امکانات جدید SQL Server 2016

چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395

در این مقاله قصد داریم ویژگی های جدید Sql Server 2016 را معرفی کنیم .البته تا به اینجا این نسخه به بازار ارائه نشده است و تنها معرفی شده است .

امکانات جدید SQL Server 2016

رمز نگاری داده ها

SQL Server 2014 قابلیت رمزنگاری دادهای موجود در پایگاه داده را ارائه میدهد. .اگر قصد داریم که به داده های رمزنگاری شده دسترسی داشته باشیم SQL2016 بهترین انتخاب است زیرا این پایگاه داده با سرعت هر چه بیشتری با داده های رمز نگاری شده کار می کند. SQL2016 این توانایی را دارد که همه عملیات خود را بر روی داده های رمزنگاری شده به بهترین شیوه انجام دهد .

کلیدهای رمزگشایی به همراه برنامه مشتری در یک محیط امن نگه داری می شوند .رمزنگاریو رمزگشایی داده ها به صورت راحت و شفاف انجام می شود و این کار باعث می شود تا تغییراتی که به سبب رمزنگاری و رمزگشایی در برنامه به وجود خواهد آمد به کمترین حد ممکن برسد.

Dynamic Data Masking

اگر قصد داریم که دیتابیس امنی در حالتی داشته باشیم که در آن یک کاربری می تواند به کلیه بانک های ما در داخل پایگاه داده sql دسترسی داشته باشد و در همان زمان هم کاربران دیگر تنها قادر باشند به یک نسخه مبهم و خارج از دسترسی کامل ، دسترسی داشته باشند ، باید از این امکان جدید SQL2016 استفاده کنیم .

با استفاده از این امکان می توانیم یک نسخه در واقع پنهان شده (منظور خارج از دسترس)از جداول و ستون هایی که می خواهیم کاربران نا امن به آن دسترسی داشته باشند ایجاد کنیم .با این کار کاربران ما به نسخه اصلی جدول دسترسی ندارند و بلکه به این نسخه ساختگی و کپی دسترسی دارند .

به عنوان مثالی دیگر فرض کنید که قصد داریم در یک صفحه View به کاربران حقوق ها را نمایش دهیم .نمی خواهیم که همه از اطلاعات اصلی با خبر باشند با Mask کردن ستون حقوق می توان کاری کرد که تنها دو رقم آخر حقوق نمایش داده شود .

پشتیبانی از Json

Json مخفف JavaScript Object Notation (نشانه‌گذاری شئ جاوا اسکریپت) است و هدف از آن انتقال داده ها بین تکنولوژی های مختلف است .تا حد زیادی Josn شبیه به XML است ولی کار با آن راحت تر است .

در ورژن های قبلی SQL SERVER اگر می خواستیم در داخل بانک خود json ذخیره کنیم دو راه حل پیش رو داشتیم .روش اول این بود که داده ها را به صورت رشته ای ذخیره کنیم .مشکل این روش این است که اگر بخواهیم پردازشی بر روی داده های Json انجام دهیم باید از توابع رشته ای کمک بگیریم زیرا json را به صورت رشته ای ذخیره کرده ایم . روش دوم استفاده از CLR در داخل SQL Server است .در این روش ذخیره و بازیابی و همچنین پردازش داده ها را سمت برنامه انجام میدهیم .یعنی با کمک توابعی و با استفاده از کتابخانه های دات نت ذخیره و بازیابی داده هایی از نوع json را انجام می دهیم .

در داخل SQL Server 2016 به صورت خودکار و Built-in از نوع داده Json پشتیبانی می شود .در داخل SQL Server 2016 به راحتی پردازش های لازم بر روی اطلاعات json انجام می شود  و نیاز به کمک گرفتن از چیزهای دیگر نیست .

TempDB چندگانه

در SQL Server 2016 ما می توانیم چندین فایل TempDB داشته باشیم .تنظیمات این کار را می توانیم در هنگام نصب انجام دهیم .باافزودن این امکان در هنگام نصب نیازی به اضافه کردن TempDB به صورت دستی نداریم .

Polybase
شرکت Revolution Analytics که در زمینه Business Intelligence ، تحلیل عمیق تر داده ها ، پردازش تراکنش ها ، انبار داده ها ، فعالیت می کرد توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد و طبعا فعالیت ها و قابلیت های آن را محصولات مایکروسافت ادغام گردید .با این کار ، فعالیت های مربوط به تجزیه و تحلیل داده ها از گذشته ساده تر و در دسترس تر خواهد بود .علاوه بر این کارایی تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از الگوریتم های شرکت Revolution بهتر و بیشتر خواهد شد .علاوه بر این تحولات مثبتی که گفته شد PolyBase در داخل SQL Server امکانی است که برای کاربرانی که کار با زبان Sql را می دانند کمک می کند تا داده های دقیق تر و با مدیریت بیشتری را در sql ذخیره و همچنین بازیابی کنند .

Row Level Security

با این قابلیت امکان دسترسی دادن به کاربران در سطح حتی یک سطر از جدول فراهم شده است .این سطح از امنیت قبل از انجام   SELECT یا DELETE به صورت خودکار انجام خواهد شد .

7-Strech Database

در بانک اطلاعاتی زمانی که حجم داده های ما بسیار زیاد می شود اگر کاری کنیم که داده های قدیمی تر در جایی جدا از داده های جدیدتر ذخیره شوند عملا کارایی ذخیره و بازیابی داده ها را افزایش داده ایم .البته اگر کاربر با داده های قدیمی تر هم کار داشته باشد ، انها هم در نتایج ظاهر خواهند شد .و کاربر تفکیکی بین دو بخش داده های قدیمی و جدیدتر حس نخواهد کرد .در نسخه جدید SQL Server 2016‌ این امکان یعنی Strech Database در نظر گرفته شده است .در این نسخه از سرویس های Cloud و Azure برای ذخیره داده های قدیمی تر و از سیستم خودکاربر برای ذخیره داده های جدیدتر استفاده می شود .برای فعال کردن این قابلیت باید در سرویس Azure یک حساب کاربری ایجاد کنیم .بقیه کارها یعنی انتقال داده ها به سرور Azure توسط خود Sql انجام می شود .بازیابی هم توسط خود Sql انجام می شود .

آموزش نصب sql server 2017

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید