تفاوت توسعه دهنده و برنامه نویس و کدنویس
ایمان مدائنی

تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس شاید برای شما در ابتدا مشخص نباشد و فکر کنید که هر 3 آنها یکسان هستند اما هر کدام کار و وظایف مختلفی دارند. در این متن به بررسی تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس می پردازیم و هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

بیان تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس به زبان ساده

در ابتدا برای درک بهتر تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس لازم است توضیحاتی کوتاه و ساده درباره هر کدام از آنها داده شود. کدنویسی در حقیقت نیازی لزوما به دانستن زبان برنامه نویسی ندارد و تنها نوشتن کدها برای این کار کفایت می کند. برنامه نویس با دانستن حداقل یک زبان برنامه نویسی کد زده و به برنامه نویسی می پردازد. توسعه دهنده یک مرحله بالاتر از برنامه نویس است و علاوه بر کارهایی که یک برنامه نویس انجام می دهد دیگر مراحل را نیز انجام می دهد مانند دیباگ کردن، تست کردن و بسیاری کارهای دیگر. در ادامه به صورت کامل به تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس می پردازیم و هر کدام از تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس را جداگانه بررسی می کنیم.

کدنویسی

تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس شاید برای شما کمی گیج کننده باشد به همین دلیل در این متن سعی شده است تا هر کدام را به طور جداگانه با دیگری مقایسه نماییم تا درک تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس برای شما آسان تر شود. شاید به نظر شما شباهت زیادی بین یک کدنویس و برنامه نویس وجود داشته باشد و هر دوی آنها یک کار را انجام دهند؛ اما تفاوت بین کدنویس و برنامه نویس به طور واضحی مشهود است. کدنویس یا کدر به کسانی می گویند که صرفا کد می نویسند و این بدان معنا نیست که کد نوشته شده توسط آنها یک برنامه است؛ یعنی یک برنامه نویس به طور حتم یک کدنویس است اما یک کدنویس لزوما برنامه نویس نمی باشد و با زبان برنامه نویسی آشنایی ندارد. کدنویسی که با برنامه ای به نام matlab کار می کند و کدنویسی می کند یک برنامه نویس نمی باشد.

تفاوت بین برنامه نویس و توسعه دهنده

برنامه نویس برای نوشتن برنامه باید به حداقل یک زبان برنامه نویسی مسلط باشد. دانستن قوانین برنامه نویسی به این افراد کمک می کند تا بتوانند برنامه متناسب با آن چیزی که می خواهند را بنویسند. به معنای دیگر یک برنامه نویس می تواند از کدهایی که دیگران نوشته اند استفاده کند و آنها را تغییر دهد و یا ویرایش نماید؛ اما یک برنامه نویس نمی تواند قسمت های دیگر پروژه را انجام دهد و این کار نیازمند حضور شخص دیگری مانند توسعه دهنده نرم افزار می باشد. همچنین از دیگر تفاوت ها می توان به این اشاره کرد که یک برنامه نویس با تسلط بر یک زبان برنامه نویسی هم می تواند کار کند اما یک توسعه دهنده باید به چند زبان برنامه نویسی مسلط باشد.

یک برنامه نویس نمی تواند مدیریت دیتا را انجام دهد و تنها برنامه نویسی را انجام می دهد. این یعنی یک توسعه دهنده به طور حتم یک برنامه نویس نیز می باشد اما یک برنامه نویس لزوما یک توسعه دهنده نیست. تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس در این جا کمی برای شما مشخص تر شده است.

توسعه دهنده نرم افزار

در این قسمت بعد از پرداختن به تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس می خواهیم کمی به وظایف توسعه دهنده بیشتر بپردازیم و آن را تشریح کنیم. در ابتدا یک توسعه دهنده باید یک برنامه نویس خوب باشد که بتواند کدهای توسعه محور را بزند؛ یعنی یک کدنویس و برنامه نویس ماهر باشد. اگر بخشی از کار توسط برنامه نویس ها نتواند انجام شود و آنها قادر به انجام قسمتی از کار نباشند توسعه دهنده ها آن کار را بر عهده می گیرند. از جمله وظایف توسعه دهندگان بررسی برنامه ها، ویرایش آنها و پشتیبانی می باشد.

نتیجه گیری تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس

در این متن به زبان ساده تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس داده شد و به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم بنا بر مهارت و پیشرفته بودن کار آنها را طبقه بندی نماییم در ابتدا کدنویسی، برنامه نویس و در آخر توسعه دهنده قرار می گیرد. مهارت هایی که لازم است یاد بگیرید تا به یک توسعه دهنده تبدیل شوید بسیار بیشتر از یک کدنویس می باشد. در بخشی از مطالب ذکر کردیم که یک توسعه دهنده به چند زبان برنامه نویسی مسلط است. این بدان معنا نیست که اگر یک برنامه نویس به چند زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشد یک توسعه دهنده نرم افزار است. بلکه مهارت ها و وظایف دیگری نیز برای این افراد وجود دارد. تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس شاید برای افراد عادی ملموس نباشد اما اگر مطالعاتی در این باره داشته باشید می توانید تفاوت بین توسعه دهنده، برنامه نویس و کدنویس را به خوبی متوجه شوید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi