برنامه نویسی را چگونه آغازکنیم؟

پنجشنبه 8 مرداد 1394

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه و از کجا شروع به یادگیری برنامه نویسی کنیم

 برنامه نویسی بسیار مفید و فوق العاده سرگرم کننده است و به خلاقیت شما کمک می کند، و اغلب فرصت های شغلی جدیدی را برای شما ایجاد می کند. اگر شما می خواهید که برنامه نویسی یاد بگیرید، آموزش زیر را  برای اینکه به کجا بروید و چه چیزی را مطالعه کنید بخوانید.

چگونه برنامه نویسی را آغاز کنیم؟

1.انتخاب یک زبان برنامه نویسی

2. یادگیری زبان

3. خودآموزی

قسمت 1از3:انتخاب یک زبان برنامه نویسی

1. انتخاب یک زبان برنامه نویسی: برنامه نویسی کامپیوتر مجموعه ای از دستورالعمل های اساسی  نوشته شده است که کامپیوتر از آن پیروی می کند. این دستور العمل ها می توانند به چندین زبان متفاوت نوشته  شوند که هریک نحوه نگارش و ساختار دستور متفاوتی دارند. زبان های مختلف برای ساخت انواع برنامه های مختلف استفاده می شوند، بنابراین، زبانی را انتخاب کنید که فکر می کنید برای کاری که می خواهید انجام دهید، مناسب است (پاسخ گوی نیاز شما است). هر زمان که احساس کردید، یک زبان پاسخگوی نیاز شما نیست، می توانید زبان دیگری را انتخاب کنید.

2. زبان های #C، ++C، C: این زبان ها اساسا برای ایجاد برنامه های کاربردی کامپیوتر مانند بازی ها استفاده می شوند. یادگیری زبان های C، ++C برای یک مبتدی دشوار است اما غیرممکن نیست. یادگیری این زبان ها نه تنها درک عمیقی از زبان های برنامه نویسی (اکثر زبان های برنامه نویسی برخی از مفاهیم را از  C و c ++به ارث می برند) بلکه از نحوه کار کامپیوتر را به ما می دهد.

این دو زبان بسیار محبوب هستند و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه #C که یک زبان مشابه جاوا می باشد، به سرعت در حال رایج شدن میان برنامه نویسان است.

3. زبان های java or javascript: اگر شما قصد دارید در زمینه ساخت پلاگین های وب (جاوا) و برنامه های کاربردی موبایل (جاوا اسکریپت) کار کنید، این زبان ها مناسب می باشند. از آنجا که در حال حاضر، این زبان ها متقاضی زیادی دارد، بنابراین دانستن آن ها ضروری است. به خاطر داشته باشید که دو زبان جاوا وجاوا اسکریپت با وجود تشابه در نامشان دو زبان کاملا متفاوت از هم می باشند.

4. زبان Python: پایتون یک زبان بسیار انعطاف پذیر است، که به طور گسترده در پلت فرم های مختلف استفاده می شود. باوجود اینکه این زبان بسیار قدرتمند است اما یاد گرفتن آن بسیار ساده است. بنابراین آن را امتحان کنید.

5. زبان PHP: مخفف عبارت Hypertext Processor (پردازشگر ابرمتن) می باشد. یک زبان برنامه نویسی تحت وب است و یادگیری این زبان با توجه به آموزش مفید بسیاری که وجود دارند، نسبتا آسان است. php یک زبان برنامه نویسی فوق العاده برای سمت سرور می باشد.

        

6. به این زبان ها اکتفا نکنید! طیف وسیعی از زبان های برنامه نویسی با نوع استفاده های مختلف وجود دارند.

اگر می خواهید به عنوان یک برنامه نویس کار کنید، قطعا نیاز دارید که بیش از یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید. بنابراین به تعدادی که می توانید یاد بگیرید.با نگاهی به آگهی های مشاغل، می توانید زبانی را که بازار کار بیشتری دارد و نیاز به نیروی بیشتری دارد، بیابید.

قسمت 2 از 3:یادگیری زبان

1. به یادگیری در آموزشگاه فکر کنید: درحالی که بیشتر شرکت هایی که برنامه نویس استخدام می کنند، بیشتر به مهارت های شما توجه می کنند تا آموزشگاه محل تحصیل و یا نمرات شما، بنابراین یک مدرک دانشگاهی به شما کمک می کند. به طور موثری نسبت به زمانی که خودتان یادگیری را پیش بگیرید، تجربه های بیشتری کسب خواهید. زمانی که راهنمایی های دقیقی از مدرس خود دریافت می کنید.(و شاید از دوستانتان)

اغلب کمک هزینه مالی و تحصیلی در این رشته وجود دارد. بنابراین از هزینه ها نترسید، این کار غیرممکن نیست.

قسمت 2 از3. از آموزشگاه های آنلاین برنامه نویسی یاد بگیرید: چه شما از آموزشگاه های آنلاین با هزینه که در نهایت، مدرک واقعی در پایان دوره خواهید داشت بهره ببرید و یا در دوره بسیار جالب و رایگان MIT حضور داشته باشید، می توانیدمطالب بسیار زیادی را در این دوره های ساخت یافته یاد بگیرید.

3. از ابزارهای آنلاین استفاده کنید: شما می توانید از سرویس های رایگان Google’s University Consortium یا Mozilla’s Developer Network برای یادگیری بیشتر برنامه نویسی استفاد کنید. این کمپانی ها برنامه نویسان بیشتری نیاز دارند تا به رونق پلت فرم و همچنین منابع تحقیقاتی آنها کمک کند تا به یکی از بهترین ها در وب تبدیل شوند.

4. از آموزش(tutorial)های آنلاین استفاده کنید: برنامه نویسانی وجود دارند که از طریق وب سایت، مفاهیم اولیه را به عنوان ترفندهای مختصر و کوتاه به شما آموزش می دهند. آموزش زبانی که می خواهید، یاد بگیرید را جستجو کنید تا آنها را پیدا کنید.

کلاس های آنلاین زیادی وجود دارندکه می توان از آنها کدنویسی را یاد گرفت. به عنوان مثال، Khan Academy با استفاده از آموزش ها و فیلم های ساده، کدنویسی را آموزش می دهد. Code Academy مثال دیگری است که می توانید در آن، با روش آموزش گام به گام کدنویسی را یاد بگیرید.

5. هر چه زودتر شروع کنید: برنامه های زیادی وجود دارند که برای آموزش برنامه نویسی به کودکان طراحی شده اند. برنامه هایی مانند MIT's Scratch بسیار مفید هستند. زمانی که شما سن کمتری داشته باشید، راحت تر فرا می گیرید(مانند هر زبان دیگری).

قسمت 3 از 3: خودآموزی

1. با یک کتاب خوب یا فایل آموزشی شروع کنید: یک کتاب خوب و به روز در زبانی که می خواهید یاد بگیرید، تهیه کنید. جستجو در سایت Amazone یا سایت های مشابه به شما کمک می کند که کتاب مفید را از غیرمفید بشناسید.

2. یک مفسر برای زبان انتخابی خود فراهم کنید: مفسر، تنها یک برنامه کامپیوتری دیگر است که ایده های نوشته شده شما در یک زبان برنامه نویسی را به زبان ماشین تبدیل می کند و شما می توانید خروجی کار خود را ببینید. برنامه های زیادی وجود دارند و شما باید مفسر مناسب خود را انتخاب کنید.

3. کتاب آموزشی بخوانید: مثال های برنامه نویسی را از کتاب انتخاب کرده و در مفسر خود اجرا کنید.مثال ها را تغییر دهید و برنامه های متفاوتی بنویسید.

4. ایده های خود را به شکل برنامه کاری  کنار هم قرار دهید: با برنامه های ساده شروع کنید، مثلا برنامه ای برای تبدیل واحدهای پولی، همان طور که خواندن و یاد گرفتن درباره زبان برنامه نویسی خود را ادامه می دهید،به همین روش ادامه دهید و برنامه های سخت تری بنویسید.

5. زبان برنامه نویسی دیگری یاد بگیرید:

اگر یک بار فعالانه برنامه نویسی را شروع کنید.، شاید شما علاقه پیدا کنید تا زبان برنامه نویسی دیگری را هم یاد بگیرید. اگر زبان دومی که انتخاب می کنید،از یک الگوی کاملا متفاوت از زبان اول را بهره بگیرد، یادگیری بیشتری نسبت به زبان دوم حاصل می شود. به عنوان مثال اگر شما با Scheme شروع کنید شاید بخواهید بعد از آن  C و Java  را یاد بگیرید..واگر با Java شروع کنید احتمالا، Perl و Python را یاد بگیرید.

6. برنامه نویسی را ادامه دهید و چیزهای جدید را امتحان کنید: برای اینکه یک برنامه نویس موفق شوید، باید همراه با تکنولوژی به روز شوید و به تغییر ادامه دهید. این فرایند رقابتی یادگیری است، و شما باید همیشه در حال یادگیری زبان های جدید، الگوهای جدید و از همه مهم تر برنامه نویسی چیزهای جدید باشید.
نکات:
- برای زبان اول به سراغ زبان سخت و پیچیده ای مثل جاوا نروید، در عوض می توانید با پایتون شروع کنید که باعث تشویق افراد تازه کار می شود و ترکیبی از جنبه های پایه ای برنامه نویسی است.
- جاوا یک مفهوم بسیار قدرتمند به نام multitreading دارد، که آن را با دقت بخوانید.
- یک کتاب منبع تهیه کنید و مطمئن باشید که آخرین نسخه از زبان موردنظر شما باشد.
- با یک سرگرمی شروع کنید، سعی کنید معما حل کنید و مهارت های خود را با حل مسائل منطقی تقویت کنید.

آموزش سی شارپ

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 4k بازدید
  • 8 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید