چرا شما باید مثل دانشمند کامپیوتر فکر کنید، نه مثل یک برنامه‌نویس
ایمان مدائنی

این تحقیق بر اهمیت و رشد علوم کامپیوتر تاکید دارد. ما در سال‌های آتی پتانسیل وسیعی را در رابطه با این موضوع مشاهده می‌کنیم که به طور غیر مستقیم رشد می‌کند. آیا این به این معناست که مردم در کنار دانش فنی خاص خود نیاز به درک بیشتری از علوم رایانه هم دارند؟

این مقاله تفاوت بین برنامه‌نویس و دانشمند کامپیوتر را بررسی می‌کند و اهمیت تفکر مانند دانشمند علوم کامپیوتر را به صورت منطقی توجیه می‌کند.

تفاوت بین برنامه‌نویس و دانشمند کامپیوتر

بیایید سعی کنیم تفاوت بین اصطلاحات "برنامه‌نویسی" و "علوم کامپیوتر" را درک کنیم. "برنامه‌نویسی" یک اصطلاح عمومی می‌باشد که برای فردی که با نرم‌افزار، برنامه‌ها و دیگر راه‌حل‌های تکنولوژیکی کار می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مثلا اگر اشخاصی در دفتر شما وب‌سایت‌ها را توسعه می‌دهند، آن‌ها را برنامه‌نویس می‌نامید. اگر فردی در حل مسائل مربوط به عملکرد در برنامه کمک کند، به او برنامه‌نویس یا کدنویس می‌گویید. یک برنامه‌نویس یا کدنویس مسائل خاصی را حل کرده یا با راه‌حل‌های تکنولوژیکی، با توسعه و پیاده‌سازی کدها، ویژگی‌هایی را اضافه می‌کند.

بیایید به تجربه وب‌سایت‌تان فکر کنیم. شما یک وب‌سایت را باز کرده و در چند ثانیه یک چت باکس اضافه شده توسط یک برنامه‌نویس که در backend کار می‌کند وارد می‌شود. اکنون سوال این است چرا یک برنامه‌نویس یک دانشمند کامپیوتر نیست؟

"علم کامپیوتر" اصطلاح گسترده‌تری است و شامل ابعاد مختلف و زیادی است که یکی از آن‌ها برنامه‌نویسی است. برنامه‌نویسی یک ابزار خاص و پیوسته برای انجام یک کار است، در حالی که علوم کامپیوتر رویکردی  موثر برای حل مشکلات و اجتناب از آن‌ها در آینده است.

دانش کامپیوتر به مردم اجازه می‌دهد تا با پیدا کردن فرصت‌هایی در رابطه با مسائلی که با آن مواجه می‌شوند، متفاوت فکر کنند.

بیایید برگردیم به زمانی که ساختار اصلی چشم را یاد گرفتیم. ما می‌دانیم چشم از شبکیه، عنبیه و قرنیه تشکیل شده است. با این حال ما نمی‌دانیم چشم دقیقا چطور کار می‌کند. به طور مشابه، دانش علوم رایانه به شما کمک می‌کند چیزها را به طور کلی درک کنید، مثل ساختار چشم، در حالی که برنامه‌نویسی یک ابزار خاص است، مثل پرداختن به یک مشکل خاص چشم.

چرا باید مانند یک دانشمند کامپیوتر فکر کنید؟

یک برنامه‌نویس فقط کد را برای حل مشکل توسعه می‌دهد یا ویژگی های مطلوبی را ایجاد می‌کند، که هر کدام دامنه محدودی دارند. مثلا یک برنامه‌نویس مسئول توسعه موثر نرم‌افزار و ترکیب تمام نیازهای مشتری خواهد بود.

از سوی دیگر، یک دانشمند کامپیوتر امکانات را بررسی کرده و روش‌ها را تحلیل می‌کند تا نرم‌افزار را بهتر از آنچه مشتری انتظار دارد ایجاد کند. علم کامپیوتر توانایی تفکر منتقدانه را به شما می‌دهد و کارها را از آنچه شما انتظار دارید بهتر انجام می‌دهد. علم کامپیوتر باعث بهبود مهارت‌های شما می‌شود. آیا نمی‌خواهید بیش از حد معمول باشید؟

برنامه‌نویسی به این معناست که شما بر روی وظایف خاصی مثل افزودن یک ویژگی به وب‌سایت تمرکز دارید. هدف این است که کار به پایان برسد. با این حال، داشتن دانش کامپیوتری به این معناست که تمرکز شما بر حل مسائل با درک علل آن، تاثیر و احتمال وقوع آن در آینده باشد.

فکر کردن مثل یک دانشمند کامپیوتری افق‌های شما را گسترش می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا یک رویکرد فعالانه را توسعه دهید، و کارایی خود را افزایش دهید.

چگونه می‌توانم مانند یک دانشمند کامپیوتر فکر کنم؟

حالا که تفاوت بین برنامه‌نویس و دانشمند کامپیوتر را درک کردیم، اجازه دهید به شما کمک کنیم دانشمند کامپیوتر شوید!

با درک علل مسائل شروع کنید

برنامه‌نویسان اغلب برای حل مسائل با توسعه کد مناسب عجله دارند. یک وب‌سایت را در نظر بگیرید که دیگر نمی‌تواند آدرس‌های ایمیل بازدیدکنندگان را ثبت کند. حالا یک برنامه‌نویس بلافاصله به حل مسئله فکر می‌کند، اما دانشمند کامپیوتر می‌تواند به صورت عمیق در مورد اینکه چرا کد قبلی شکست خورد را بررسی کند و نحوه اجتناب از شکست در آینده را به خوبی پیدا کند.

به یاد داشته باشید که هدف صرفا حل سریع مساله نیست، بلکه باید راه‌حل‌های پایداری را توسعه داد که مانع هر گونه عملیات تجاری نمی‌شود. قبل از تلاش برای حل آن، وقت خود را صرف فکر کردن و تحقیق کنید. ممکن است بخواهید همانند یک نقشه ذهنی یادداشت‌برداری کرده و آن را بنویسید.

برنامه‌‌ای برای راه‌حل‌ها بسازید

فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در جهان اپل باشد. آیا فکر می‌کنید یک روز شرکت تصمیم به راه‌اندازی یک دستگاه تلفن همراه مثل آیفون کرده و روز بعد شروع به ساختن آن می‌کند؟ نه، وقتی از شما می‌خواهیم مثل یک دانشمند کامپیوتر فکر کنید، می‌خواهیم که کار خود را برنامه‌ریزی کنید.

وقتی علل احتمالی یک مشکل را شناسایی کردید، بر روی پاسخ‌های ممکن کار کنید. دانش، تجربه، تحقیق و مذاکره‌یتان به شما در انتخاب سریع گزینه‌ها کمک خواهد کرد. سپس باید برنامه‌ای را برای اجرای ایده‌ها، با برنامه‌های مختلف احتمالی، بنویسید.

اگر کد کار نکرد چطور؟ آیا تحقیق را دوباره شروع می‌کنید یا بلافاصله یک کد جایگزین را امتحان می‌کنید؟ دانشمند کامپیوتر از دیدگاه وسیع‌تر به مسائل نگاه می‌کند. ابتدا دلایلی که باعث عدم موفقیت کد شده است را تحلیل می‌کند و سپس به توسعه راه‌حل‌های متعددی که احتمال می‌دهد کار مورد نظر را انجام دهد می‌پردازد. دانشمند کامپیوتر به جای اینکه بلافاصله کد دیگری را امتحان کند، بررسی کاملی را انجام می‌دهد تا اشتباهات را تکرار نکند.

به دنبال شیوه‌های جدید برای حل مسائل باشید

علوم کامپیوتری کارهایی را که انجام می‌شود را بهبود می‌بخشد. اگر می‌خواهید همانند یک دانشمند علوم کامپیوتر فکر کنید، باید تحقیق کرده و چیزهای جدید یاد بگیرید.

یک برنامه‌نویس ممکن است زمانی که مشکلی حل می‌شود آن را رها کند، اما دانشمند کامپیوتر به دنبال روش‌های جدید برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات خواهد بود. هدف آن‌ها توسعه روش‌ها برای حل مسائل، قبل از اینکه به وجود آیند، است و آن‌ها کار می‌کنند تا کارها را بهتر سازند.

Sebastian Thrun می‌گوید: "برای من ریاضیات، علوم رایانه وهنر به شدت مرتبط هستند. همه آن‌ها عباراتی خلاقانه می‌باشند".

به سمت دانشمند شدن حرکت کنید

دانش کامپیوتری رویکرد و مکانیزمی برای پرداختن به مسائل و توسعه راه‌حل‌های موثر جهت اطمینان از پایداری و اعتبار است. برخلاف برنامه‌نویسی، در مورد انجام یک کار خاص نیست، بلکه در مورد انجام کارها به شیوه‌ای درست است.

فکر کردن مانند دانشمند کامپیوتر به شما امکان می‌دهد تا مشکلات را شناسایی کرده و روش‌ها و راه‌حل‌های مختلف را بیابید. همچنین هدف این است تا خطاها را در آینده حذف کند، بنابراین در حال توسعه راه‌حل‌های بسیار پایدار و قابل استفاده است.

برنامه‌نویس بودن به این معنا نیست که شما باید خودتان را در کد غرق کنید و یک زندگی کاری خسته‌کننده داشته باشید. به یاد داشته باشید شما دانشمند کامپیوتر هستید که چیزی بیشتر از فقط کدنویسی می‌دانید!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi