تفاوت‌ها و شباهت‌های طراحی وب، توسعه وب، رابط کاربری، تجربه کاربری
ایمان مدائنی

طراحی وب

هر یک از عناصر وب‌سایت شامل طرح‌بندی، گرافیک، رنگ‌ها، متون، عکس‌ها، ویدیوها و عناصر بصری UI و UX، همه بخش‌هایی از طراحی وب‌سایت هستند. آنچه که در وب‌سایت می‌بینید از اصطلاحی به نام طراحی سایت می‌آید. این امر از ساخت wireframe وب‌سایت، طراحی لایه‌ها و مدل‌سازی شروع می‌شود.

طراحی وب پایه و اساس ساخت یک وب‌سایت است. در کنار UI و UX، طراحی وب نیز با نگاشت و هدایت وب مرتبط است. طراحی وب قابلیت وب‌سایت را به شما معرفی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا تجربه وب‌سایت را افزایش داده و نرخ تبدیل را افزایش دهید. قرار دادن اطلاعات مهم در مورد محصولات و خدمات‌تان و دکمه‌های ثبت‌نام ایمیل بخشی از طراحی وب‌سایت است.

به طور خلاصه، طراحی وب هر آنچه که شما می‌توانید بر روی صفحه نمایش تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های مشاهده کنید است. اگر شما قصد دارید یک طراح وب را استخدام کنید، پس شرایط خاصی را دنبال کنید. در صورتی که شما نیاز به مقاله یا بلاگ وب‌سایت دارید، پس توانایی طراح وب را در تایپوگرافی و طرح‌بندی صفحه بررسی کنید. متناوبا اگر می‌خواهید وب‌سایت تجارت الکترونیک بسازید نحوه کار تبدیل را در طراح وب بررسی کنید.

توسعه وب

توسعه وب مربوط به ایجاد و نگهداری وب‌سایت با استفاده از انواع مختلفی از زبان‌های برنامه‌نویسی،‌ فریم‌ورک‌ها و ابزارها است. حتی ایجاد یک صفحه وب تنها با استفاده از HTML و CSS نوعی توسعه وب محسوب می‌شود. این امر می‌تواند رنجی از 200 خط کدنویسی تا دو میلیون خط کدنویسی باشد.

در ابتدا، توسعه‌دهندگان وب محدود به ایجاد صفحات وب استاتیک بودند. امروزه توسعه‌دهندگان وب می‌توانند وب‌سایت‌های داینامیک، ابزارهای آنلاین، برنامه‌های مبتنی بر وب و پورتال‌ها را با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف ایجاد کنند.

توسعه وب کدهای وب‌سایت را مدیریت می‌کند. این امر به دو دسته تقسیم می‌شود، front-end و back-end. کدنویسی front-end نمایش واقعی طراحی وب را کنترل می‌کند، در حالی که کدنویسی back-end شامل پردازش داده‌های کاربر بر روی وب سرور و نمایش آن به کاربر است.

علاوه‌براین، همچنین توسعه‌دهندگان وب‌سایت full-stack وجود دارند که می‌توانند هم کدنویسی front-end و هم back-end وب‌سایت را مدیریت کنند. در صورتی که نمی‌خواهید هر دو توسعه‌دهنده front-end و back-end را استخدام کنید، پس می‌توانید یک توسعه‌دهنده وب full-stack را با تجربه در توسعه front-end و back-end استخدام کنید.

UI (رابط کاربری)

UI پلت‌فرم بصری است که ما را قادر به کنترل ویژگی‌های دستگاه می‌کند. هر دستگاه با یک صفحه نمایش یک UI یا طراحی رابط کاربری دارد.

طراحی UI را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد، طراحی گرافیک، طراحی تعاملی و تست کاربر.

طراحی گرافیک بیشتر برای همه شناخته شده است. این روند طراحی یک محصول دیجیتال است.

طراحی تعاملی همه چیز در مورد طراحی مشخصات و جریان‌های عملیاتی که در سایت رخ می‌دهد است. این امر عمدتا توسط طراحان تعاملات (IxD) انجام می‌شود.

تست کاربر برای بررسی کارایی طراحی تعاملی و زیبایی‌شناسی گرافیک انجام می‌شود.

طراحی UI در صفحه نمایش تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت و وب‌سایت فرق دارد. بنابراین هنگام استخدام طراح UI مطمئن شوید می‌تواند رابط کاربری را بر روی اندازه‌های مختلف صفحه نمایش طراحی کند.

UX (تجربه کاربری)

UX یا طراحی تجربه کاربری تجربیات کاربران وب‌سایت است. طراحان UX این اطمینان را ایجاد می‌کنند که وب‌سایت جذاب و تعاملی است تا تجربه کابری را افزایش دهند. تجربه کاربری بر اساس توانایی‌های تعاملی رابط کاربری ایجاد شده توسط طراحان UI مقیاس‌گذاری می‌شود. طراحی UI با طراحی UX همراه است و در نتیجه، بسیاری از افراد بین نقش طراحان UI و UX دچار سردرگمی می‌شوند.

طراحان تجربه کاربری، wireframe را برای وب‌سایت بهینه می‌کنند و رابط ارتباطی را برای به دست آوردن بازخورد کاربران ارائه می‌دهند.

کدام یک از این موارد برای شما مناسب است؟

شما باید استفاده و کار با طراحی وب، توسعه وب، UI و UX را درک کنید تا آن‌ها را مطابق با نیازهای خود انتخاب کنید. بنابراین برای اینکه به شما کمک کنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنید، در اینجا لیستی از برخی وظایف مربوط به آن‌ها را فراهم کرده‌ایم که می‌تواند به صورت جداگانه توسط هر یک از آن‌ها انجام شود.

طراحی وب:

ریسپانسیو بودن وب‌سایت

به‌روزرسانی ظاهر وب‌سایت و حسی که منتقل می‌کند

بهبود کیفیت گرافیک

هدایت ترافیک به صفحات خاص

مسائل مربوط به زمان بارگذاری صفحه

توسعه وب:

قابلیت‌های وب‌سایت

امنیت وب‌سایت

صفحات Not Found (خطای 404)

از کار افتادن وب‌سایت

شکست در بارگذاری محتوا

رابط کاربری:

بهبود هدایت وب‌سایت

سفارشی‌سازی وب‌سایت

شکایات و اینکه چه کاری باید انجام شود؟

تجربه کاربری:

بهبود نرخ تبدیل

حل مشکلات مربوط به نرخ پرش بالا (bounce rate)

نگه داشتن کاربر به مدت طولانی در سایت

در حالی که این کارها می‌تواند توسط افراد مختلفی انجام شود، ممکن است یک توسعه‌دهنده یا طراح وب باتجربه بتواند برخی از وظایف طراح UI یا UX را انجام دهد. با این وجود دانستن این تفاوت‌ها به شما در انتخاب شخص مناسب برای کارتان کمک می‌کند و باعث می‌شود تصمیم‌ آگاهانه‌تری را بگیرید.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi