نسخه Open Source WCF شرکت مایکروسافت

سه شنبه 29 دی 1394

در این مقاله با کتابخانه های چهارچوب NET. که به صورت Open Source ارائه شده اند و قابلیت اصلاح و ویرایش دارند آشنا خواهید شد علاوه بر این مزایای WCF در نسخه های جدید NET. را معرفی خواهیم کرد .

نسخه Open Source WCF شرکت مایکروسافت

ورژن جدید WCF  که هسته .NET را هدف قرار داده است ، به خانواده متن باز (Open Source) اضافه شده است .WCF زیر مجموعه .NET Framework است .فرم ورک دات نت از چهار رکن اساسی WCF, WPF، Cardspace  و WF.NET را شامل می شود.ورژن جدید این فرم ورک API هایی برای برنامه های Windows 8.1 Store apps را هم در برمی گیرد.

این API ها برای ساخت برنامه های تحت دات نتی که شامل Windows UWP  و ASP.NET 5 هستند مناسب می باشند.با استفاده از این API ها وکتابخانه های جدیدی که اضافه شده است قادر خواهیم بود نرم افزارهایی که با سخت افزارهای موبایل و یا سرورهای mid-tier همخوانی بیشتری دارند تولید کنیم .

با سرمایه گذاریهای زیادی که بر روی هسته دات نت انجام شده است می توان گفت قابلیت دسترسی و استفاده از WCF  در کامپیوتر های شخصی ، لپ تاب ها ، دستگاه های همراه مانند موبایل و ... بیشتر شده است .حتی این امکان وجود دارد که بتوانید سکوی اجرای نرم افزار و یا همان OS خود را هم تغییر دهید البته به شرط اینکه دات نتی که استفاده می کنید Linux  و OS X را پشتیبانی کند.

WCF  بر روی هسته فرم ورک .NET تعبیه شده است .دلیل این کار این است که فرم ورک دات نت معماری های کامپیوتر های مختلف را پشتیبانی می کند این ویژگی دات نت به نام Cross-platform  نامیده می شود .به پیروی از دات نت در حال حاضر WCF برای ویندوز ساخته شده است اما .NET Core قابلیتی به آن ارائه میدهد که میتواند در OS  و Linux هم اجرا شود.

 در صورت تمایل میتوانید به صورت رایگان آموزش WCF به همراه پروژه عملی را در سایت تاپ لرن مشاهده کنید .

به دلیل اینکه که هسته فرم ورک دات نت به صورت open Source در آمده است اگر شما به عنوان برنامه نویس فکر می کنید که می توانید اصلاحی بر روی این فرم ورک انجام دهید به آدرس های زیر در GitHub مراجعه کنید

:System.ServiceModel.Primitives  کلاسهای  متداول مورد استفاده توسط تمام کتابخانه های WCF را فراهم میکند.

 :System.ServiceModel.Http کلاسهایی که  اجازه میدهد پیامهای SOAP مبادله شده ،از Http استفاده کند را فراهم میکند. بطور مثال( BasicHttpBinding)

 :System.ServiceModel.NetTcp  کلاسهایی که  اجازه میدهد پیامهای SOAP مبادله شده ،از     TCP استفاده کند را فراهم میکند. بطور مثال (NetTcpBinding)

System.ServiceModel.Duplex: کلاسهایی که اجازه میدهند که تبادل دو طرفه پیامها ("duplex") را میدهد، فراهم میکند.این کتابخانه در حال ساخت است و در حال حاضر نمیتوان از تابع های آن استفاده کرد.

System.ServiceModel.Security:  کلاسهایی که  خصوصیت های امنیتی اضافی را پشتیبانی میکند.این کتابخانه در حال ساخت است و نمیتوان از تابع های آن استفاده کرد.

همانطور که ذکرشد نسخه ی Open source این تکنولوژی یک زیر مجموعه از API است که در دسکتاب ویندوز در دسترس است و از کتابخانه هایی که برای نرم افزارهای  WCFدر Windows Store در دسترس است، پشتیبانی میکند.این کتابخانه ها اساسا مشتری محور هستند و آنها را برای دستگاه های موبایل یا سرورهای سطح متوسط سازگار میکنند تا با سرویسهای موجود WCF ارتباط برقرار کند.

البته  زمانی که  SOAP تازه به بازار آمده بود و همه منتظر نرمال سازی آن بودند، آمدن WCF  یک خبر مهم و بزرگ بود.چیزی که اتفاق افتاد این بود که بیشتر برنامه نویسان JSON  بر پایه REST را در میان خود پذیرفته بودند.امروزه  WCFبرای بسیاری از وظایف بیش از حد پیچیده است  و در اغلب اوقات وجود آن برای پروژه هایی که در اوایل از SOAP الهام گرفته میشد ضروری بود.البته دردسترس بودن WCF در نرم افزارهای موبایل ممکن است تفاوت هایی را ایجاد کند .

 من شک دارم درچهار رکن باقیمانده  از .Net که Open source  نیستند WPF را به صورت open source  ببینیم .همچنین این نکته هم باید ذکر شود که پروژه  CardSpace/InfoCard  یک پروژه ملغی شده است. به دنبال این خبر این سوال مطرح می شود که آیا  WF مورد بعدی است که Open source  خواهد شد؟

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • WCF
  • 2k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید