توسعه دهندگان چه چیزهایی را باید درباره مدیریت داده ها بدانند؟

شنبه 7 تیر 1399

مدیریت داده ها امروزه از اهمیت زیادی در اپلیکیشن های مختلف برخوردار است، ما در این مطلب کمی بیشتر درباره مدیریت داده ها صحبت خواهیم کرد.

 توسعه دهندگان چه چیزهایی را باید درباره مدیریت داده ها بدانند؟

قبل از صحبت درباره اهمیت مدیریت داده ها برای یک توسعه دهنده بهتر است مقدمه ای درباره این موضوع بیاوریم. تا به امروز به عنوان یک توسعه دهنده احتمالا موفق شده اید که اپلیکیشن های موبایل، API ها و سایر اپلیکیشن های مختلف را بدون نیاز به تعداد زیادی اینترفیس مانند اینترفیس های مربوط به معماری داده، تحلیل اطلاعات و بخش های بازاریابی طراحی کرده و توسعه دهید. امروزه برای اولین بار احتمالا صاحب کارهای شما از شما می خواهند که اپلیکیشن جدیدی که در حال طراحی و توسعه آن هستید را با یک پلتفرم MDM(master data management) ادغام کنید. به همین علت است که امروزه مدیریت داده ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

معنی مدیریت ارشد مدیریت داده ها چیست؟

اگر شما هم جزء افرادی هستید که می خواهید درک کنید که مدیریت ارشد داده ها چیست احتمالا تنها نیستید. این عمل دارای تاریخچه بسیار غنی می باشد. سیستم های مدرن در دهه 1990 ظاهر شدند اما استفاده از آن در آن سال ممکن نبود. بسیاری از مشاغل تلاش می کردند تا یک لیست تماس واضح از مشتریان خود را نگهداری کنند و با این کار کیفیت داده های خود را ارتقا دهند و یک سیست مدیریت داده های قدرتمند را ایجاد کنند. این موضوع در چند سال گذشته تبدیل به یک جریان اصلی برای توسعه دهنده ها شده است که باید توجه زیادی به آن داشته باشند.

از آنجایی که امروزه شرکت های بسیار زیادی بر روی تجزیه و تحلیل داده ها سرمایه گذاری می کنند و با این کار تجربه مشتریان خود را بهبود می دهند سازمان ها می توانند یک شرایط رقابتی بسیار خوب را برای مدیریت داده های خود ایجاد کنند.

برای این که درک کنید یک سیستم ارشد مدیریت داده ها به چه شکل کار می کند بهتر است ابتدا نمونه هایی از آن را برای شما بیان کنیم.

 مدیریت داده ها

بهبود تجربه مشتریان با مدیریت داده ها به شکل ارشد

اجازه دهید فرض کنیم اپلیکیشنی که شما در حال طراحی آن هستید یک اپلیکیشن موبایل در زمینه تجارت الکترونیک است که به کاربران شما اجازه می دهد تا یکی از محصولات کاربردی شما را انتخاب کرده و اقدام به خرید آن کنند. برای این کار باید کاربران در وب سایت شما ثبت نام کرده و سپس یک کارت اعتباری را برای خرید تایید کنند. شما ویژگی ها را با تیم توسعه agile خود پیشبینی کرده اید و انتظار دارید که بتوانید تعداد صفحه وب را بسازید. علاوه بر این شما می توانید جدول های پایگاه داده خود را مطابق با همین روال طراحی کنید و تمامی آن ها را با موتور پرداخت خود ادغام کنید.

دقت داشته باشید که اپلیکیشن شما تنها برای کوئری گرفتن و به روزرسانی داده های محصولات و مشتریان نیست. بسیاری از اپلیکیشن های تجارت الکترونیک دیگر و سایر اپلیکیشن های موبایل از برنامه های مشتریان پشتیبانی می کنند. به صورت داخلی بخش بازاریابی تیم شما از تعداد زیادی از ابزارهای SaaS استفاده می کند تا با مشتریان در تعامل باشد و به چشم اندازهای جدیدی دست پیدا کند. بخش مالی تیم شما باید مدیریت داده های خود را داشته باشد و تیم های تحقیق و توسعه نیز باید ابزارهای کاملی را برای کار خود در اختیار داشته باشند.

 مدیریت داده ها

پیچیدگی ذخیره سازی داده ها

داده های مربوط به مشتریان، محصولات، زنجیره های تامین و تیم های تحقیقاتی در بسیاری از پایگاه های داده پخش شده است. به عنوان یکی از توسعه دهنده های اصلی احتمالا شما هم مشاهده کرده اید که سیستم های پیچیده ای وجود دارند که داده ها را در این سیستم ها نگهداری می کنند. به روزرسانی همه این سیستم ها با در دسترس بودن محصولات جدید می تواند یک روند بسیار سخت برای شما باشد که احتمالا برای انجام آن مجبور خواهید بود که این کار را به صورت دستی انجام دهید.

 مدیریت داده ها

تغییراتی که می تواند مدیریت داده ها به صورت ارشد را از لحاظ استراتژیک مهم کند

-          از آن جایی که مشتریان با محصولات و یا خدمات شرکت شما در فروشگاه ها، اپلیکیشن ها و کانال های ارتباطی دیگر ارتباط برقرار می کنند شما باید در شخصی سازی تجربیات آن ها و متناسب کردن کمپین های بازاریابی متناسب با نیازهای آن ها تلاش بیشتری کنید.

-          بسیاری از شرکت های کوچک خط تولید محصولات خود را به طور مرتب به روزرسانی می کنند چرا که باید اطلاعات دقیق تری درباره محصولات خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

-          افزایش ریسک های زنجیره تامین باعث می شود که بسیاری از سازمان ها تمامی مراحل تولید محصول خود را به صورت مرتب پیگیری کنند.

-          سازمان هایی که به دنبال رسیدن به سایر شرکت های کوچک هستند ممکن است به روش های ساده ای برای مدیریت داده ها و همینطور اتصال داده ها به چند مشتری و محصول نیاز داشته باشند.

-          آیین نامه هایی مانند آیین نامه عمومی حفاظت از داده ها برای داده های مشتریان نیز می توانند در این مسیر به میزان زیادی کمک کننده باشند.

 مدیریت داده ها

چند نکته درباره مدیریت داده های مشتریان

زمانی که داده های کلیدی شرکت ها و سازمان ها در محل هایی که از یکدیگر جدا هستند ذخیره سازی می شوند این موضوع می تواند فرصت های زیادی را برای شرکت ها از دست دهد و خطراتی را نیز برای آن ها به همراه داشته باشد. شما می توانید با استفاده از مدیریت مرکزی داده ها از طریق سازمان خود به مزایای طولانی مدتی دست پیدا کنید.

مدیریت داده ها به صورت ارشد همچنین می تواند در سایر صنایع نیز مورد استفاده قرار گیرد که از جمله این صنایع می توان به بانک ها، داروسازی، تولید و بسته بندی کالا اشاره کرد.

 مدیریت داده ها

کدام نوع از داده ها نیازمند مدیریت ارشد داده ها هستند؟

مدیریت داده ها به صورت ارشد به شما کمک می کند تا اطلاعات را بر روی موجودیت های کلیدی در معاملات تجاری خود متمرکز کنید. این اطلاعات می توانند سه نوع اطلاعات را برای شما تعریف کنند که به ترتیب چه کسی؟  چه چیزی؟ و در چه مکانی؟ هستند. در ادامه بیشتر با این عبارت ها آشنا می شویم:

-          شرکت شما با چه کسانی کار می کند؟ مانند مشتریان، کارمندان، تامین کنندگان، فروشندگان، کانال های توزیع و سایر همکاران.

-          به صورت دقیق چه ویژگی هایی کالاها یا خدمات ارائه شده و همچنین دارایی های متعلق به سازمان و یا مدیریت آن ها را تعریف می کنند؟

-          چه اطلاعات contextual دیگری مانند لوکیشن داده توسط موجودیت ها و تعاملات دیگر ارجاع داده شده اند؟

 مدیریت داده ها

سیستم های مدیریت ارشد داده ها چگونه کار می کنند؟

شما می توانید به یک سیستم مدیریت داده ها به عنوان یک مرکز فروش دو طرفه بین چندین سیستم که اطلاعات مربوط به یک نهاد تجاری را می خوانند و می نویسند فکر کنید. اگر 5 سیستم به دسترسی نیاز داشته باشند و اطلاعاتی را درباره مشتریان ایجاد کنند می توانند به راحتی عضو داده های مشتری شوند و از طریق یک سیستم MDM اطلاعات را منتشر کنند.

سیستم های مدیریت داده ها به صورت ارشد اتوماسیون ها و ابزارهایی را برای مدیریت این داده ها فراهم می کنند. به عنوان مثال اگر دو سیستم تلاش کنند که آدرس یک مشتری را به روز رسانی کنند سیستم مدیریت داده های مشتری باید با منطقی پیاده سازی شده باشد که بتواند تصمیم بگیرد کدام یک از آدرس ها باید مورد قبول واقع شود. این سیستم ها معمولا ابزارهایی را برای استفاده کنندگان از داده ها نیز دارند که همین موضوع می تواند تعارضات را در منطق تجاری تا حد بسیار خوبی حل کند.

 مدیریت داده ها

ارائه خدمات مختلف توسط سیستم های مدیریت داده ها به صورت ارشد

با گسترش سیستم های مدیریت ارشد داده ها این سیستم ها سرویس های مختلفی را به شما ارائه می دهند که در انطباق داده ها کمک کننده خواهند بود. با این سرویس ها شما می توانید داده ها را به سادگی بایگانی کنید، به همین علت تیم های تحقیقاتی می توانند به سادگی بدانند که چه کسی و چگونه داده ها را اصلاح کرده است. سیاست های مربوط به نحوه دسترسی به داده ها، رمزگذاری داده ها و همینطور پوشاندن داده ها نیز می تواند به راحتی از این طریق متمرکز شود.

از آن جایی که سیستم های MDM در حال حاضر بیشتر در محیط های مبتنی بر کلود کار می کنند می توان از آن ها با عنوان مخازن ارشد داده ها نیز یاد کرد. این به آن معنی است که به جای این که هر اپلیکیشن به صورت محلی و لوکال یک کپی از مشتری ها، محصولات و سایر داده های موجودیت ها را ذخیره کند آن ها می توانند به سادگی توسط یک سیستم MDM از داده ها کوئری بگیرند و آن ها را اصلاح کنند. این کار باعث می شود که روند اصلاح داده ها راحت تر شده و هزینه کمتری را نیز نیاز داشته باشد. اپلیکیشن هایی که تعاملات کمتری را دارند ممکن است نیازمند دیتابیس های بک اند کوچک تری باشند و به جای آن به API های مربوط به MDM متصل شوند و داده ها را دریافت کنند. در مقابل کپی کردن این داده ها برای یک سیستم پر جمعیت تر و یک اپلیکیشن که کاربر بیشتری دارد می تواند بیشتر مورد اعتماد قرار گیرد. روش دیگر برای این کار این است که سیستم MDM منابع اصلی داده های موجودیت ها را به صورت مستقیم ذخیره کند.

 مدیریت داده ها

دامنه سیستم های MDM

برخی از سیستم های MDM دارای دامنه های خاصی می باشند و یک شِمای اولیه out-of-the-box را برای موجودیت های رایج و موجودیت های صنعتی فراهم می کنند. به عنوان مثال 360 مورد از پلتفرم های مشتریان( که گاهی اوقات پلتفرم های داده مشتریان نامیده می شود) شخصی سازی شده اند تا داده های مشتریان را ذخیره سازی کنند و سیستم های مدیریت داده های مشتریان را بسازند که با عنوان اطلاعات محصول شناخته می شود. سیستم های MDM رویکردهای کلی را ارائه می دهند که می توان از آن ها برای مشتریان، محصولات و سایر اشخاص نیز استفاده کرد.

 مدیریت داده ها

سیستم های CRM

دقت داشته باشید که یک سیستم CRM یک پلتفرم مدیریت داده های مشتریان به صورت ارشد نیست. همچنین باید دقت داشته باشید که اکثر سیستم عامل هایی که در تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند به راحتی نمی توانند اقدام به مدیریت ارشد داده ها کنند. این سیستم ها جریان کاری خود را حول مجموعه داده های مشتریان و محصولات تنظیم می کنند اما به صورت کلی آن ها توسط مدل های داده ای، سرویس ها و ابزارهای مدیریت داده ها طراحی و ساخته نشده اند.

 مدیریت داده ها

از کجا اطلاعات بیشتری درباره این موضوع بدست بیاوریم؟

مانند سایر روش های تجاری ایجاد چنین سیستمی اغلب نیازمند مراحل فنی برای نصب سیستم و ادغام کردن فناوری های مورد نیاز است. ایجاد پلتفرم مدیریت داده ها به صورت ارشد معمولا نیازمند تغییر در فرآیندهای تجاری و ایجاد مسئولیت های جدید می باشد. شما می توانید از آموزش های مختلفی که در این زمینه وجود دارند برای یادگیری این موضوعات استفاده کنید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید