Golang یا Node Js کدام یک بهتر است؟
ایمان مدائنی

اخیرا انتقادهای بسیار زیادی درباره NodeJs شده است و بسیاری از نخبه ها به استفاده از زبان برنامه نویسی Golang روی آورده اند، ما در حال حاضر می دانیم که NodeJS یک محیط متن باز می باشد که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و کدهای جاوا اسکریپت را در سمت سرور اجرا می کند. اپلیکیشن هایی که توسط این فریم ورک نوشته می شوند به دلیل آنکه کدهای جاوا اسکریپت را در سمت سرور اجرا می کنند دارای سرعت بسیار زیادی هستند و قابلیت حمل بیشتری را نیز دارند. لازم به ذکر است که در هر صورت این فریم ورک به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ماژول های بسیار زیادی نیز می باشد که باعث می شوند تا استفاده از آن بسیار راحت تر باشد و در آینده نیز یک فریم ورک بسیار قوی خواهد بود.

با این حال در صورتی که شما قصد داشته باشید که یک اپلیکیشن تحت وب ایجاد کنید به احتمال زیاد NodeJs گزینه مناسبی برای شما خواهد بود و شما آن را انتخاب خواهید کرد، دقیقا به همین شکل Golang نیز امروزه به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای طراحی وب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و دارای سرعت مناسبی نیز می باشد.

NodeJs چیست؟

NodeJs یک پلتفرم مناسب برای استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشد که برای برنامه نویسی بک اند وب سایت شما مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این پلتفرم شما قادر خواهید بود که یک برنامه و اپلیکیشن تحت وب کامل ایجاد کنید. این موضوع باعث شده است که امروزه به عنوان سریع ترین پلت فرم برای طراحی وب شناخته شود و تقریبا بهترین ابزار برای طراحی وب باشد. NodeJs یک پلتفرم بسیار شناخته شده است که دلیل محبوبیت آن سرعت بالا و اجرای کدهای جاوا اسکریپت در قسمت بک اند سایت می باشد.

VB که یک ماشین مجازی برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت است و توسط گوگل طراحی و ساخته شده است، کدهای جاوا اسکریپت را به کدهای محلی ماشین تبدیل می کند، علاوه بر این VB برای تخصیص حافظه و همچنین جلوگیری از تجمع ناخواسته اشیا در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نیز کاربرد دارد.

Golang  چیست؟

Golang یک زبان برنامه نویسی است که توسط گوگل طراحی و ساخته شده است، این زبان برنامه نویسی به عنوان یک پروژه متن باز شروع به کار کرده است و یک زبان بسیار مناسب برای افراد مبتدی می باشد، کدهای مختلف این زبان به راحتی توسط برنامه نویسان قابل مشاهده می باشد. Golang دارای نظم خاصی نیست که از این نظر شباهت زیادی با زبان های برنامه نویسی C و C++ ندارد.

یکی از دیدگاه هایی که نسبت به این زبان برنامه نویسی وجود دارد این است که این زبان از نظر حافظه فوق العاده می باشد، به عنوان مثال داکیومنت این زبان فقط نیازمند 2 کیلوبایت حافظه می باشد، برخلاف جاوا که تقریبا 1 مگابایت حافظه به داکیومنت های آن اختصاص پیدا کرده است. این به آن معنا است که این زبان برنامه نویسی مموری کمتری را از کامپیوتر شما دریافت می کند و بسیار کم حجم است.

Golang یا NodeJs؟ کدام یک مقیاس پذیرتر است؟

زبان Golang می تواند از لحاظ تطبیق پذیری بر NodeJs غلبه کند، در این زبان همه چیز در نظر گرفته شده است و NodeJs به دلیل فرایند موازنه ضعیف به هیچ وجه مناسب شرکت های بزرگ نیست.

مقایسه Golang  و NodeJs از لحاظ عملکرد Raw

Golang به صورت مستقیم کار می کند و گوگل تصمیم گرفته است که این زبان را در نهایت سادگی اجرا کند تا برنامه نویسان را از نوشتن کدهای پیچیده آزاد کند. طبق آمار آنها موفق شده اند چرا که با توجه به اطلاعاتی که در سال های اخیر منتشر شده است می توان گفت که این زبان برنامه نویسی به راحتی موفق شده است بر روی فریم ورک Node Js جاوا اسکریپت تاثیر بگذارد. از طرف دیگر سرعت اجرای Node Js فوق العاده وحشتناک است و با توجه به این که چه کاربردی را از زبان برنامه نویسی می خواهید می توانید گزینه های مختلفی را برای انجام کار خود انتخاب کنید. این به آن معنا است که سرعت اجرای زبان ها یکی نیست و اگر از جوانب مختلف این دو را مورد آزمایش قرار دهید می توانید تفاوت های این دو را متوجه شوید.

مقایسه Golang و NodeJs از لحاظ ابزارهایی که به برنامه نویس ارائه می دهند

جاوا اسکریپت یکی از قوی ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا می باشد که در آن همه چیز در نظر گرفته شده است، به همین علت است که NodeJs در هر موردی دارای جذابیت های خاص خود می باشد. در این زبان برنامه نویسی سیستم ها، کتابخانه ها، مدل ها و تمرینات مختلفی وجود دارد که می توانید برای یادگیری از آنها کمک بگیرید و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد علاقه مند به برنامه نویسی با این زبان برنامه نویسی باشند.

Golang با این که دارای برخی از کتابخانه های مفید می باشد اما به نظر می رسد که زمان بسیار زیادی را نسبت به NodeJs از دست داده است و همین موضوع می تواند باعث شود که در آینده نتواند به خوبی با آن رقابت کند. به عنوان یک برنامه نویس اگر شما قصد داشته باشید که مهارت های برنامه نویسی خود را بهبود ببخشید باید یکی از این دو را انتخاب کنید، گروه افرادی که NodeJs را انتخاب می کنند بسیار هوشیارتر از افرادی هستند که Go را انتخاب می کنند، این جمله بیان می کند که برخلاف بسیاری از گمان ها در آینده NodeJs همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مقایسه Golang و NodeJs از لحاظ منحنی یادگیری

انتخاب Golang به این معنا است که شما شروع به یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید کرده اید و قصد دارید از جاوا اسکریپت برای فرانت اند استفاده کنید. این کار ممکن است اشتباه باشد چرا که برای پروژه های بزرگتر برای شرکت های بزرگ این کار ممکن است هزینه مدیریت پروژه را افزایش دهد. برای جلوگیری از این اتفاق شما باید مسیر خود را ادامه دهید و ثابت قدم باشید. یادگیری NodeJs برای برنامه نویسان وب بسیار راحت تر است و صرف نظر از این که شما تا به حال با این زبان برنامه نویسی کار کرده اید یا نه می توانید به سرعت شروع به یادگیری آن کنید. علاوه بر این شما با یادگیری این زبان برنامه نویسی می توانید هم فرانت اند و هم بک اند را به وسیله یک زبان برنامه نویسی انجام دهید.

مقایسه Golang و NodeJs از لحاظ همزمانی و پایداری

زبان برنامه نویسی Go واقعا زبان برنامه نویسی جالبی است، برخی از اپلیکیشن های بسیار بزرگ ماند Docker و Dropbox توسط این زبان برنامه نویسی ساخته شده اند که در آنها کارهای موازی و همزمانی بسیار زیادی انجام شده است.

Golang دارای یک روش خاص و فوق العاده برای برنامه نویسی همزمان دارد که توسط زبان های مختلفی نوشته شده است، این روش به این شکل است که تردها توسط مواردی به نام goroutines تحت نظارت قرار می گیرند و به صورت موازی و هم زمان فعالیت می کنند. این به آن معنا است که همزمانی به صورت عادی کار سختی می باشد ولی با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توانید این کار را به راحتی انجام دهید. مقیاس پذیری و پایداری NodeJs کمتر می باشد ولی با این حال بسیاری از افراد حرفه ای اعتقاد دارند که با استفاده از این فریم ورک و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت تقریبا تمامی کارها را می توان انجام داد و بسیاری از وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وبی که توسط این فریم ورک طراحی شده اند نیز شاهدی بر این موضوع می باشند، با این حال باید رقابت این دو را در آینده به صورت دقیق تر بررسی کرد. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi