7 اصل اساسی طراحی
ایمان مدائنی

هزاران طراح وب وجود دارند، با این حال تعداد بسیار کمی به موفقیت می‌رسند. بسیاری از طراحی‌های وب به قابلیت استفاده‌ای که شایسته آن است نمی‌رسند.

بهترین طرح‌ها دارای خصوصیات مشترک هستند که در این مقاله ذکر شده است. امیدوارم این مقاله شما را به یک طراح متمرکز و بهتر تبدیل کند.

قابلیت استفاده

وقتی صحبت از طراحی وب می‌شود، قابلیت استفاده موفقیت شما را تعیین می‌کند. اگرچه طراحی بصری مهم است، اما یک رویکرد کاربر محور در طراحی،‌ استاندارد مورد نیاز برای طراحی وب‌سایت سودمند است. اگر یک کاربر نتواند از یک ویژگی استفاده کند،‌ پس دیگر نیازی به وجود آن ویژگی نیست.

شخصی که روی صفحه کلیک کرده و از ویژگی‌های آن استفاده می‌کند،‌ شخصی است که برای هر چیزی تصمیم‌گیری می‌کند، بنابراین طراح باید مطمئن شود که کاربران می‌توانند از طریق صفحه حرکت کرده و جا به جا شوند و به تمام ویژگی‌های لازم دسترسی پیدا کنند.

مانند کاربر فکر کنید

دانستن رویکرد کاربر برای محتوا ضروری است تا طراحی‌های درخشانی ایجاد کنید که تاثیرگذاری خوبی داشته باشد. هر وقت کاربران به یک صفحه جدید نگاه می‌کنند، آن‌ها اغلب متن را اسکن می‌کنند و روی لینک‌هایی که به آن علاقه دارند کلیک می‌کنند.

برخی بخش‌های صفحه وجود دارد که حتی کاربران به آن نگاه نمی‌کنند. همین امر در رسانه‌های چاپی نیز صدق می‌کند. مردم اغلب از متن استفاده می‌کنند و فقط کلماتی که به آن علاقه دارند مثل محصولات جدید،‌ فروش یا تخفیف را انتخاب می‌کنند. هر وقت در حال طراحی هستید،‌ باید ذهن مخاطب خود را بخوانید: آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند و چگونه می‌توانید پیدا کردن آن را برای کاربر راحت‌تر کنید. برای برجسته کردن متون می‌توانید از طرح‌های مختلف رنگی یا تایپوگرافی استفاده کنید.

ویژگی‌ها را واضح بیان کنید و آن را ساده نگه دارید

ساده نگه داشتن باید هدف اصلی شما در هنگام طراحی باشد. طراحی شما باید واضح و روشن باشد و با طراحی گرافیک خوب، می‌توانید بدون استفاده از متن به این هدف برسید. هدایت بین صفحات شما باید برای کاربران به خوبی قابل درک باشد تا بتوانند نحوه عملکرد سیستم را درک کنند.

صبر و شکیبایی مخاطب خود را تست نکنید

این اصل طراحی برای طراحی وب‌سایت بسیار مهم است. تقریبا هر روز یک کاربر جدید به وب‌سایت مراجعه می‌کند و نیاز کاربر تعیین می‌کند که آیا در صفحه بماند یا به یک وب‌سایت دیگر برود. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در مورد برخورد با کاربران اینترنتی این است که آن‌ها صبر کم و کارهای زیادی دارند.

اگر بازدیدکننده جدید مایل به امتحان کردن وب‌سایت باشد، آن‌ها نباید فرم‌های طولانی را برای باز کردن یک حساب کاربری طی کنند. شما باید از به اشتراک گذاشتن داده‌های خصوصی قبل از اینکه کاربران متوجه شوند وب‌سایت در مورد چیست خودداری کنید. اگر آن‌ها باید فرم ثبت‌نام را پر کنند، این فرم را کوتاه نگه دارید و به آن‌ها اجازه دهید بعد از مراجعه به سایت، دوباره برگردند و فرم را پر کنند.

بر روی جلب توجه متمرکز شوید

برخی از جنبه‌های طراحی جذاب‌تر از سایر موارد است. تصاویر در مقایسه با متون بیشتر جلب توجه می‌کنند. کلمات پر رنگ نسبت به متن ساده بیشتر دیده می‌شوند. اگر می‌خواهید عملکردی را به URL یا لینک هدایت کنید، حتما آن را برجسته کنید.

نوشتن موثر

وقتی نوبت به نوشتن متون می‌رسد، باید سبک نوشتاری را متناسب با عادات مشتریان تنظیم کنید. از نوشتن بلاگ‌های طولانی و متون اغراق‌آمیز خودداری کنید. مشتریان بیشتر علاقه‌مند به پاراگراف‌هایی با جملات کوتاه همراه با کلمات پر رنگ یا ایتالیک هستند که خواندن را راحت‌تر می‌سازد. استفاده از عناوین متعدد و گذاشتن بالت باعث می‌شود خواننده راحت‌تر بتواند متن را اسکن کند، و اگر آن‌ها فکر کنند که متن مورد نظر حاوی اطلاعاتی است که به دنبالش هستند، احتمالا مطالعه بهتری خواهند داشت.

تست کردن و به اشتراک گذاشتن نتایج با تیم خود برای دریافت بازخورد

شما باید ابتدا طرح خود را تست کنید و اغلب به محض آنکه نظرات در طول زمان تغییر یافت، آن را تست کنید. تست طراحی پروژه شامل پیدا کردن گروه کوچکی از افراد است که با مشتریان مورد نظر شما مطابقت دارند تا بازخورد آنچه را که شما می‌توانید از مشتریان خود انتظار داشته باشید را به شما بدهند. بسیاری از ابزارهای آنلاین رایگان وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن‌ها برای تست کاربر استفاده کنند،‌ مانند surveymonkey.com یا usertesting.com.

هنگامی که نتیجه تست خود را دریافت کردید، این مهم است که با استفاده از ابزارهای ساده مثل Google doc آن را با تیم خود به اشتراک بگذارید. اجازه دهید افراد دیگر تیم‌تان مسائلی که مشتریان با آن مواجه می‌شوند را درک کنند و از آن‌ها بخواهید به شما در ایده‌های فکری در مورد چگونگی کارآمدتر شدن طرح‌های‌تان کمک کنند.

امیدواریم شما موارد بسیاری از این هفت اصل اساسی را از قبل دنبال کرده باشید،‌ اما اگر این کار را انجام نداده‌اید، اکنون می‌دانید که برای دستیابی به طراحی‌های بهتر باید چه کاری را انجام دهید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi