چگونه طراح UX شویم
ایمان مدائنی

توسعه سریع تکنولوژی‌های جدید و آگاهی روزافزون از اهمیت محصولاتی که خوب طراحی شده‌اند بدان معناست که پیشنهادات بیشتری برای طراحان UX در صنعت IT وجود دارد. نام این مشاغل بی‌شمار است: طراح UX، طراح UX/UI، پژوهشگر UX، نویسنده UX. به این دلیل است که عملکرد راه‌حل‌های ایجاد شده نه تنها به لایه بصری بلکه، مهم‌تر از همه، به موارد عملکردی مثل محتوا وابسته است.

سوال اینجاست که چگونه می‌توانید طراح UX شوید؟ مسیرهای زیادی شما را به این سمت سوق می‌دهد و نمی‌توان گفت هیچ یک از آن‌ها بهتر یا بدتر است. در اینجا کلیشه‌ای پیدا نخواهید کرد زیرا هنوز زمینه‌ای است که به صورت پویا در حال توسعه است.

شما باید یک مسیر یادگیری که مناسب عملکرد خودتان است را تنظیم کنید. مهم‌ترین مورد این است که مهم نیست از کجا شروع کنید یا چند سال تجربه دارید، این رویکردی برای یادگیری با ذهن باز است. حتی اگر بعد از گذشت چند سال می‌خواهید طراحی را یاد بگیرید، بدون شک اگر هر روز به طور مداوم افق فکری و مهارت‌های خود را گسترش دهید، طراح خوبی خواهید شد.

در این مقاله، چندین روش اثبات‌شده برای تبدیل شدن به یک طراح UX خوب را به شما معرفی می‌کنیم.

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری از جنبه‌های مختلفی تشکیل شده است، اما به طور خلاصه، می‌توانید آن‌ها را با همه تعاملاتی که یک کاربر در حین تماس با یک محصول یا سرویس دارد تعریف کنید.

وظیفه طراح UX این است که راهکارهایی را طراحی کند که سودمند باشد، ساده باشد، درک آن آسان باشد، که این به برنامه موبایل یا وب‌سایتی مربوط می‌شود که کاربر با آن احساس راحتی می‌کند. در هنگام طراحی باید به معماری اطلاعات خوانا و تعامل مناسب با فعالیت‌های موجود در برنامه یا وب‌سایت نیز فکر کنید.

اگرچه اصطلاح تجربه کاربری غالبا در زمینه محصولات دیجیتالی به کار می‌رود، اما ممکن است در مورد محصولات و خدمات فیزیکی نیز صدق کند.

چرا باید از UX خوب در محصول دیجیتال مراقبت کنید؟

طراحان UX مشکلات کاربر را حل کرده و جریان کارآمد کاربر را ایجاد می‌کنند، به گونه‌ای که استفاده از برنامه و دستیابی به اهداف نهایی تا حد ممکن آسان باشد (مثلا جستجوی سریع و سر راست اطلاعات مربوطه).

نقش آن‌ها نیز کمک به مشتریان تجاری است که دیدگاه‌ها و ایده‌های خود را به رابط‌های کاربری تبدیل کنند. آن‌ها همچنین کارگاه‌های تجاری و استفاده از تست‌ها را اداره می‌کنند.

کار بر روی تولید محصولات دیجیتالی، نه تنها در مورد مطالعه موردی خوب نمونه کارهای طراحی UX شما است، بلکه در مورد ساخت محصولات سودمند برای حل مشکلات واقعی کاربر نیز است.

یک طراح خوب UX چه خصوصیات و مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

در مورد اینکه یک طراح خوب چه ویژگی‌های شخصیتی باید داشته باشد، موارد زیادی وجود دارد. مهم‌ترین آن‌ها توانایی برقراری ارتباط واضح و روشن است.

طراح UX شدن نقش نسبتا خاصی در رابط بین کاربران، ذینفعان و توسعه‌دهندگان است. به همین دلیل، بسیار مهم است که بتوانیم ارتباط مؤثری برقرار کنیم، باز خورد را بگیریم، همچنین در جهت تفسیر تصمیمات طراحی و مراحل پردازش شکیبایی زیادی داشته باشیم. توانایی خوب گوش کردن مزیت قابل توجهی خواهد بود.

این تصور غلطی است که طراح UX شخصی است که باید استعداد هنری زیادی داشته باشد. در اینجا حس زیبایی‌شناسی، توانایی تفکر تحلیلی، و توانایی برقراری ارتباط در سطح بالا بسیار مفیدتر است. همچنین نزدیک شدن به هر مبحث با ذهنی باز، سوال کردن و داشتن آمادگی یادگیری صرف نظر از سطح پیشرفت، بسیار ارزشمند است.

و آخرین جنبه، اگر نمی‌دانید چطور طراح UX شوید، باید به خاطر داشته باشید که بیشتر در رابطه با رویکرد یادگیری چیزهای جدید است.

به جای اینکه بر روی ابزارهای طراحی متمرکز شوید، مهارت‌ها و دانش نرم‌افزاری خود را توسعه دهید. یادگیری نحوه استفاده از ابزار آسان است، اما نحوه مدیریت‌ ورک‌شاپ‌ها، قابلیت استفاده از تست‌ها، یا نحوه ایجاد یک وب‌سایت سودمند سخت‌تر است.

مسئولیت‌های اصلی طراح UX چیست؟

دامنه فعالیت طراح UX گسترده است، اما معمولا شامل موارد زیر است:

تحلیل و تحقیق دسکتاپ

تحقیقات مربوط به UX

ایجاد الزامات عملکردی

کارگاه‌های آموزشی با ذینفعان و کاربران

تحلیل نیازهای کاربران و مشاغل

ایجاد معماری اطلاعات

ایجاد جریان‌های کاربر و wireframes

ایجاد نمونه‌های اولیه و mockupها

چطور طراح UX شویم؟

در زیر نکاتی برای دستیابی به این هدف با روشی مؤثر ارائه شده است. هر کدام را که بیشتر دوست دارید انتخاب کرده و امتحان کنید. به یاد داشته باشید مهم‌تر از نحوه ساخت نمونه کار طراحی UX یا تبدیل شدن به یک طراح، رویکرد کلی برای یادگیری مهارت‌های جدید، مشارکت شما در شغل و زمانی است که برای به دست آوردن دانش جدید صرف می‌کنید.

مطالعات

شاید دانشگاه رفتن یک روش وقت‌گیر باشد، اما مزیتی که دارد این است که شما می‌توانید دانش ساخت‌یافته‌ای را به دست آورید. این یک نکته اجباری در مسیر شغلی طراحی UX نیست، اما می‌تواند کمک‌کننده باشد. غالبا افراد با تخصص‌هایی مثل طراحی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، برنامه‌نویسی، معماری و علوم شناختی مسیر طراحی UX را طی می‌کنند.

اینکه بخواهید چهار سال صرف تحصیل کنید به خودتان بستگی دارد. دانشگاه نقطه شروع خوبی برای کسب دانش مفید، ملاقات با افراد در صنعت طراحی و حتی ساخت نمونه کارهای طراحی UX شما است.

اما این روزها کلاس‌های آموزشی و منابع زیادی برای کسب دانش وجود دارد. اگر به دانشگاه نرفتید و رشته تحصیلی شما در این زمنیه نمی‌باشد، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از مطالعه کتاب‌ها، مقالات، شرکت در کلاس‌های آموزشی، و منابع آنلاین استفاده کنید.

ابزارهای طراحی

تحقیق و تحلیل: کار طراحان UX بر اساس نتیجه‌گیری از داده‌های تحلیلی است؛ کیفی و کمی. در ابتدای کار، لازم نیست شما استاد ابزارهای تحلیلی باشید، اما ارزش این را دارد که درباره عملکرد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. ابزارهایی مثل Google Analytics، Hot Jar، Google Surveys.

طراحی: ایجاد wireframes، نمونه‌های اولیه قابل کلیک، و حتی mockups مسئولیت اساسی طراحان UX است. ابزارهای طراحی زیادی در بازار وجود دارد و هر کس می‌تواند مورد مناسب خود را پیدا کند، مثل Balsamiq، Axure RP، Sketch، Figma، Invision Studio و موارد دیگر.

معماری اطلاعات: همچنین یادگیری معماری اطلاعات موجود به روش صحیح نیز ارزشمند است. Miro، XMind یا draw.io در اینجا مفید خواهند بود.

ساخت نمونه کارهای طراحی UX


 

 

وقتی تجربه خیلی زیادی ندارید، ساخت نمونه کار طراحی UX می‌تواند بسیار دشوار به نظر برسد. نگران نباشید! روش‌های مختلفی برای ارائه تفکر و طراحی‌تان برای کارفرما وجود دارد. اگر از قبل مبانی تئوری دارید، می‌توانید شروع به ایجاد آن کنید.

نمونه کارهایی که به خوبی طراحی شده‌اند باید شامل مطالعات موردی باشند، که پروژه‌های واقعی هستند که شیوه تفکر شما را نشان می‌دهند. شما باید پروژه خود را به عوامل اصلی تقسیم کنید و از ابتدا مشکل طراحی را توضیح دهید.

بعد از تعیین موارد چالش‌برانگیز، سعی کنید موارد الهام‌بخش خود، داده‌های حاصل از تحقیقات، جریان کار، معماری اطلاعات ترسیم‌شده، و همچنین wireframes را نشان دهید. نکته مهم این است که علاوه بر بخش تصویری، به توضیحاتی به صورت مختصر نیز نیاز دارید تا کل موارد قابل درک باشد. با این حال از بلاک‌های متنی خیلی طولانی که کسی برای خواندن آن وقت نمی‌گذارد خودداری کنید.

اگر در حال طراحی برنامه یا وب‌سایتی به صورت تستی هستید نیز باز هم ارزش توضیح یا بهبود در مطالعات موردی را دارد. این بخش هنگام ساخت نمونه کار طراحی UX ضروری است زیرا توانایی تصمیم‌گیری‌های توجیه‌شده توسط داده‌ها بر اساس کار طراحان تجربه کاربری است. به همین دلیل، توضیحات در هر نمونه کاری ضروری است.

اگر نمی‌دانید ایده‌های مطالعه موردی را از کجا به دست آورید، می‌توانید از خبرنامه‌های مربوط به چالش‌های UX استفاده کنید.

تجربه واقعی به دست آورید

کارآموزی

آموزش عملی ارزشمندترین تجربه است. نمونه کارهای طراحی UX خود را آماده کنید، یک پروفایل دقیق در جاهایی مثل Linkedin ایجاد کنید، و پیشنهادات کارآموزی در اطراف خود را مشاهده کنید.

یک مربی پیدا کنید

یادگیری و پیشرفت تحت هدایت یک مربی باتجربه راهی برای پیشرفت سریع است. داشتن شخصی که به سوالات شما پاسخ می‌دهد، به رفع شک و تردیدهای شما کمک کرده و شما را در مسیر خودسازی قرار می‌دهد، نه تنها در ابتدای مسیر بسیار با ارزش است بلکه در مراحل بعدی نیز سودمند خواهد بود.

در صورت داشتن راهنمایی‌های واضح، تبدیل شدن به یک متخصص خوب بسیار ساده‌تر می‌شود. بنابراین تماس و برقراری ارتباط با اساتید، مربیان یا سایر طراحان بسیار توصیه می‌شود.

فعالیت در یک سازمان غیر دولتی یا استارآپ

شما در ابتدای راه هستید و در تلاش برای به دست آوردن تجربه عملی می‌باشید، پس می‌توانید برای حمایت از یک سازمان نوپا که قادر به پرداخت هزینه به طراح باتجربه نیست، تلاش کنید. کسب تجربه واقعی بسیار ارزشمند است.

طراحی مجدد راه‌‌حل‌های موجود

نمی‌دانید چگونه می‌توانید پروژه‌هایی را برای نمونه کار طراحی UX خود ایجاد کنید؟ یکی از سرویس‌هایی که استفاده می‌کنید را انتخاب کنید. وب سایت یا برنامه موبایل را بررسی کنید. در مورد آنچه می‌تواند مشکل باشد فکر کنید و با توصیف گام به گام تفکر خود، محصول را مجددا طراحی کنید. این شیوه می‌تواند برای ایجاد نمونه کار برای شما مفید باشد.

همایش‌ها و کنفرانس‌ها

همایش‌ها و کنفرانس‌های طراحی نه تنها راهی برای تعمیق دانش شما در زمینه UX است بلکه موقعیتی را فراهم می‌کند تا با سایر طراحان آشنا شده و ارتباط برقرار کنید.

پیدا کردن شغل

اگر به مبانی تئوری مسلط شده‌اید، با یک مربی کار کرده‌اید، و یک نمونه کار طراحی UX ساخته‌اید، وقت آن است که به دنبال شغل باشید. برای این منظور می‌توانید از وب‌سایت‌هایی که برای طراحان در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

یادگیری را ادامه دهید

نکته آخر که مهمتر‌ین مورد است. حتی اگر به یک طراح UX تبدیل شدید، اگر می‌خواهید همیشه یک طراح عالی باقی بمانید نباید یادگیری را متوقف کنید.

ایده خوبی است که یک مربی را برای طولانی مدت انتخاب کنید، مقاله و کتاب‌ها را به طور منظم بخوانید، به پادکست‌ها گوش دهید. این صنعت به سرعت در حال توسعه است و شما هم باید با آن در حرکت باشید تا عقب نمانید. موفق باشید!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi