چرا بیشتر شغل های غیر فنی نیاز به کدنویسی به عنوان مجموعه ای از مهارت ها دارند؟

دوشنبه 8 مرداد 1397

در این زمان مدرن و حتی در آینده برنامه نویسی کامپیوتر یا مهارت های کدزنی پرارزش ترین و مهم ترین مهارت ها هم در شغل های IT و هم در موقعیت های غیر فنی در نظر گرفته می شود و برای کمک به شرایط موجود و بهبود فرداها می باشد. با کدزنی کاری که دیروز به راحتی انجام می شود امروزه بسیار راحت انجام می شود و کاری که امروز به راحتی انجام می شود فردا بسیار راحت انجام خواهد شد بنابراین کدزنی همیشه پشت همه ی تکنولوژی ها و آینده ی بی دردسر و راحت تر بوده، هست و خواهد بود.

چرا بیشتر شغل های غیر فنی نیاز به کدنویسی به عنوان مجموعه ای از مهارت ها دارند؟

ما در دورانی زندگی می کنیم که تقریبا مدیریت داده های همه چیز نظیر ارتباطات،مراقبت های بهداشتی،بانکداری، مسافرت، حمل و نقل،تعاملات تجاری و بسیاری موارد دیگر دیجیتالی انجام می شود و زندگی و کار به کمک کامپیوتر ها ، تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های هوشمند ساده تر و از لحاظ زمانی نیز مقرون به صرفه است، اینترنت اشیاء یک شبکه ی ضروری برای یک زندگی بسیار راحت تر است.

اینترنت اشیاء (IOT) که محبوبیت آن به سرعت درحال رشد خود، هم در موضوع و هم در استفاده است مفهوم آن اتصال دستگاه ها و به اشتراک گذاری یا تعویض داده ها – در مقایسه با صحبت با یکدیگر- از طریق اتصال به اینترنت می باشد که برقراری ارتباط، مراقبت های بهداشتی، بانکداری و سایر کار ها بسیار آسان تر و بدون دردسر انجام می شود. همه ی این موارد با کدزنی و برنامه نویسی ممکن شده است.

کدزنی و جایگاه غیرقابل انکار آن

از آنجایی که این نسل هرچه بیشتر روی تکنولولژی تمرکز می کند و داده محورتر می شود، کدزنی یک معیار جدید برای سواد به شمار می رود بنابراین اهمیت چگونگی کدزنی نیز درحال افزایش است. حتی Steve Jobs بنیانگذار Apple می گوید "هرکسی در این کشور باید یاد بگیرد چگونه یک کامپیوتر را برنامه نویسی کند" و سپس اضافه می کند که " زیرا این کار نحوه ی فکر کردن را به ما یاد می دهد" Bill Gates نیز چیزی گفته که این نگرش را پشتیبانی می کند او می گوید "یادگیری برنامه نویسی ذهن شما را توسعه می دهد و به شما کمک می کند بهتر فکر کنید و راهی برای فکر کردن درباره ی چیز هایی که فکر می کنم در همه ی زمینه ها مفید است را می سازد" و اثبات شده است که امروزه کدزنی و برنامه نویسی درحال تبدیل شده به یک مهارت لازم برای افزایش امنیت کاری و تکامل سریع صنایع مختلف از طریق تکنولوژی می باشد.

C.J. Windisch مهندس ارشد و بنیانگذار اپلیکیشن مبتنی بر مکان GonnaBe عقیده دارد که ارزش کدزنی به یادگیری چگونگی استفاده از اطلاعات و داده ها برای تصمیم گیری است یکبار او می گفت:" همه جا از آنالیز های استاتیک استفاده می کنیم از بازی بیسبال گرفته تا سیاست های تیم انتخاباتی داده محور باراک اوباما. فهم داده در این سطح نیاز به کامپیوتر برای اجرای اعداد است و ماشین حساب جوابگوی این کار نیست. در دنیای داده های حجیم امروزه است که کدزنی معنا پیدا می کند."

 اساسا کدزنی زبان کامپیوتر است که برای توسعه و پردازش هرگونه داده ای در دستگاه های هوشمند استفاده می شود، هر اپلیکیشن که در تلفن خود می بینیم، هر وبسایتی که مرورگر خود می بینیم و هر نرم افزاری که استفاده می کنیم، همه با این کد ها و کدزنی ساخته و پرداخته می شوند. کدزنی ضروری است زیرا کامپیوتر ها نمی توانند به زبان انسان ها صحبت کنند یا کلمات را بفهمند تنها چیزی که کامپیوتر ها می فهمند زبان ریاضی که به زبان باینری معروف است، می باشد. کد باینری شامل ترکیبات نامحدود و پیچیده ای از صفر(0) و یک (1) است که حروف، اعداد و کاراکتر ها را نشان می دهد اما با این حال زبان گسترده ای ساخته می شود که میان اکثر انسان ها و کامپیوتر ها قرار می گیرد.

برای یادگیری این زبان واسط و ساخت ترکیبات پیچیده و مدیریت و فهم آن ها برنامه نویسی کامپیوتر یا زبان های کدزنی ساخته شده است. زبان های کدزنی نظیر جاوااسکریپت، پایتون، C++ و غیره زبان های سطح بالا هستند که دستورات و دستورالعمل ها را به کد های باینری برای کامپیوتر ترجمه می کند تا کامپیوتر متوجه شود و عملیات های مشخص و متنوعی را روی آن پیاده سازی کند. با استفاده از زبان های برنامه نویسی، از طریق نوشتن کد دستورالعمل ها کدزن ها یا برنامه نویس ها به کامپیوتر می گویند چه کاری انجام دهد و به آنها اجازه می دهد وظایف از پیش ساخته شده را انجام دهد. بدون کدزنی ما زندگی آسان و بدون دردسر با کامپیوتر ها و تلفن های هوشمند به گونه ای که الان درحال تجربه ی آن هستیم نخواهیم داشت.

مهارت های کدزنی فقط برای موقعیت های فنی نیست

فیزیکدان مشهور Stephen Hawking می گوید" اگر می خواهید از حقایق جهان پرده بردارید یا فقط می خواهید شغلی در قرن 21 داشته باشید پایه ی برنامه نویسی کامپیوتر یک مهارت ضروری برای یادگیری است." در این عصر داده محور از آنجایی که کدزنی درحال تبدیل شدن به یک مهارت ارزشمند است بنابراین افراد باید دانش کدزنی داشته باشند. موسسه ی Burning Glassdoor Technologies گزارشی داده است که می گوید 7 میلیون شغل بین سال های 2014 تا 2016 درحال ارزش دهی مهارت های کدزنی هستند و ملزومات کدزنی یا مهارت های برنامه نویسی کامپیوتر به سرعت درحال رشد است که این موضوع نه تنها برای کارهای فنی بلکه برای کارهای سنتی و غیر فنی نیز نیز صادق است.

یافته های کلیدی

65% از مهارت های درحال رشد سریع و 62% از مهارت های پردرآمد نظیر یادگیری ماشین، Apache Hadoop, Python و مصور سازی داده ها همه به علوم کامپیوتر مربوط است. در حال حاضر فقط 18% از این موقعیت ها به دنبال شخصی با مدرک علوم کامپیوتر هستند.

کدزنی و شغل های برنامه نویسی 12% از از میانگین بازار و 50% از بازار کلی، سریع تر درحال رشد است.

نیمی از شغل های پردرآمد چارک اول (بیش از 57000 دلار در سال) مشاغلی هستند که به طور معمول متقاضیان مهارت های کدزنی را می خواهند.

شغل ها یا مهارت هایی که نیاز به برنامه نویسی کامپیوتر یا کدزنی دارند نسبت به شغل هایی که برنامه نویسی نیاز ندارند 22000 دلار درسال حقوق بیشتری دارند.

طبق گفته های Alison Derbenwick Miller رئیس سابق Oracle Academy گذراندن دوره های علوم کامپیوتر و یادگیری کدزنی جدای از علاقه ی شغلی تصمیم عاقلانه ای است او می گوید "در آینده حیات مشاغل به سطحی از دانش کامپیوتر نیاز خواهد داشت این نشان می دهد که یادگیری علوم کامپیوتر برای درآمد آینده ضروری است و یک مساله ی عدالتی مهم است." و همچنین مهارت های کدزنی ممکن است که در همه ی مشاغل بطور خاص مورد نیاز نباشد اما جویندگان کار می دانند که چگونه کدزنی بطور معمول باعث پیشرفت نسبت به کسانی که کدزنی نمی کنند می شود. برخی از مهارت های شغلی که به مهارت های کدزنی ارزش میدهند شامل موارد زیر است:

تحلیلگران

تحلیل گران تجاری، مالی و تحلیلگران داده از برنامه نویسی کامپیوتر برای تحلیل داده ها و حل مسائل تجاری و مالی در تجارت و امور مالی استفاده می کنند.وظایف کدزنی معمول شامل تخمین مقدار پولی که شرکت دریافت خواهد کرد یا مشخص کردن تعداد آیتم مشخص که باید در قفسه ها قرار بگیرد، می باشد.

مهندسان

مهندسان عمران، مکانیک و تکنسین ها از برنامه نویسی برای هدایت تحقیقات برای حل مسائل خاص تکنولوژی و طراحی و آزمایش محصولات جدید استفاده می کنند.

دانشمندان

محققان پزشکی، شیمی و علوم محیط زیستی از برنامه نویسی برای آنالیز نتایج آزمایش ها و ساخت شبیه سازی از اتفاقات فیزیکی استفاده می کنند.

هنرمندان و طراحان

طراحان گرافیک،UI و طراحان وب از نرم افزار های مدل سازی سه بعدی یا ابزار های دیجیتال سه بعدی نظیر AutoCAD برای ساخت و طراحی وبسایت ها و محصولات فیزیکی استفاده می کنند. 51% از طراحان بصری حداقل به یکی از مهارت های طراحی وب نیاز دارند.

این پایان این لیست نیست تجارت ها و شغل های غیر فنی دیگر که با داده ها کار می کنند به کدزنی اهمیت ویژه ای می دهند. Marketing نیز بطور عمده به آنالیز داده های حجیم وابسته است و از برنامه نویسی برای فهم چگونگی عملکرد وبسایت و مدیریت شرکت ها استفاده می کنند. ممکن است مهارت های کدزنی در همه ی مشاغل بطور خاص مورد نیاز نباشد اما جویندگان کار می دانند که چگونه کدزنی بطور معمول باعث پیشرفت نسبت به کسانی که کدزنی نمی کنند می شود.

مهارت های کدزنی و زبان های مورد تقاضا:

SQL

Java

Python

JavaScript

C++

C#

Perl

iOS Family

PHP

Ruby on Rails

کدزنی مهارتی مورد نیاز در آینده

آگاهی از اهمیت مهارت های کدزنی به سرعت درحال افزایش است و این موضوع از چشم رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما نیز پوشیده نمانده است. در سال 2016 سیاست اوباما طرح "دانش کامپیوتر برای همه" را با بودجه ی 4 میلیارد دلاری برای گسترش آموزش علوم کامپیوتر در تشخیص فرصت های مرتبط با مهارت های کدزنی، راه اندازی کرد. حتی Tim Cook سئو شرکت Apple به کد و مهارت کدزنی ارزش بالایی می دهد.در یک مصاحبه که در ششم ماه آپریل سال 2018 با MSNBC به نام "انقلاب: اپل درحال تغییر دنیا است."ضبط و پخش شد Cook می گوید:"من میخواستم آمریکا قوی باشد اولین و مهم ترین راه این بود که به کدزنی اهمیت بدهیم این یک زبان است و در همه ی جای زندگی ما استفاده می شود و مشکلات ما را حل می کند." در همان مصاحبه Cook همچنین می گوید ما به 4 سال آموزش دانشگاهی برای یادگیری کدزنی نیاز نداریم اما او اضافه کرد که کدزنی برای اضافه کردن خلاقیت به کار ها نیاز است.

یادگیری کدزنی ممکن است آسان نباشد اما حتما با برنامه های آنلاین و کمپ های کدزنی که این کار را برای کسانی که می خواهند نحوه ی کدزنی را بیاموزند یا مهارت کدزنی خود را بدون تجربه ی کدزنی قبلی بهبود دهند حتی بدون تحصیلات رسمی آسان تر می کند، ممکن است. همچنین مهم است که بدانید کدزنی فقط به معنی نوشتن کد نیست بلکه به معنی ساخت اشیاء و درآمد های بالا است این لذت بردن از کاری است که انجام می دهید. Linus Torvalds سازنده ی لینوکس Git می گوید:" اکثر برنامه نویسان خوب برنامه نویسی را برای دریافت حقوق یا جایگاه خوب اجتماعی انجام نمی دهند بلکه برای اینکه برنامه نویسی سرگرم کننده است انجام می دهند."

در این زمان مدرن و حتی در آینده برنامه نویسی کامپیوتر یا مهارت های کدزنی پرارزش ترین و مهم ترین مهارت ها هم در شغل های IT و هم در موقعیت های غیر فنی در نظر گرفته می شود و برای کمک به شرایط موجود و بهبود فرداها می باشد.همانطور که Edward Teller پدر بمب هیدروژن می گوید" علم های امروزه تکنولوژی های فردا هستند." با کدزنی کاری که دیروز به راحتی انجام می شود امروزه بسیار راحت انجام می شود و کاری که امروز به راحتی انجام می شود فردا بسیار راحت انجام خواهد شد بنابراین کدزنی همیشه پشت همه ی تکنولوژی ها و آینده ی بی دردسر و راحت تر بوده، هست و خواهد بود.    

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید