‫طراحی گزارش در Stimulsoft Reports.Net – بخش 2

سه شنبه 8 مرداد 1392

‫طراحی گزارش در Stimulsoft Reports.Net – بخش 2 <br/> در این بخش هم به معرفی ابزار و امکانات این گزارش‌ساز خواهم پرداخت، که شامل بند Group , فیلد محاسباتی و کامپوننتهای Panel,Clone و همچنین نحوه ایجاد یک گزارش به صورت Master-Detail خواهد بود.

در این بخش هم به معرفی ابزار و امکانات این گزارش‌ساز خواهم پرداخت، که شامل بند Group , فیلد محاسباتی و کامپوننتهای Panel,Clone و همچنین نحوه ایجاد یک گزارش به صورت Master-Detail خواهد بود.
ابتدا برای شروع به شیوه‌ای که در بخش 1 بیان شد یک دیکشنری ایجاد کنید. بر روی صفحه طراحی رایت کلیک کنید و گزینه Design را انتخاب نمایید. فرم Page Setup ظاهر می‌شود، در پنل سمت چپ این فرم گزینه Columns را انتخاب نمایید. سپس مقادیر 2 و 0.1 را به ترتیب برای "Number of Columns" و "Column Gaps" ست نمایید. سپس بندهای Header , Group و Data را به ترتیب بر روی صفحه طراحی قرار دهید. بر روی بند Group دابل کلیک کنید و همانند تصویر زیر فیلد EmployeeID را از جدول Orders انتخاب نمایید.

حال بر روی بند Data دابل کلیک کنید و در بخش Data Source جدول Orders را انتخاب نمایید. از پنل ابزار یک کامپوننت Text بر روی بند Group قرار دهید و بر روی آن دابل کلیک کنید و در بخش Expression عبارت زیر را وارد نمایید.
Employee ID: {Orders.EmployeeID}  --- GLine: {GroupLine}
*GroupLine یک متغیر سیستمی است که شماره سطر جاری گروه را برمی‌گرداند.
از پنل Dictionary همانند تصویر زیر فیلدهای ShipName و ShipAddress را از جدول Orders بر روی بندهای Header و Data قرار دهید.

حال با مشاهده خروجی گزارش از سربرگ Preview شما شاهد یک صفحه دو ستونه خواهید بود که بر اساس فیلد EployeeID گروه بندی شده است. 
فیلد محاسباتی:
این نوع فیلد زمانی استفاده می‌شود که شما بخواهید در هر سطر از اطلاعات با توجه به مقادیر رکورد جاری محاسباتی را انجام داده و در گزارش نمایش دهید. برای اضافه کردن فیلد محاسباتی در پنل Dictionary بر روی جدول Order Details رایت کلیک کنید و گزینه New Calculated Column را انتخاب نمایید، همانند تصویر زیر

در فرم ظاهر شده مقادیر را به صورت زیر وارد نمایید:

Name: TotalPrice 
Alias: TotalPrice 
Type: decimal
Value: Order_Details.UnitPrice * Order_Details.Quantity
حال یک فیلد به نام TotalPrice به فیلدهای جدول Order Details اضافه شده است.

ایجاد گزارش به صورت Master-Detail
:
برای ایجاد چنین گزارشی نیاز به ارتباط بین جدولها می‌باشد. با توجه به نحوه ایجاد Connection برای این مثال، روابط بین جدولها انتقال داده نشده است ولی شما میتوانید رابطه بین جدولها را اضافه نمایید حتی اگر این رابطه در منبع اطلاعات وجود نداشته باشد. برای این مثال نیاز به دو رابطه بین جدول Orders Detail و جدولهای Orders, Products می‌باشد. برای انجام این کار کافیست در پنل Dictionary بر روی جدول Orders Detail رایت کلیک کنید و گزینه New Relation را انتخاب نماید. همانند تصاویر زیر مقادیر را ست نمایید.

حال بر روی صفحه طراحی بعد از بند DataBand1 به ترتیب بندهای Header و Data و Footer را اضافه نمایید. در بند HeaderBand2 چهار کامپوننت Text قرار دهید و به ترتیب از سمت چپ مقادیر زیر را در خصوصیت Text کامپوننتها قرار دهید.

ProductName
UnitPrice 
Quantity
TotalPrice
سپس بر روی بند DataBand2 دابل کلیک کنید در فرم Data Setup ابتدا در بخش Data Source جدول Orders Detail را انتخاب نمایید؛ در بخش Relation رابطه Orders را انتخاب نمایید و در نهایت در بخش Master Component بند DataBand1 را انتخاب نمایید. حال در بند DataBand2 چهار کامپوننت Text قرار دهید و به ترتیب از سمت چپ مقادیر زیر را در خصوصیت Text کامپوننتها قرار دهید.
{Order_Details.Products.ProductName}
{Order_Details.UnitPrice}
{Order_Details.Quantity}
{Order_Details.TotalPrice}
در بند FooterBand1 یک کامپوننت Text در زیر ستون TotalPrice قرار دهید و مقدار زیر را در خصوصیت Text آن قرار دهید.
{Sum(DataBand2,Order_Details.TotalPrice)}
نتیجه کار طراحی گزارش به شکل زیر خواهد بود.

حال میتوانید خروجی گزارش Master-Detail را از سربرگ Preview مشاهده نمایید. در صورتی که همانند تصویر بالا گزارش را طراحی کرده باشید در خروجی گزارش فاصله‌ای بین سطرها ایجاد شده است که علت آن ارتفاع کمتر کامپوننتهای Text نسبت به بندهای خود می‌باشد. برای رفع این مشکل، شما سه راه حل دارید.

الف: یکسان سازی ارتفاع کاپوننتها با بند دربرگیرنده آنها

ب: ست کردن خصوصیت Can Shrink بند دربرگیرنده کامپوننتها به مقدار true

ج: ست کردن خصوصیت Grow to Height کامپوننتهای Text به مقدار true

در این مثال ما از روش دوم استفاده میکنیم و خصوصیت Can Shrink بندهای HeaderBand2 و DataBand2 را به مقدار true ست میکنیم.

کامپوننتهای Panel و Clone :

Panel: به شما امکان می‌دهد تا کامپوننتها و بندها را دربر بگیرد و در واقع گروهی از کامپوننتها را ایجاد خواهد کرد. پنل می‌تواند مستقل بر روی صفحه طراحی قرار گیرد و یا در یک بند.

Clone: به شما امکان کپی کردن یک بخش از گزارش را میدهد که البته آن بخش فقط میتواند از نوع Panel باشد.

این دو کامپوننت یکی از عوامل قدرت این گزارش‌ساز می‌باشد. برای شروع یک Page (صفحه طراحی) دیگر به گزارش اضافه کنید. می‌توانید با رایت کلیک بر روی نوار سربرگهای محیط طراحی گزینه New Page را انتخاب نمایید. بر روی Page2 یک کامپوننت Panel قرار دهید، سپس از پنل Dictionary جدول Countries را دراگ کرده و در Panel1 رها کنید. در فرم Data تمامی فیلدها و بند Header را انتخاب نمایید، سپس یک کامپوننت Clone به صفحه طراحی اضافه کنید بلافاصله فرم Select Container ظاهر می‌شود، Panel1 را انتخاب کنید. حال شما می‌توانید خروجی گزارش را مشاهده کنید، خروجی Page2 بعد از خروجی Page1 ظاهر خواهد شد.

Report2-1.mrt 

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 8k بازدید
  • 8 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید