تفاوت بین اسکریپتهای Client-Side و اسکریپتهای Server-Side

دوشنبه 27 خرداد 1392

تفاوت بین اسکریپتهای Client-Side و اسکریپتهای Server-Side

Client-Side: اسکریپت Client-Side هرگز توسط سرویس دهنده وب پردازش نمیشه، بلکه تنها توسط سرویس گیرنده (مرورگر  یا explorer خود شما ) پردازش می شن.
این به این معنیه که وقتی شما یک صفحه client side مانند صفحات html یا صفحاتی که در آن از جاوا اسکریپت استفاده شده  رو در مرورگر درخواست می کنید سرور برای شما هیچ عملی انجام نمیده و این مرور گر شماست که کد ها رو خط به خط خونده و به شما نمایش میده .

 

Server-Side: اسکریپتهای Server-Side تماما بر روی سرویس دهنده وب پردازش می شن. سرویس گیرنده(مرورگر شما) هیچ کدی را از اسکریپتهای Server-Sideدریافت نمی کنه و نمی شناسه، بلکه تنها خروجی اسکریپتهای Server-Side را می گیره.

ببینید دوستان شاید مفهومش یکم گیج کننده باشه بهتره اینجوری بگم که وقتی شما یه صفحه به زبان های server-side می نویسید این صفحه وب تنها شامل کد های html نیست بلکه شامل کد های برنامه نویسی به زبانی دیگر هست( مانند php ,vb script , asp, asp.net ) که مرور گر شما قادر نیست اونارو درک کنه مثلا وقتی دارید asp.net  کار  می کنید و زبان برنامه نویسیتونو vb.net انتخاب کردید ( در این مورد مقاله نوشتم ) کد های vb.net شما برای مرورگرتون قابل درک نیست پس یک کامپایلر یا مترجم نیاز هست که اونارو برای مرورگر شما قابل درک کنه در نهایت این کامپایلر کد های نوشته شده به زبان vb.net شما رو به همان کد های html که برای مرور گر قابل فهم هست تبدیل میکنه تا بتونید صفحه وب رو مشاهده کنید.

شما باید بدونید که با مرورگرتون نمیتونید کد های دیگران server side نوشته شده دیگران رو ببینید  امتحانش مجانیه می تونید صفحه server side رو که باز شده save کنید و ببینید که یک مشت کد html تحویل شما خواهد شد چرا این اتفاق می افته؟

همونطور که گفتم مرور گر ها قابل به فهم کد های طرف سرور ( server side ) نیستند بنابراین سرویس دهنده iis (که روی هاستی که سایت مورد نظرتون روش قرار داره )صفحه مورد نظر  رو خونده و به زبان html ترجمه میکنه بعد اونو به مرورگر شما میفرسته  پس میتونیم نتیجه گیری کنیم که iis واسط بین مرور گر شما و کد های طرف سروره .

اسکریپتهای Server-Side و Client-Side هیچ فعل و انفعالی بر روی یکدیگر ندارند، زیرا اسکریپتهای Client-Side بعد از اینکه اسکریپتهای Server-Side پردازش خود را به طور کامل انجام دادند، بر روی سرویس گیرنده اجرا می شوند.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید