های لگاریتمی دارید. مفهوم هندل در گرافیک متلب بسیار جذاب است و می تواند گزینه ای مناسب برای یادگیری شما باشد.

ترسیم دو بعدی و سه بعدی در متلب

الگوهای رنگی با استفاده از تابع color map صورت می پذیرد و روالی بسیار آسان و کاربردی است. در خصوص محاسبات داده های آماری استفاده از توابع pie و pie3 بسیار ساده و قابل استفاده می شود.

دو دستور بسیار مهم در زبان برنامه نویسی متلب برای ترسیم هیستوگرام وجود دارد که با توجه به کاربرد بسیار قدرتمند آن از بهترین گزینه ها پیروی می نماید. این توابع به ترتیب Hist  و Histfit نام دارد. ترسیم نمودارهای سه بعدی و همینطور نمایش آن از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. در این بین از تابع Surf  و Mesh استفاده می شود. کانتورها نیز به صورت دو بعدی و سه بعدی ترسیم می شوند ترسیم بسیار آسان معادلات دو بعدی با استفاده از دستور EZ Plot است و این موضوع برای معادلات سه بعدی به صورت EZ Surf انجام می شود.

مدیریت زبان برنامه نویسی متلب

شما می توانید لیست فایل های موجود را با توجه به دستور Dir دریافت نمایید. مدیریت فایل ها و پوشه ها در زبان برنامه نویسی متلب بسیار مهم است. مسیرهای ویژه سیستم می بایست به درستی دریافت شود. دیالوگ های استاندارد برای انتخاب فایل خواندن و نوشتن نیز از دسته موارد مهم و ضروری است. ذخیره سازی داده ها با استفاده از دستور save و در فایل های mat می باشد. در مرحله بعدی می بایست اطلاعات از فایل های mat خوانده شود و این کار به وسیله دستور load صورت پذیرد. روش ایجاد نام فایل یکتا با استفاده از ساعت کامپیوتر نیز صورت می پذیرد. در فایل های تصویری خواندن و نوشتن اطلاعات بسیار مهم است. با توجه به گام های ذکر شده شما می توانید زبان برنامه نویسی متلب را به دقت آموزش دیده و این موضوع گامی جدید در یادگیری شما می باشد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید