6 نکته درباره ی اینکه چگونه باید با توسعه دهندگان ارتباط برقرار کنیم
ایمان مدائنی

در بیشتر مواقع صد ها نفر درگیر پروژه ای می شوند، در حالی که به یک تیم و سازمان تعلق ندارند و هیچ شناختی هم از یکدیگر ندارند.اما زمانی که صحبت از یک پروژه مشترک می شود این مسئله که افراد درک مشترکی از مشکلات و راه حل ها داشته باشند به میان می آید و این در حالی است که باید توجه داشت طراحان و توسعه دهندگان دیدگاه ها و گرایش کاری متفاوتی دارند بنابراین در این مقاله می خواهیم 6 نکته درباره ی اینکه چگونه باید با توسعه دهندگان ارتباط برقرار کنیم را بررسی کنیم.

 

اگر تجربه ی کار با یک برنامه نویس یا تیم برنامه نویسی را داشته باشید مطمئنا با تفاوت های طرز فکر یک طراح  در قیاس با یک توسعه دهنده آشنا هستید.اگر طراح باشید مجبور هستید با توسعه دهندگانی با دیدگاه های متفاوت و بعضا کلاس و فرهنگ کاری متفاوت کار کنید.حتی مجبور هستید با توسعه دهندگانی کارکنید که آنها را نمیشناسید و به دلیل فاصله مکانی شانس ملاقاتشان را نداشته باشید.

در بیشتر مواقع صد ها نفر درگیر پروژه ای می شوند در حالی که به یک تیم و سازمان تعلق ندارند و هیچ شناختی هم از یکدیگر ندارند.اما زمانی که صحبت از یک پروژه مشترک می شود این مسئله که افراد درک مشترکی از مشکلات و راه حل ها داشته باشند به میان می آید. و این در حالی است که باید توجه داشت طراحان و توسعه دهندگان دیدگاه ها و گرایش کاری متفاوتی دارند.

به ندرت پیش می آید که طراحان و توسعه دهندگان در یک مسئله واحد هم نظر باشند از این رو برای این که فرایند توسعه دادن روان تر و بهتر شود شاید دوست داشته باشید اصول زیر را رعایت کنید تا نتیجه بهتر بگیرید.

 

1. مستندات را دسته بندی کنید:

در عصر فناوری اطلاعات و توسعه نرم افزار ها ممکن است معتقد باشید که مستندسازی کار چندان مهمی نیست ولی در واقع اینگونه نیست مستندسازی برای درک و تحلیل عمیق همیشه مهم و لازم است برای افراد مبتدی UI(رابط کاربری) بهترین مستندسازی  است. UI ایده اینکه داده ها کجا و به چه فرمتی باشند را در اختیار توسعه دهنده قرار میدهد همچنین برچگونگی انجام کار تمرکز دارد . رابط کاربری که به خوبی طراحی و تعریف شده مطمئنا به توسعه دهنده کمک خواهد کرد ولی توسعه دهندگانی هستند که تمایل دارند مستقلا بر روی UI شما کار کنند چنین توسعه دهندگانی بسیار اندک اند و انجمن طراحان از کار کردن با آنها امتناع می کنند.

بسیار پیشنهاد میشود که از توسعه دهندگان دیگر یک قدم جلوتر باشید با این حال به عنوان یک طراح فکر کردن به هر صفحه وب قبل از شروع کار توسعه یک ضرورت نیست اما اگر برنامه ی مشخصی برای وب داشته باشید و زبان مشخصی مانند HTML از پیش تعیین کرده باشید ، برای ارائه دادن به توسعه دهنده راحت تر خواهید بود. بسیاری از توسعه دهندگان تمایل به وارد کردن داده ها در یک صفحه وب طراحی شده در مقایسه با صفحه وبی که هنوز طراحی نشده دارند.

2. بهترین تصمیم گیری را بکنید:

اگر طراح باشید مجبورید که بر روی هر Interface تصمیمات بسیار و بخصوص بگیرید.ازسایز متن در جدول گرفته تا تراز بندی متن در فوتر. به طور مشابه توسعه دهندگان هم باید تصمیماتی در رابطه با کارشان بگیرند درحالی که کار توسعه در مقایسه با کار طراحی ذهنی تر است شیوه ی کد زنی زبان و معماری شبکه شاید بیانگر چیزهای متفاوتی باشند. بعضی بیانگرتصور و بعضی بیانگر تصویری مورد نظر از کار است. هر کس دارای سلیقه به خصوص است و با آن سلیقه بخصوص با افراد متفاوت ارتباط برقرار میکند. طراح بودن به این معناست که در مورد ظاهر و شکل Interface تصمیم گیری کنید. هر چند بسیاری از توسعه دهندگان در UI دست میبرند با این که حرفه شان این کار نیست و وقت تلف می کنند.

3. برای ارتباط همیشه در دسترس باشید: 

UI که پس از ساعت ها کار طاقت فرسا به وجود آورده اید در نهایت باید به یک تیم توسعه داده شود و اینجا، جایی است که کار طراحی تمام می شود و کار توسعه آغاز میگردد. یک طراح امید دارد که کارش در راستای بهینه سازی در کاربرد به خوبی انجام شود. هیچ وقت به این باور نداشته باشید کاری که به عنوان یک طراح انجام نداده اید را یک توسعه دهنده تکمیل کند به جای این با توسعه دهندگان در ارتباط باشید و آنها را در جریان کارهایتان بگذارید . همیشه برای ارتباط و شفاف سازی با توسعه دهنده در دسترس باشید مطمئنا بعد ازگفت و گو یک توسعه دهنده و طراح مسائلی خواهد بود که نیاز به بررسی خواهند داشت. تا زمانی که شفاف سازی انجام نشده نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد پس هر آنچه که توسعه دهنده نیاز به دانستن دارد شفاف سازی کنید. سعی کنید که خواسته های خود را با توسعه دهنده در میان بگذارید و او را با در اختیار گذاشتن دیدگاه هایتان یاری کنید.

4 . شفاف سازی کنید:

کتاب “Getting Real” درباره این مشکل بحث میکند هر چند این موضوع بیشتر به مدیران محصول مربوط است و به طور مشابه برای طراحان مهم است. اهمیت ویژگی ها را درک کنید.  همیشه سعی کنید که یک UI پیچیده را ساده سازی کنید تا از مشکلات احتمالی در کار توسعه جلوگیری کنید اگر فکر میکنید که یک ویژگی اهمیت چندان ندارد به راحتی از آن صرف نظر کنید تا به ساده سازی کمک کنید .سلیقه کاربران را مورد نظر داشته باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران به طور مکرر از یک قابلیت استفاده نمیکنند و در صورتی که جایگزین بهتری برای ساده سازی ویژگی خاص در دسترس باشد، حتما از آن استفاده کنید.

5 . حتما زمان اتمام پروژه را در نظر بگیرید:

برای نشان دادن حسن نیت و تعهد شغلی  قبل از موعد مقرر پروژه را تحویل مشتری دهید پس تصوری از اتمام پروژه داشته باشید  توسعه دهنده برای کار روی پروژه نیاز به زمان دارد برای همین باید در زمان تحویل پروژه به توسعه توجه داشت.

6 . اعتماد به نفس داشته باشید:

این پروژه شماست پس همه چیز را به توسعه دهنده نسپارید  کد هایتان را تست کنید و ببینید که حتما نتیجه و عملکرد مطلوب را داشته باشد. از اینکه شخصی سازی های شما براساس نیاز های مشتری مطابق برنامه پیش میرود اطمینان حاصل کنید. توسعه دهندگان حرفه ای هستند و کارهایشان را با دقت انجام میدهند ولی به هر حال اشتباه پیش می آید پس برای این آنها را سرزنش نکنید و درعوض تمرکزتان را برای حل مشکل پیش آمده بگذارید. با توسعه دهنده صحبت کنید و با او مشکلات را در میان بگذارید و او را در جریان نتایج مورد انتظار قرار دهید. بهتر است طراح وب مسئولیت تست کار را به عهده بگیرد و توسعه دهنده بر انجام هر چه بهتر کار خود تمرکز کند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi