10 زبان برنامه نویسی نوظهور که هر برنامه نویسی باید با آنها آشنایی داشته باشد

دوشنبه 7 مرداد 1398

10 مورد از زبان های برنامه نویسی هستندکه شما باید درباره آنها اطلاعاتی را بدست آورید، در این مطلب به معرفی 10 مورد از زبان های برنامه نویسی نوظهورمیپردازیم

 10 زبان برنامه نویسی نوظهور که هر برنامه نویسی باید با آنها آشنایی داشته باشد

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از زبان های برنامه نویسی مختلف در دنیا وجود دارد و اکثر شرکت های نرم افزاری بزرگ نیاز دارند که بتوانند برنامه نویسانی را با مهارت های بالا در زبان های برنامه نویسی مانند سی، سی پلاس پلاس، سی شارپ، جاوا، پی اچ پی و جاوا اسکریپت استخدام کنند تا بتوانند به بهترین شکل کارهای خود را انجام دهند بدون اینکه با مشکلات خاصی روبرو شوند.
مقدمه ای درباره این مطلب

همانطور که نیازمندی های نرم افزاری تکامل یافته تر می شوند و رشد می کنند زبان های برنامه نویسی که در گذشته کمتر مورد توجه برنامه نویسان بودند نیز بیشتر برای مشاغل خاص مورد استفاده قرار می گیرند و توسعه دهندگان را درگیر خود می کنند. براساس برخی از گزارشات این زبان های برنامه نویسی نوظهور می توانند با بزرگترین زبان های برنامه نویسی در آینده ای نزدیک رقابت کنند. بنابراین 10 مورد از زبان های برنامه نویسی نوظهور را بررسی کنید که هر برنامه نویس و توسعه دهنده ای باید اطلاعاتی درباره آنها داشته باشد.

 زبان های برنامه نویسی


زبان برنامه نویسی سوئیفت

سوئیفت یکی از زبان های برنامه نویسی است که به صورت هدفمند توسط شرکت اپل توسعه پیدا کرده است، این زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن های Ios، macOS، watchOS  و tvOS مورد استفاده قرار می گیرد و همینطور در لینوکس نیز کاربرد دارد. این زبان برنامه نویسی در کنفرانس بزرگ توسعه دهندگان اپل در سال 2014 معرفی شد و به عنوان جایگزینی مناسب برای زبان برنامه نویسی Objective-C  بود که میشد از آن برای توسعه OSX و IOS استفاده کرد. اپل نسخه متن باز این زبان را در دسامبر سال 2015 میلادی ساخت که تحت نظر لایسنس آپاچی بود.

سوئیفت برای برنامه نویسان تازه کار بسیار مناسب است، این اولین مورد از زبان های برنامه نویسی صنعتی است که به عنوان یک زبان اسکریپتی استفاده از آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. این زبان برنامه نویسی از ویژگی های منحصر به فردی پشتیبانی می کند که به برنامه نویس این اجازه را می دهد که کدهای سوئیفت را خیلی سریع تست کنند و نتیجه آن را نیز مشاهده کنند بدون آنکه نیاز داشته باشند تا اپلیکیشن خود را build و اجرا کنند.

 زبان های برنامه نویسی


زبان برنامه نویسی Google go

زبان برنامه نویسی go یکی از زبان های برنامه نویسی نوظهور به صورت متن باز است که به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن های بسیار ساده، کارآمد و قابل اعتماد را بسازید، این زبان برنامه نویسی در سال 2007 توسط افرادی به نام های Robert Griesemer، Rob Pike و Ken Thompson در شرکت گوگل ساخته شده است. این زبان برنامه نویسی به صورت قابل توجهی شبیه به سی است، با این حال تغییرات بسیار زیادی در آن ایجاد شده است که سادگی و امنیت آن را بیشتر کرده است. این زبان یک زبان قابل کامپایل و استاتیک می باشد که شامل garbage collection، ساختارهای نوع داده ای محدود، ویژگی های مربوط به امنیت مموری و ویژگی های برنامه نویسی CSP-style می باشد. این زبان توسط برخی از ارگان ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به بی بی سی، SoundCloud و فیسبوک و همینطور برخی از برنامه های دولت انگلیس اشاره کرد.

 زبان های برنامه نویسی


زبان برنامه نویسی Elixir

این زبان برنامه نویسی یک زبان برنامه نویسی عمومی، فانکشنال و همزمان است که بر روی ماشین مجازی Erlang اجرا می شود. این زبان بر پایه Erlang ساخته شده است و دقیقا همان انتزاعی سازی برای ساخت توزیع های مختلف را دارا می باشد. این زبان برنامه نویسی همچنین یک ابزار تولیدی را فراهم می کند که برای طراحی بسیار قابل انعطاف می باشد. این زبان یکی از زبان های برنامه نویسی است که با موفقیت وارد صنعت شده است و در کمپانی هایی مانند Pinterest و Moz از آن استفاده شده است. این زبان برنامه نویسی همچنین برای توسعه وب سایت ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد که شرکت هایی که با این هدف از آن استفاده کرده اند عبارت اند از  Bleacher Report و Inverse.

شما می توانید از این زبان برنامه نویسی همچنین برای سیستم های تعبیه شده(embedded-systems) نیز استفاده کنید.

 زبان های برنامه نویسی


آشنایی با زبان برنامه نویسی Julia

Julia یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، با عملکرد بالا و داینامیک می باشد که برای محاسبات عددی کاربرد دارد، این زبان یک کامپایلر پیشرفته را ارائه می دهد که برای اجراهای موازی گسترش پیدا کرده است، این زبان شامل یک کتابخانه محاسبات ریاضی با دقت فراوان می باشد. کار کردن در این زبان برنامه نویسی در سال 2009 توسط Viral B. Shah در Bengaluru، هند، Jeff Bezanson، Stefan Karpinski و Alan Edelman در ایالت متحده آمریکا آغاز شد. در سال 2012 این زبان برنامه نویسی آماده نمایش داده شدن بود، این گروه وبلاگی درباره آن راه اندازی کردند و در یک پست ماموریت خود را درباره این زبان به صورت کامل شرح دادند و از توسعه دهندگان نیز دعوت کردند تا پیشنهادات خود را با آنها به اشتراک بگذارند تا بتوانند این زبان برنامه نویسی را اصلاح کنند.

 زبان های برنامه نویسی


زبان برنامه نویسی  Scala

Scala یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی عمومی است که پشتیبانی هایی را برای برنامه نویسی فانکشنال برای شما فراهم کرده است، این زبان برنامه نویسی دارای نوع داده ای استاتیک بسیار قوی نیز می باشد. scala در واقع خلاصه شده عبارت “Scalable Language” می باشد که به معنای زبان مقیاس پذیر است، این زبان یک زبان شی گرای خالص می باشد. این زبان برنامه نویسی توسط بسیاری از شرکت ها مانند توییتر، LinkedIn و اینتل مورد استفاده قرار می گیرد.

 زبان های برنامه نویسی


آشنایی با زبان Rust

Rust نیز از جمله زبان های برنامه نویسی عمومی می باشد که به صورت هدفمند توسط تیم تحقیقاتی موزیلا ساخته شده است. این زبان طراحی شده است تا یک محیط امن، دارای قابلیت های همزمانی، کار کردن به صورت عملی، پشتیبانی از برنامه نویسی فانکشنال و پشتیبانی از پارادایم های عملکردی را برای شما فراهم کند. این زبان از لحاظ سینتکس شباهت بسیار زیادی با زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس دارد، اما این زبان طراحی شده است تا ایمنی بیشتری را در حافظه برای شما فراهم کند.

 زبان های برنامه نویسی


زبان برنامه نویسی Lua

Lua یکی از زبان های برنامه نویسی اسکریپتی قدرتمند، کارآمد و بسیار سبک می باشد که برنامه نویسی رویه ای، برنامه نویسی فانکشنال و برنامه نویسی مبتنی بر داده ها را نیز پشتیبانی می کند. این زبان یکی از زبان های برنامه نویسی کراس پلتفرم است و از آنجایی که در محیط  ANSI C نوشته شده است دارای یک C API ساده است. نسخه اورجینال این زبان برنامه نویسی در سال 1993 با هدف پاسخگویی به نیاز شخصی سازی کردن برنامه ها در آن زمان ساخته شده است.

 زبان های برنامه نویسی


زبان برنامه نویسی Erlang

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی عمومی زبان برنامه نویسی Erlang می باشد که به صورت همزمان و فانکشنال است که شامل یک سیستم garbage-collected در زمان اجرا نیز می باشد. این زبان به صورت متناوب با Erlang/OTP یا OTP استفاده می شود که شامل یک سیستم ران تایم Erlang است، کامپوننت های آماده بسیار زیادی در این زبان برنامه نویسی وجود دارد که تمامی آنها در Erlang نوشته شده اند. این زبان برنامه نویسی از آن دسته از زبان های برنامه نویسی می باشد که دارای مجموعه ای از اصول مختلف برای طراحی اپلیکیشن های این زبان می باشد. از جمله کاربردهای این زبان برنامه نویسی می توان به مواردی مانند استفاده از آن در ارتباطات مخابراتی، بانک ها، تجارت الکترونیک و پیام رسانی فوری اشاره کرد.

 زبان های برنامه نویسی


آشنایی با یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی به نام Haskell

Haskell یکی از زبان های برنامه نویسی فانکشنال است که استانداردسازی شده است تا به صورت عمومی مورد استفاده قرار گیرد، سینتکس این زبان نسبتا سخت می باشد و دارای نوع داده ای استاتیک بسیار قوی است. این زبان بعد از logician Haskell Curry نامگذاری شد، آخرین نسخه استاندارد سازی شده از این زبان در سال 2010 منتشر شده است و از سال 2016 گروهی در حال کار کردن بر روی نسخه بعدی آن هستند که در سال 2020 منتشر خواهد شد.

این زبان برنامه نویسی دارای نوعی  type system به همراه type inference می باشد که از مهمترین ویژگی های آن هستند. نوع داده ای کلاس ها در ابتدا در این زبان برنامه نویسی ظاهر شدند. پیاده سازی اصلی این زبان برنامه نویسی در کامپایلر Glasgow Haskell قرار دارد.

 زبان های برنامه نویسی


نکاتی مهم درباره زبان برنامه نویسی Clojure

این زبان برنامه نویسی یکی از زبان های برنامه نویسی عمومی و داینامیک می باشد که ترکیبی از قابلیت های دسترسی و تعامل با یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی می باشد، زبان برنامه نویسی Clojure دارای زیرساخت های بسیار قوی است که باعث می شود تا این زبان جزو یکی از قوی ترین زبان های برنامه نویسی نوظهور شناخته شود. شما می توانید با استفاده از این زبان برنامه نویسی به راحتی اقدام به برنامه نویسی چند نخی یا برنامه نویسی multithreaded کنید.

این زبان یکی از زبان های برنامه نویسی Lisp می باشد که توسط Rich Hickey ساخته شده است، مانند تمامی زبان های برنامه نویسی دیگری که جزو Lisps می باشند این زبان با کدهای شما مانند یک داده رفتار می کند و دارای یک سیستم macro است. Clojure در صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد از جمله موارد استفاده آن می توان به استفاده از این زبان برنامه نویسی در Funding Circle، Walmart، آزمایشگاه  Puppet و بسیاری از شرکت های نرم افزاری بزرگ دیگر در سراسر دنیا اشاره کرد.

 زبان های برنامه نویسی

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید