مایکروسافت موتور Chakra JavaScript را Open Sources میکند

چهارشنبه 14 بهمن 1394

کمپانی مایکروسافت بدنبال کمک به جامعه توسعه دهندگان ،به تازگی ChakraCore را برای کار بروی لینوکس، OS X، و دیگر سیستم عامل ها، بازنویسی کرده و قصد دارد موتور چاکرا جاوا اسکریپت را بصورت Open Source ،در دسترس قرار دهد و تکنولوژی در GitHub تحت نام ChakraCore با مجوز MIT ایجاد کند.

مایکروسافت  موتور Chakra JavaScript را Open Sources میکند

مایکروسافت قصد دارد موتور چاکرا جاوا اسکریپت (Chakra JavaScript) را بصورت Open Source در دسترس توسعه دهندگان قرار دهد .  این شرکت اعلام کرد که اجزای اصلی موتور جاوا اسکریپت خود را از مرورگر خصوصی و اتصالات ویندوز و وابستگی داخلی جدا میکند و تکنولوژی در GitHub تحت نام ChakraCore با مجوز MIT میسازد.

از زمان معرفی آن در سال 2008،تا هم اکنون  چاکرا رشد کرده و به یک انتخاب ایده آل برای وب، سرویسهای  ابر و اینترنت در آمده است،تیم مایکروسافت در حال حاضر به طور کامل از موتور جاوا اسکریپت چاکرا  به صورت منبع باز  پشتیبانی میکند .به خاطر پشتیبانی  آن  از لینوکس و کراس پلت فرم بودن ، ChakraCore  درسیستم‌عامل های جدید  در دسترس  توسعه دهندگان قرارگرفته ،که بتوانند در پروژه های خود از آن استفاده کنند.

با رشد کتابخانه های جاوا اسکریپت و فریم ورک ها، مایکروسافت تلاش می کند تا موتور چاکرا را بهبود ببخشد و درحال حاضر ChakraCore به تناسب هر پشته از برنامه کاربردی طراحی شده که میتوان آن را یک  موتورجستجو  سریع، مقیاس پذیر، و سبک وزن خواند، این کمپانی معتقد است با توجه به متن باز شدن آن ،میتواند موتور را به راحتی  چند منظوره  کند. مایکروسافت اعلام کرده است که نسخه اولیه ChakraCore تنها مخصوص ویندوز خواهد بود اما ممکن است که در آینده نیز از پلتفرم های بیشتری پشتیبانی کند.

با انتقال به پلت فرمهای دیگر ، ChakraCore  ممکن است یکی از ابزارهای باارزش برای توسعه دهندگان باشد. چاکرا بدلیل اجرای سریع  ، در جزء اصلی ویندوز 10 بهینه سازی شده بود که  منجر به برتری از  کروم و فایرفاکس درچندین بنچمارک(benchmarks) کلیدی  شده است.

در سال 2010 موتور جاوا اسکریپت چاکرا توسط مایکروسافت و با هدف بهبود عملکرد و بازده بیشتر مرورگر اینترنت اکسپلورر ۹ توسعه داده شد اما حالا این موتور بخشی از مرورگر Edge را تشکیل داده است،
(چاکرا یک موتور ماشین مجازی بر پایه جاوا اسکریپت است که مایکروسافت در هسته مرورگر Edge  از آن استفاده نموده است ) اینک این قابلیت را در اختیار تمامی توسعه دهندگان قرار داده تا موتور چاکرا را در محصولات آینده خود پیاده سازی و استفاده کنند.

از آن زمان، چاکرا و جاوا اسکریپت هر دو تکامل یافته اند ، چاکرا در مرورگر Edge  ویندوز 10 قدرت گرفت وبه عنوان  یک ابزار اسکریپتی وب  برای تبدیل صفحات وب استاتیک  به صفحات وب پویا ساخته شد. در حالی که جاوا اسکریپت  بر روی سرور و ابر و در بازی ها، پایگاه داده های NoSQL، برنامه های اینترنت (اینترنت اشیا) و به کار گرفته میشود .

چاکرا از آخرین استانداردهای متداول، ES2015 (گاهی اوقات به نام ES6 میخوانند)، در هر مرورگر و  از برخی از ابزارهای ECMAScript  مانند توابع async و SIMD" پشتیبانی میکند.

مایکروسافت اعلام کرد: "دارای پشتیبانی از برخی پیشنهادات متداول در  آینده مانند توابع async و SIMD" چاکرا است. "این پشتیبانی از asm.js و کمک به تکامل WebAssembly و زیرساخت های مرتبط با  آن است."

مایکروسافت در خارج از مرورگر Edge ،   از چاکرا در  برنامه های جهانی ویندوز و در تمام فاکتورهای ویندوز 10 پشتیبانی می کند، خدمات قدرتمند  آن شامل Azure DocumentDB، Cortana و Outlook.com است. آنها توسط  تایپ اسکریپت استفاده و بهینه سازی میشوند . با ویندوز10 ،ما Node.js را برای اجرای چاکرا فعال و برای هماهنگ سازی پروژه برای توسعه دهندگان از Node.js کمک میگیریم و با Node.js موجود ، یک پلت فرم اینترنت اشیای جدید ایجاد میکنیم : ویندوز 10 اینترنت اشیا هسته ای است.

با انتشار بخش هایی از سورس کدهای هسته موتور جاوا اسکریپت چاکرا در GitHub، مایکروسافت از توسعه دهندگان منبع باز  و شرکت هایی نظیر اینتل، AMD و NodeSource برای  ساماندهی  و  کمک به  فن آوری موتور ChakraCore همکاری میخواهد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید