جلوگیری از خستگی شغلی
ایمان مدائنی

ما نیز به عنوان توسعه‌دهندگان خستگی شغلی را تجربه کرده‌ایم. این دامی است که هر کسی ممکن است در آن بیفتد.

خستگی شغلی چیست و چطور می‌تواند بر توسعه‌دهندگان تاثیر بگذارد؟

اگر شما احساس بی‌انگیزگی یا از دست دادن علاقه به برنامه‌نویسی (یا هر سرگرمی دیگری) را تجربه کرده‌اید، احتمالا دچار خستگی شغلی شده‌اید.

اما نترسید! اگر می‌خواهید از آن اجتناب کنید، انگیزه خود را حفظ کنید و به اهداف خود ادامه دهید. در این مقاله ما نکاتی را در این زمینه برای کمک به شما ذکر می‌کنیم.

این یک ماراتن است،‌ نه دو سرعتی

اگر در حال یادگیری پایتون یا جاوا اسکریپت هستید، یا در تلاش هستید تا به یک طراح وب تبدیل شوید، مهم است که بدانید این امر یک شب اتفاق نمی‌افتد. شما باید بدانید که یادگیری و تمرین برنامه‌نویسی ماه‌ها (یا حتی سال‌ها) طول می‌کشد.

اگر هر روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و با خود فکر می‌کنید، "خوب، من باید این 10 تکنولوژی توسعه وب را یاد بگیرم و این‌ کار را باید امروز انجام دهم!" تنها یک مکان وجود دارد که کار شما به آنجا ختم خواهد شد، دنیای خستگی و فرسودگی.

بنابراین نکته در اینجا تمرکز بر بازی طولانی‌مدت است. به جای تلاش برای عجله، به خود بگویید "من مدتی را به یادگیری React.js اختصاص می‌دهم، هر چقدر طول بکشد بالاخره به آن خواهم رسید، و هیچ عجله‌ای برای یادگیری آن ندارم".

ما می‌بینیم که بسیاری از توسعه‌دهندگان مشتاق این اشتباه را مرتکب می‌شوند. بنابراین این نکته را به یاد داشته باشید که وقت بگذارید و از سفر خود لذت ببرید.

فردا همیشه هست

همه ما این روزها را گذرانده‌ایم. ساعت‌ها می‌گذرند. یک خطا ناگهان ظاهر می‌شود. ما مصمم هستیم. به خود قول می‌دهیم تا آن را رفع نکرده‌ایم تسلیم نشویم. بعد از چند ساعت اشکال‌زدایی و نوشتن چند صد دستور console.log()، خطا برطرف می‌شود. مأموریت انجام شد. با این حال این پیروزی تلخ و شیرین است. بعد از ساعت‌ها تلاش، ما خسته و خسته هستیم، و همه ما می‌توانیم، لحظه‌ای که به رختخواب خود می رویم، این حس را داشته باشیم که "من از برنامه‌نویسی متنفرم".

بیایید یک قدم به عقب برگردیم و فکر کنیم. آیا لازم بود این کار را انجام دهم؟ آیا لازم بود بیشتر در شرکت بمانم و روی آن کد وقت گذاشته و خودم را در این روند خسته کرده و دچار استرس شوم؟ آیا می‌توانستم تا فردا صبح صبر کنم؟

جواب پرسش آخر، بیشتر اوقات بله است.

درک این مساله مهم است که کار یک فرآیند بی‌پایان است. همیشه کاری برای تکمیل یا چیزی جدید برای یادگیری وجود خواهد داشت. بنابراین یاد بگیرید که لحظه‌ای متوقف شوید و به خود بگویید "همیشه فردا هست".

استراحت کنید

به همین دلیل استراحت منظم مهم است. هر روز یک استراحت 30/60 دقیقه‌ای داشته باشید تا بتوانید خوب کار کنید. خاموش کردن مغز حتی برای 10 دقیقه به شما امکان می‌دهد تا ذهن‌تان را مجددا تنظیم کنید. متوجه می‌شوید که دوباره حس تازگی خواهید داشت و مشکلاتی که با آن مواجه هستید را بهتر می‌بینید و متوجه می‌شوید.

از این رو، اگر چندین هفته یا ماه پشت سر هم به سختی کار کرده‌اید، اکنون ممکن است زمان مناسبی برای داشتن یکی دو هفته دور بودن از کدنویسی باشد. به تعطیلات بروید، فیلم ببینید یا کتاب بخوانید، هر کاری که باعث آرامش ذهن‌تان می‌شود.

این روند همانند یک ماشین مسابقه می‌ماند. در برخی مراحل، سوخت خودرو کم می‌شود، یا لاستیک‌ها دچار فرسایش می‌شوند. مطمئنا راننده می‌تواند به سختی به مسیر خود ادامه دهد، یا می‌تواند توقف کند و برخی لاستیک‌ها را عوض کرده یا سوخت‌گیری کند، و با احساس تازه‌تری نسبت به قبل به مسیر خود ادامه دهد.

در یک زمان به یک چیز توجه کنید

یادگیری کدنویسی کار سختی است. واقعا سخت است. چند تکنولوژی وجود دارد؟ بارها ممکن است احساس کنید باید یک‌باره همه آن‌ها را یاد بگیرید. ممکن است با یادگیری React.js شروع کنید، بعد به سراغ Node.js بروید، سپس REST API را امتحان کنید، و بعد پایتون...

تلاش برای یادگیری بیش از حد سریع شما را از بین می‌برد. نگران نباشید، راه‌حل آسان این است که در یک زمان بر روی یک چیز تمرکز کنید و یادتان باشد که عجله نکنید. با سرعت معمول خود پیش روید و اجازه دهید مفاهیم را به درستی درک کنید.

مثلا اگر هدف شما تبدیل شدن به برنامه‌نویس full-stack است، می‌توانید بدون ایجاد نگرانی در رابطه با کدهای سمت سرور، با ساخت برنامه‌های ساده React.js (یا هر فریم‌ورکی که در ابتدای راه انتخاب می‌کنید) شروع کنید. وقتی با آن زبان یا فریم‌ورک احساس راحتی کردید (که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد) می‌توانید به سراغ چیز دیگری بروید، که می‌تواند ایجاد یک API با استفاده از Node.js باشد. مرحله بعدی ممکن است اتصال به پایگاه داده باشد.

شما نقشه کار را می‌گیرید. با تقسیم کارها و تمرکز روی یک چیز در یک زمان، از شکست جلوگیری می‌کنید و ممکن است متوجه شوید که مسائل را حتی سریع‌تر یاد می‌گیرید.

سرگرمی‌های دیگری داشته باشید

یادگیری کد ممکن است سرگرمی شما باشد (همان‌طور که مدت‌ها سرگرمی ما بود) اما این ایده خوبی است که سرگرمی دیگری نیز داشته باشید که از آن لذت ببرید. این کار به رفع استرس کمک می‌کند و برای سلامت روان شما مفید است. البته به شرطی که سرگرمی شما استرس بیشتری به زندگی‌تان وارد نکند!

می‌توانید پیاده‌روی یا شنا را انتخاب کنید. به کلاس آشپزی یا عکاسی بروید یا یک زبان جدید را بیاموزید (منظور زبان برنامه‌نویسی نیست)، مدیتیشن را امتحان کنید. یا هر آنچه که به آن علاقه دارید. موفق باشد!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi