معرفی Backbone.js

سه شنبه 12 اسفند 1393

Backbone.js یک کتابخانه MV برای پشتیبانی برنامه های تک صفحه ای است

معرفی Backbone.js

معرفی

برنامه ی تک صفحه ای (SPA) , که به نام رابط تک صفحه ای نیز شناخته میشود (SPI) , یک برنامه ی وب یا وبسایتی که در یک صفحه ی وب جا میشود با هدف ارائه ی یک تجربه ی کاربری بیشتر مایع مانند برنامه ی های دسکتاپ است.

تعریف

تعریف زیر از سایت ویکی پدیا است :

ارائه ی یک تجربه ی کاربری مایع ایده ی جدیدی نیست. همه ی ما رابط های کاربری فوق العاده ای با استفاده اازJQuery میسازیم. این یک کتابخانه ی شگفت انگیز برای دستکاری سند است. سپس سوال سوال ساده ای که مطرح میشود این است که چرا ما به چیزی شبیه کتابخانه یا چارچوب SPA نیاز داریم؟ چرا تمام یک یادگیری جدید خمیده است؟ چرا یک پشته ی فنی جدید در معماری برنامه ؟

jQuery در برابر چارچوب یا کتابخانه ی MV*

jQuery یک ابزار فوق العاده برای دستکاری اسناد است. برنامه های تحت وب ما بهتر به نظر میرسند و شروع به اجرای بهتر نیز میکنند بیشتر مانند برنامه های دسکتاپ. فکر میکنم که  تنها مشکل آن ساختار کدهایش بود. منظورم زمانی است که بر روی یک پروژه ی بزرگ با چندین تیم کار میکنیم. مدیریت و نگه داشتن کد بسیار مشکل خواهد بود.

چارچوب یا کتابخانه ی MV*

ایده ی الگوی MVC و MV* برای جدا کردن مدل , مشخصات و منطق درنظر گرفته شده است که هردو را پشت کنترلر قلاب میکند. نگرانی های جداگانه به شما کد های ساخت یافته تر با قابلیت استفاده ی مجدد میدهد. این ایده برای توسعه دهندگان جدید نیست , اما یک جاواسکریپت به شما ویژگی های اضافی مانند پشتیبانی از SPA میدهد. بگذارید تقاوت عمده ی کتابخانه با چارچوب را درک کنیم. چارچوب ها عموما تجویزی و بعضی وقتا محدود هستند. منظورم این است که بعضی وقتا باید از ساختار راهنمای مشخص و بعضی قوانین برای اجرای چارچوب پیروی کرد.

هیچ مشکلی با این موضوع وجود ندارد اما بعضی اوقات کمی زجرآور خواهد بود. کتابخانه ها عموما متمرکز و خاص هستند.

معرفی Backbone.js

js پشتیبانی از کتابخانه ی MV* برای برنامه های تک صفحه ای وب ارائه میدهد. Backbone.js ردپای بسیار کوچکی دارد. Backbone.js ساختاری همانند کد های قابل تست ارائه میدهد. Underscore.js تنها وابستگی هاردکور برای Backbone.js است.  Underscore.js تنها یک وابستگی نیست بلکه ویژگی های بسیار زیادی مانند موتور قالب میکرو را ارائه میدهد. برای دستکاری اسناد نیاز به استفاده از jQuery یا Zepto دارید.

برای Backbone.js آماده شوید:

یک برنامه ی وب خالی مانند زیر بسازید :

یک صفحه ی HTML مانند زیر به پروژه اضافه کنید :

یک فولدر جدید در پروژه برای جاوا سکریپت مانند زیر بسازید :

فایل های جاوا سکریپت را مانند زیر به پروژه اضافه کنید :

یک فایل مرجع به پروژه اضافه کنید. دقت به دنباله ی فایل داشته باشید . اولین چیزی که ما افزودیم کتابخانه ی jQuery برای دستکاری اسناد بود. ما Underscore.js را به عنوان وابستگی هاردکور Backbone.js اضافه کردیم. در نهایت Backbone.js را اضافه میکنیم.

برای چک کردن پلتفرم Backbone مان از ابزار توسعه دهنده جستجوگر استفاده میکنیم. من از جستجوگر کروم استفاده میکنم.

برای دسترسی به ابزار توسعه دهنده در کروم گزینه های بسیاری مانند زیر داریم :

با کلیک بر روی دکمه ی "F12" میتوان ابزار توسعه دهنده را مشاهده کرد.

راست کلیک بر روی صفحه و انتخاب "inspect element" .

همچنین میتوانیم از ترکیب دکمه های "Ctrl + Shift + I" برای ابزار توسعه دهنده استفاده کنیم.

 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید