10 زبان برنامه نویسی محبوب برای یادگیری در سال 2022
ایمان مدائنی

یک زبان برنامه نویسی در واقع یک ابزار ارتباطی بین انسان و کامپیوتر است که برای انجام وظایف مشخصی مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان ها از سینتکس های کدنویسی خاصی برای ایجاد برنامه های کامپیوتری استفاده می کنند که این برنامه ها می توانند کاربردها و وظایف مختلفی را داشته باشند. برنامه نویسی نرم افزار یک گزینه شغلی بسیار پرسود است که طبق نظرسنجی های صورت گرفته انتظار می رود تا سال 2028 تعداد مشاغلی که در این زمینه وجود دارند 28 درصد افزایش پیدا کنند. طبق اعلام سایت ویکی پدیا حدود 700 زبان برنامه نویسی در دنیا وجود دارد که هر یک از این زبان ها دارای کاربردها و ویژگی های مخصوص به خود هستند که همین مسئله نیز باعث می شود تا تصمیم گیری برای یادگیری یکی از آنها کمی سخت باشد.

علاوه بر این باید دقت داشته باشید که هر ساله زبان های برنامه نویسی جدیدی نیز اضافه می شوند که ویژگی های جدیدتری دارند اما نیازی به نگرانی در این زمینه نیست. ما در این مطلب قصد داریم 10 مورد از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی که در سال 2022 بیشتر از سایر زبان ها مورد تقاضا خواهند بود را به شما معرفی کنیم. این لیست با در نظر گرفتن ادراک شغلی، خواسته های آینده، الزامات تجاری و ویژگی های زبان برنامه نویسی جمع آوری شده است و به همین علت نیز شما می توانید نهایت اطمینان را به آن داشته باشید.

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون را می توان یکی از آینده دارترین زبان های برنامه نویسی در دنیا به شمار آورد. طبق آخرین آمار این زبان توسط 80 درصد از توسعه دهندگان در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. وجود کتابخانه های گسترده در این زبان باعث شده است تا یک گزینه بسیار جذاب برای استفاده در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علم داده و ... باشد. یک نکته بسیار مهم درباره این زبان این است که دائما در حال پیشرفت است و به نوعی می توان آن را پادشاه زبان های برنامه نویسی در دنیا دانست. بنابراین یادگیری این زبان در سال 2022 می تواند برای آینده شما بسیار مفید باشد و باعث شود تا شما بتوانید در بهترین موقعیت های شغلی مشغول به کار شوید.

آشنایی با ویژگی های زبان پایتون

از جمله مهمترین مزایا و ویژگی های زبان پایتون که باعث می شود تا بسیاری از افراد علاقه مند به یادگیری آن باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          یادگیری و کدنویسی با استفاده از این زبان برنامه نویسی بسیار ساده و راحت است.

-          کتابخانه ها و فریم ورک های گسترده ای دارد که می توان از آنها برای طیف گسترده ای از اپلیکیشن ها استفاده کرد.

-          بسیاری از قابلیت های زبان های برنامه نویسی معروف مانند جاوا و سی را در قالب  CPython و Jython به شما ارائه می دهد.

-          پشتیبانی از GUI

از جمله شرکت های معروفی که امروزه از این زبان برای پروژه های خود استفاده می کنند می توان به مواردی مانند اینتل، فیسبوک، اسپاتیفای، نتفلیکس و ... اشاره کرد.

زبان برنامه نویسی سی شارپ

سی شارپ یکی از زبان های برنامه نویسی بسیار محبوب در دنیا است که روی فریم ورک دات نت اجرا می شود و توسط شرکت مایکروسافت در سال 2000 میلادی توسعه داده شده است. از جمله مهم ترین کاربردهای این زبان می توان به استفاده از آن برای توسعه انواع بازی ها و اپلیکیشن های دسکتاپ اشاره کرد. طبق نظرسنجی هایی که در سال اخیر انجام شده است 34 درصد از برترین بازی هایی که برای موبایل توسعه داده شده اند با استفاده از زبان سی شارپ طراحی و ساخته شده اند. یکی از مهم ترین ویژگی های این زبان طراحی فوق العاده آن است که امکان پیاده سازی معماری های مختلف را برای شما فراهم می کند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که سی شارپ دارای تقاضای بسیار زیادی در سراسر دنیا می باشد. از جمله مهم ترین ویژگی هایی که این زبان دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          یادگیری و درک آن ساده است.

-          به طور کامل با کتابخانه های دات نت یکپارچه سازی شده است و امکان استفاده از این کتابخانه ها برای شما وجود دارد.

از جمله شرکت های محبوبی که امروزه از این زبان در پروژه های خود استفاده می کنند می توان به مواردی مانند مایکروسافت، Stack Overflow، Accenture و Alibaba Travels اشاره کرد. به همین علت است که تسلط به زبان سی شارپ در سال جدید می تواند موقعیت های شغلی بسیار مناسبی را برای شما فراهم کند. شما با تسلط به این زبان و بهبود مهارت های خود می توانید درآمد بالایی داشته باشید. 

زبان برنامه نویسی جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی بسیار قدرتمند در دنیا است که در حال حاضر در بیش از 3 میلیارد دستگاه مختلف در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین تکنولوژی ها در دنیا نیز شناخته می شود و در برنامه های دسکتاپ، اپلیکیشن های مخصوص گوشی های هوشمند، توسعه وب، هوش مصنوعی، اپلیکیشن های مبتنی بر کلود و فضای ابری و ... استفاده می شود. شما با یادگیری این زبان و مسلط شدن به آن می توانید در مشاغلی با حقوق بسیار بالا مشغول به کار شوید و فرصت های شگفت انگیزی را به دست بیاورید.

ویژگی های مهم جاوا

از جمله ویژگی های مهم این زبان برنامه نویسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          دارا بودن پلتفرم مستقل و برنامه نویسی شی گرا

-          افزایش و بهبود عملکرد، بهره وری و امنیت

-          یکی از امن ترین زبان های برنامه نویسی در کل دنیا به شمار می آید.

از جمله شرکت های معروفی که امروزه از این زبان برنامه نویسی در پروژه های خود استفاده می کنند می توان به شرکت هایی مانند آمازون، Adobe، Flipkart، اینستاگرام و ... اشاره کرد. به همین علت است که ما این زبان را نیز در لیست بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2022 قرار داده ایم.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا به شمار می آید. طبق نظرسنجی های صورت گرفته این زبان توسط 97 درصد از توسعه دهندگان وب مورد استفاده قرار می گیرد و درصد بسیار زیادی از وب سایت های موجود در دنیا به شکلی از این زبان استفاده کرده اند. این زبان امروزه نه تنها برای طراحی فرانت اند مورد استفاده قرار می گیرد بلکه برای توسعه بک اند سایت ها نیز می توان از آن استفاده کرد.

ویژگی های مهم زبان جاوا اسکریپت

از جمله ویژگی های مهم این زبان برنامه نویسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          دارای یک پایگاه کد سازماندهی شده می باشد که بهره وری و خوانایی کدهای شما را به میزان زیادی بهبود می دهد.

-          یادگیری این زبان بسیار ساده و راحت است و دارای تقاضای بسیار زیادی در شرکت ها و کسب و کارهای مختلف می باشد.

-          دارای یک پلتفرم مستقل می باشد و در بیشتر مرورگرها نیز پشتیبانی می شود.

-          ویژگی هایی مانند اعتبار سنجی کاربران ورودی را به توسعه دهندگان ارائه می دهد.

از جمله شرکت هایی که امروزه از این زبان استفاده می کنند می توان به مایکروسافت، Uber پی پال، گوگل، Walmart و ... اشاره کرد.

طبق آخرین آمار امروزه 72 درصد از شرکت هایی که در حوزه های مختلف فعالیت دارند و نیازمند طراحی وب سایت هستند به دنبال استخدام نیروهایی در زمینه برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشند. از این رو یادگیری این زبان می تواند در سال 2022 برای شما فوق العاده باشد و باعث بهبود رتبه شغلی شما شود.

زبان کاتلین

کاتلین یک زبان برنامه نویسی مولتی پلتفرم است که برای توسعه اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه بیش از 60 درصد از توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندرویدی از این زبان استفاده می کنند. این زبان جایگاه چهارم را در میان سریع ترین زبان های برنامه نویسی که با استفاده از چند شاخص مهم اندازه گیری می شوند دارد. از جمله ویژگی های برجسته و بسیار مهم این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          concurrency ساختاریافته و کدنویسی مختصر

-          ویژگی های امنیتی پیشرفته

-          تقریبا 20درصد کدنویسی کمتری نسبت به زبان جاوا دارد.

-          100 درصد قابل مشارکت و همکاری در تیم ها است.

از جمله شرکت هایی که از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند می توان به مواردی مانند Pinterest، Uber، Trello و آمازون اشاره کرد. بنابراین اگر شما هم علاقه مند هستید تا در زمان توسعه اپلیکیشن های اندرویدی فعالیت داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم در سال 2022 حتما این زبان را بیاموزید.

زبان برنامه نویسی R

R یکی از زبان های برنامه نویسی معروف برای انجام کارهای آماری و گرافیکی است. این زبان به طور گسترده ای در میان متخصصان آمار و همینطور افرادی که در حوزه دیتا ماینینگ یا داده کاوی فعالیت دارند مشهور است و مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهمترین کاربردهای این زبان برنامه نویسی می توان به تجزیه و تحلیل داده ها، بازارهای مالی و بخش های مخابراتی اشاره کرد. در ادامه به بررسی ویژگی های مهم این زبان می پردازیم:

-          کتابخانه های گسترده ای را برای کارهای گرافیکی تعاملی به شما ارائه می دهد.

-          یک زبان شی گرا به شمار می آید.

-          از عملیات های کراس پلتفرم به طور کامل پشتیبانی می کند.

-          بسیار توسعه پذیر است.

از جمله شرکت هایی که از این زبان استفاده می کنند می توان به شرکت های Flipkart، آمازون، گوگل، LinkedIn و ... اشاره کرد. امروزه کمبود شدیدی در افراد متخصص در حوزه زبان R وجود دارد و به همین علت نیز یادگیری آن در سال 2022 می تواند یک گزینه جذاب شغلی برای شما باشد.

زبان PHP

PHP یکی از زبان های برنامه نویسی همه منظوره است که اهمیت خود را در سال های آینده حفظ خواهد کرد. این زبان یکی از اولیه زبان های برنامه نویسی سمت سرور است که از آن برای افزودن قابلیت های مختلف به صفحات وبی که با استفاده از HTML ساخته شده اند استفاده می شود. با توجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی امروزه توسعه دهندگان این زبان دارای تقاضای بسیار زیادی در بازار کار هستند. از جمله ویژگی های مهم این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          برای یادگیری بسیار ساده و آسان است.

-          سریع تر از سایر زبان های برنامه نویسی می باشد.

-          دارای امنیت بالایی برای جلوگیری از تهدیدها و حملات می باشد.

وب سایت های شگفت انگیزی مانند فیسبوک، یاهو، ویکی پدیا و ... با استفاده از این زبان طراحی شده اند.

زبان برنامه نویسی Go

Go یکی از قابل اعتمادترین و کارآمدترین زبان های برنامه نویسی است که باعث می شود تا نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی متمایز باشد. این زبان برنامه نویسی در سال 2007 توسط شرکت گوگل به منظور مدیریت زیرساخت های رو به رشد طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفت. با این حال در سال های آینده به سرعت به یک زبان برنامه نویسی محبوب تبدیل شد و امروزه به طور گسترده ای در شرکت های مختلف استفاده می شود. برخی از ویژگی های شگفت انگیز این زبان عبارت اند از:

-          سادگی در یادگیری و درک این زبان

-          پشتیبانی از فرایندهای مختلف اتوماسیون

-          فرایندهای مبتنی بر هوش مصنوعی و علم داده را تسهیل می کند.

از جمله شرکت هایی که از این زبان استفاده می کنند می توان به گوگل، BBC، Medium و Uber اشاره کرد. Go را می توان یکی از آینده های زبان های برنامه نویسی در دنیا به شمار آورد. بنابراین شما می توانید با اطمینان کامل اقدام به یادگیری آن در سال 2022 کنید.

زبان برنامه نویسی سی

زبان برنامه نویسی C نیز یک زبان همه منظوره است که برای کار کردن موثر روی انواع بازی ها، اپلیکیشن های گرافیکی، اپلیکیشن های سازمانی و ... طراحی شده است. از جمله ویژگی های بسیار مهمی که این زبان دارا می باشد و باعث تمایز آن نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          وجود توابع و عملگرهای داخلی بسیار زیاد

-          قابل گسترش و قابل توسعه است.

-          سرعت و کارایی آن نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی زبانزد است.

از جمله شرکت های محبوبی که از این زبان استفاده می کنند می توان به گیت هاب، پیام رسان تلگرام، مستر کارت و ... اشاره کرد.

با وجود ظهور زبان های برنامه نویسی جدید هنوز هم تقاضای بسیار زیادی برای متخصصان این زبان وجود دارد. بنابراین شما با یادگیری آن و حتی زبان ++C در سال 2022 می توانید به فرصت های شغلی جدید و با درآمد بیشتر فکر کنید.

زبان Swift

اگر شما هم علاقه مند به برنامه نویسی IOS هستید باید بدانید که Swift یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است که برای این کار وجود دارد. این زبان برنامه نویسی توسط Apple Inc توسعه داده شده است. شما می توانید از این زبان برای توسعه اپلیکیشن های iOS، watchOS، macOS و ... استفاده کنید. این زبان را می توان آینده زبان های برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن های با کارایی بالا و ایمن دانست و به همین علت نیز انتظار می رود تا در سال های آینده در رتبه های بالاتر این لیست نیز قرار گیرد. از جمله مهم ترین ویژگی های این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          برای یادگیری و نگهداری بسیار ساده و راحت است.

-          فرایند توسعه اپلیکیشن را سرعت می بخشد.

-          عملکرد آن تقویت شده است.

-          از بسیاری از کتابخانه های پویا پشتیبانی می کند.

از جمله شرکت هایی که امروزه از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند می توان به مواردی مانند Apple، اینستاگرام، Uber و Slack اشاره کرد.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi