8 نکته برتر بهره‌وری برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان
ایمان مدائنی

در این مقاله می‌توانید بهترین نکات بهره‌وری برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان را بیابید، از پیدا کردن بهترین ابزارهای توسعه‌دهنده گرفته تا به دست آوردن استراحت‌های منظم تا بتوانید با موفقیت حواس‌پرتی را در حین کار از بین ببرید.

1. بهترین ویرایشگر کد را پیدا کنید

بهره‌وری توسعه‌دهنده با یک ویرایشگر کد منبع خوب شروع می‌شود. اگرچه گزینه‌های بسیار خوبی در بازار وجود دارد، سخت است که بگویید کدام یک از آن‌ها بهتر است؛ همه این‌ها به نیازها و اهداف شما بستگی دارد. این کار ارزش این را دارد که ویرایشگرهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک با جریان کاری شما مطابقت دارد. در اینجا موارد مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

از کدام زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید. شما به ویرایشگر کدی نیاز دارید که سینتکس‌های های‌لایت شده را برای زبان‌های مورد نیاز شما (حداقل به عنوان پلاگین) ارائه دهد. برخی از ویرایشگرهای کد با های‌لایت کردن سینتکس‌ها، نه تنها برای زبان‌های برنامه‌نویسی بلکه برای تکنولوژی‌های محبوبی مثل React، نیز همراه هستند.

آیا ویرایشگر کد انتخابی شما دارای یک اکوسیستم مناسب برای پلاگین و تم باشد که عملکرد مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد (مثلا اگر بینایی شما کم است، دارای تم با کنتراست بالا باشد).

اگر کد خود را برای یک پلت‌فرم اشتراک‌گذاری کد، مثل GitHub یا Bitbucket کامیت می‌کنید، عملکرد داخلی گیت را سودمند خواهید یافت. مثلا Visual Studio Code به شما این امکان را می‌دهد تا مستقیما کار خود را به گیت‌هاب کامیت کنید، بدون اینکه ویرایشگر را ترک کنید.

اگر می‌خواهید از میانبرهای صفحه کلید برای کد خود استفاده کنید، ایده خوبی است که ویرایشگری را انتخاب کنید که این موارد را دارد یا می‌توان به آن افزود.

2. هر روز با دشوارترین کار شروع کنید

شما می‌توانید به راحتی در کارهای روزانه خود گم شوید و به تعویق انداختن کارها عادت رایج توسعه‌دهندگان است، به ویژه اگر شما یک فریلنسر باشید و باید deadlineهای خود را مدیریت کنید. بنابراین اغلب اتفاق می‌افتد که تمام روز کار می‌کنید و در پایان روز متوجه می‌شوید که هیچ کاری انجام نداده‌اید. اگر شما به جای اینکه عملکرد چندوظیفه‌ای (همزمان چندین کار انجام دادن) داشته باشید، سلسله مراتبی از وظایف روزانه را برای خود ایجاد کنید و هر روز با سخت‌ترین کار شروع کنید، می‌توانید از رخ دادن این اتفاق اجنتاب کنید.

اگرچه چندین سال است که عملکرد چند وظیفه‌ای مثبت به نظر می‌رسد، اما برای اکثر افراد مناسب نیست. تحقیقات نشان داده‌اند که تنها 2% مردم در انجام چنین کاری خوب عمل می‌کنند، در حالی که بقیه می‌توانند تا 40% بهره‌وری خود را از دست بدهند. بنابراین اگر شما جزء این 2% نیستید، کارهای خود را الویت‌بندی کنید و در یک زمان روی یک چیز تمرکز کنید.

3. به طور منظم زمان استراحت داشته باشید

انسان‌ها نمی‌توانند برای مدت نامحدود روی یک چیز تمرکز کنند و این امر به ویژه برای کارهای ذهنی سخت مثل برنامه‌نویسی صادق است. شما می‌توانید مطالعات مختلفی را ببینید که در مورد محدودیت زمانی افرادی است که می‌توانند بر روی یک کار تمرکز کنند بدون اینکه ذهن‌شان بر روی موضوع دیگری متمرکز شود. مثلا یک مطالعه نشان می‌دهد که نگه داشتن توجه بر روی یک موضوع حدود 45 دقیقه امکان‌پذیر است، در حالی که مورد دیگری می‌گوید 52 دقیقه متوالی و به دنبال آن 17 دقیقه استراحت وجود دارد.

روی هم رفته، هیچ قانون طلایی ثابتی وجود ندارد، و هر کس محدودیت زمانی متفاوتی دارد. بنابراین شما باید چند بار موارد مختلف را امتحان کنید و ببینید چه چیزی روی شما بهتر جواب می‌دهد. همچنین لزومی ندارد که یک قانون بسیار دقیق را دنبال کنید و این بستگی به شرایط مختلف شما دارد.

با این حال، یک نکته مهم وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. وقتی از پشت میز خود بلند می‌شوید، استراحت شما باید یک استراحت واقعی باشد. مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، فقط باید کاری باشد که ذهن شما را در حالت استراحت قرار دهد.

4. از قبل برای کارهای خود برنامه‌ریزی کنید

برای وظایف خود از قبل برنامه‌ریزی کنید، این کار به میزان قابل توجهی بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید لیستی از وظایف خود را آماده کنید و با برنامه‌هایی مثل Wunderlist و Todoist کارهای انجام‌شده را چک کنید یا گردش کاری خود را با برنامه‌هایی مثل Trello تنظیم کنید. امروزه برای انجام این کار برنامه‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌تواند به برنامه‌ریزی و مدیریت کارهای‌تان به شما کمک کند.

با این حال خطر استفاده از ابزارهای متعدد به صورت همزمان نیز وجود دارد. در برخی موارد، پیچیدگی بیش از حد می‌تواند منجر به از دست دادن بهره‌وری شود.

5. ساعات کاری خود را پیگیری کنید

اگرچه همه پیگیری ساعات کاری را دوست ندارند، اما اگر در مدیریت زمان مشکل دارید استفاده از برنامه‌های پیگیری زمان می‌تواند به شما کمک کند. این کار می‌تواند بسیار در بهره‌وری شما موثر باشد، زیرا می‌توانید ببینید چگونه وقت خود را در طول روز گذرانده‌اید تا بتوانید حواس‌پرتی‌های احتمالی خود و جاهایی که وقت خود را به بطالت گذرانده‌اید را شناسایی کنید. اگر شما فریلنسر هستید، این پیگیری‌ها می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد.

6. کارهای تکراری خود را اتومات کنید

این روزها اتومات کردن یا همان خودکارسازی کارهای تکراری برای یک توسعه‌دهنده ضروری است. شما در مرحله توسعه زیاد به خودکارسازی نیاز ندارید، با این حال آماده‌سازی توسعه کد برای مرحله تولید کارهای تکراری زیادی را شامل می‌شود.

مثلا به عنوان توسعه‌دهنده frontend می‌توانید از اجراکننده‌های وظایف استفاده کنید تا به صورت خودکار کارهای روتین را بر روی کد شما اجرا کنند، مثل کم‌ حجم کردن، بهینه‌سازی تصاویر و موارد دیگر.

7. از خط فرمان (Command Line) استفاده کنید

علاوه بر خودکارسازی وظایف، این ایده خوبی است تا استفاده از Command Line در گردش کاری روزمره خود را به یک عادت تبدیل کنید. اولا، اگر شما از CLI (رابط خط فرمان) به جای GUI (رابط کاربری گرافیکی) استفاده می‌کنید، می‌توانید به طور قابل توجهی جریان کاری خود را سرعت بخشید. دوما، استفاده ایمن از دستورات CLI یک مهارت مهم برنامه‌نویسی است که می‌توانید در بسیاری از زمینه‌های دیگر کار خود از آن استفاده کنید.

8. حواس‌پرتی‌ها را از بین ببرید

حواس‌پرتی‌ها بزرگ‌ترین دشمن بهره‌وری هستند، بنابراین شما باید تا حد امکان راهی برای از بین بردن آن‌ها پیدا کنید. متاسفانه آن‌ها بسیار آب زیر کاه هستند، بنابراین پیدا کرد آن‌ها چندان آسان نیست. دلیل اصلی این است که در نگاه اول اصلا به نظر نمی‌رسند که حواس‌پرتی باشند.

مثلا، چک کردن ایمیل‌تان در هر ساعت، تماشای یک فیلم آموزشی جدید در یوتیوب، یا چت کردن با همکاران‌تان در Slack را می توان وظایف مرتبط با کار دانست، اما اگر وقت زیادی را برای این کارها صرف کنید، ممکن است در پایان روز متوجه شوید که وظیفه اصلی خود را کامل نکرده‌اید.

بنابراین شما باید در مورد حواس‌پرتی‌ها بسیار مراقب باشید و هر کجا که می‌توانید احتیاط کنید. مثلا می‌توانید تصمیم بگیرید که ایمیل‌های خود را دو بار در روز چک کنید، در حین کار اعلان‌های Slack را خاموش کنید، یا وب‌سایت‌های حواس‌پرت‌کن را که در طی کار بارها از آن‌ها بازدید می‌کنید را بلاک کنید.

جمع‌بندی

اگر همه نکات بهره‌وری که بیان کردیم یا حداقل برخی از آن‌ها را دنبال می‌کنید، می‌توانید از ساعات کاری خود به صورت کارآمدتری استفاده کنید و همچنین همزمان گردش کار توسعه خود را بهبود بخشید. اگرچه از بین بردن یک عادت جدید در ابتدا دشوار است، اما به سرعت به یک عادت طبیعی تبدیل می‌شود.

به یاد داشته باشید که امتحان کردن یک نکته مهم در مورد بهره‌وری است. اگر تکنیک یا ابزاری را امتحان کردید و دیدید که برای شما موثر نیست، دور آن خط بکشید و به سراغ روش بعدی بروید، تا زمانی که روشی را پیدا کنید که مناسب جریان کاری و شخصیت شما باشد. موفق باشید!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi