معرفی بهترین Database Manager ها برای برنامه نویسان

پنجشنبه 17 دی 1394

مدیریت پایگاه داده یا Database Manager نرم‌افزاری است که با هدف مدیریت پایگاه داده‌ها طراحی شده و به گونه‌ای است که کاربر درگیر مسائل مربوط به ذخیره و بازیابی و شاخص‌بندی داده‌ها نمی‌شود و فقط بر روی طراحی منطقی پایگاه تمرکز می کند. مدیریت پایگاه داده اجازه می دهد تا برنامه های مختلف کاربردی کاربر به طور همزمان به یک پایگاه داده دسترسی داشته باشد برای این کار ممکن است از مدل های مختلف پایگاه داده جهت سهولت در توصیف و حمایت از برنامه های کاربردی، استفاده کنند (مانند مدل رابطه ای یا مدل شیی).

معرفی بهترین Database Manager ها برای برنامه نویسان

مدیریت فنی بانک های اطلاعاتی مرتبط، یک تکنولوژی غنی در حرفه توسعه نرم افزار است. بسیاری از ابزارهای high-end  که از Toad  و Embarcadero  تاثیر گرفته اند، با قابلیت های خود بسیار نا آشنا هستند اما کاملا فراتر از توانایی بسیاری از توسعه دهندگان فردی می باشند. البته مگر اینکه آنها نیاز به چنین ابزارهای قدرتمندی برای تجارت و مشتریان خود داشته باشند.( Toad نسخه رایگان را پیشنهاد می کند اما آنها تا حدودی محدود هستند).

بسیاری از ما تمایل داریم که با بانک های اطلاعاتی که از طریق ابزارهای کلاینت ارائه می شوند، کار کنیم، به عبارت دیگر ما به استفاده از محصولات فروشندگان Microsoft، MySQL و غیره راغب هستیم. هرچند که این ابزارها خوب هستند اما برای استفاده از آنها باید نیازمندی های خود را شناخته و خصیصه های ذاتی آنها در پایگاه داده ای که با هر کدام از آنها می آید را بدانیم. این یک تعهد یا قرارداد نیست اما معمولا همه مدیران پایگاه داده نسبتا در یک مد(حالت) عمل می کنند.

با این حال اگر شما با انواع مختلف پایگاه داده به طور مداوم کار کنید و نیاز به قابلیت های گسترده ای که با پیشنهادات high-end می آیند،داشته باشید، کار کردن با یک database manager برای تمام آنها، کار شما را راحتتر می کند.

دو نوع مدیر پایگاه داده وجود دارد که مناسب این طرح می باشد و در واقع بین بسیاری از توسعه دهندگان حرفه ای محبوب است که شامل، پایگاه داده دات نت و محصولات EMS می باشد.

Database.NET

Database.NET یک مدیر پایگاه داده all-in-one می باشد که می تواند چندین پایگاه داده متعدد را به راحتی مدیریت کند. که هم با نسخه رایگان و هم با نسخه پرداختی ارائه می شود، نسخه مجاز(پرداختی) تقریبا  29 دلار می باشد. این ابزار به شخص اجازه می دهد که فقط با یک پایگاه داده عمده و مهم کار می کند و شامل پایگاه داده هایی می شود که ممکن است حتی برخی از آن ها را نشنیده باشید. همانطور که در لیست زیر می بینید، این فهرست بسیار گسترده است:

SQL Server 2000/2005/2008/2012/2014/2016/Express/LocalDB

SQL Server Compact 3.1/3.5/4.0 (*.sdf;*.*)

SQL Azure 10/11/12

MS Access 97/2000/2002/2003 (*.mdb;*.mde;*.*), 2007/2010/2013/2016 (*.accdb;*.accde;*.*)

MS Excel 97/2000/2002/2003(*.xls;*.*), 2007/2010/2013/2016 (*.xlsx;*.xlsm;*.xlsb;*.*)

Firebird SuperServer/Embedded 1.5/2.0/2.1/2.5/3.0 (*.gdb;*.fdb;*.*)

SQLite 3.x (*.db;*.db3;*.sqlite;*.*)

MySQL 5.x, MariaDB 5.x/10.x

PostgreSQL 8.x/9.x

Oracle 10g/11g/12c

IBM DB2 9.x/10.x

IBM Informix 11.x/12.x

Sybase ASE 15.x/16.x

NuoDB 2.x – A distributed cloud database management system

Teradata 13/14/15

HP Vertica 7.x – An analytic database management

dBASE IV/5.0 (*.dbf)

Visual FoxPro (*.dbc)

Generic OleDB (*.udl;*.*)

Generic ODBC (*.dsn;*.*)

OData (Open Data Protocol) v1/v2/v3/v4

نویسنده این نرم افزار فردی است که با نامfish  شناخته شده و در تایوان مستقر است، به نظر می رسد استعداد بالایی برای توسعه نرم افزار دارد. او این محصول را برای چند سال حفظ کرده و ارائه آپدیت های رایگان با توجه به پیچیدگی نرم افزار انجام می شود.

سبک بودن و سریع بودن این database manager باعث شده که هر نوع عملیات رایج برای مدیریت پایگاه داده را در استایل مشابه برای تمام موتورهای پایگاه داده لیست شده انجام دهد. ابزار SQL Server CE، SQLite یا IBM’s DB2 به آن متصل شده و وظایف خود را به صورت یکپارچه انجام می دهند. این نرم افزار یکی از چند ابزاری است که می تواند با تمام سه پایگاه داده معروف (SQLite, SQL Server CE, and Firebird Embedded) کار کند. ایجاد چنین عملی به راحتی کار با سرور پایگاه داده است.

دانلود رایگان این نرم افزار در این لینک در دسترس است. ممکن است شما ابزار دیگری هم پیدا کنید که برای محصولات دیگر ارائه شده است.

EMS Database Management Solutions

برای افرادی که کمی قدرت بیشتری از Database.NET می خواهند می توان EMS Database Management Solutions را پیشنهاد کرد. یک شرکت نرم افزاری روسی (نرم افزارهای روسی اغلب کاملا عالی هستند) است که یک محصول خطی دارد و شامل تمام موتورهای پایگاه داده اصلی می باشد که به صورت زیر لیست می شوند:

DB2

Interbase/Firebird

MySQL

Oracle

PostgreSQL

SQL Server

همانطور که می توان اشاره کرد، EMS فقط پایگاه داده های اصلی و محبوب را پشتیبانی می کند. با این حال محصولات آنها در سطح بالای ماژولار بوده و به مشتریان اجازه می دهد آنچه را که احساس می کنند است برای انجام کارشان نیاز است را انتخاب می کنند. در اینجا دست خریدار باز است و می تواند مجموعه کاملی از ابزارهای هر پایگاه داده را خریده یا تعدادی از آنها را برای محصولات منحصر به فرد خود انتخاب کند.

محبوب ترین ابزارها محصولات منحصر به فرد SQL Manager می باشد که تمام قابلیت های رایج پایگاه داده را برای موتورهای پایگاه داده پشتیبانی شده مدیریت می کند. قدرت این ابزارها با ویژگی های export و import کردن می آید، که پیدا کردن چنین ویژگی هایی در اکثر manager ها دشوار است. در نتیجه ممکن است شما کل پایگاه داده را کپی کنید یا آنها را در جنبه های فردی export و import کنید(برای مثال جداول، stored procedure ها و غیره). export و import کردن داده به عنوان یک ویژگی در فرمت های مختلف ارائه شده است.

برای بدست آوردن یک ایده که چگونه پیشنهادات گستردهایی از EMS Database Management Solutions وجود دارد، باید توجه داشته باشید که لیست زیر برای ابزارهای SQL Server است که به خوبی برای دیگر پایگاه داده های پشتیبانی شده بکار گرفته می شود.

SQL Management Studio for SQL Server (entire tool suite comprised of the tools below)

SQL Backup for SQL Server

SQL Administrator for SQL Server

SQL Manager for SQL Server

Data Export for SQL Server

Data Import for SQL Server

Data Pump for SQL Server

Data Generator for SQL Server

DB Comparer for SQL Server

DB Extract for SQL Server

SQL Query for SQL Server

Data Comparer for SQL Server

برای هر ابزار تکی “SQL Manager” یک نسخه نرم افزار رایگان وجود دارد که مفید اما محدود است. هزینه ابزار پولی SQL Manager در حدود 130 دلار می باشد.

همه محصولات EMS با استایل مشابه در سراسر پایگاه داده کار می کنند در نتیجه از منحنی یادگیری مرتبط با مدیران پایگاه داده اختصاصی اجتناب می شود.

این که شما یک توسعه دهنده نرم افزار حرفه ای هستید یا یک DBA فرقی نمی کند، ابزار EMS می تواند وظایف را به درستی مدیریت کند.

کل محصولات ارائه شده در این لینک در دسترس است.

آموزش نصب sql server 2017

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید