Blockchain چیست ؟

دوشنبه 26 مهر 1395

در طول دو دهه گذشته ، اینترنت بسیاری از جنبه های کسب و کار و افراد و سازمان ها را متحول کرده است . با این حال ، چگونگی اجرای معاملات برای افراد و سازمان ها در قرن 21، به روز نیست . Blockchain ، برای این پردازش ها باز بودن و بهره‌وریِ مورد انتظار ما را فراهم میکند .

Blockchain چیست ؟

معرفی :

Blockchain یک تکنولوژی برای برنامه های معاملاتی نسل جدید می‌باشد که ، اعتماد، پاسخگویی و شفافیت در فرآیندهای کسب و کار را فراهم می‌کند . این ، یک  design pattern معروف  ِ ساخته شده توسط bitcoin است . 
با این ، ما میتوانیم اساسی ترین فعل و انفعلات بازرگانی را تصور کنیم و برای ابداع سبک جدیدی از تعاملات دیجیتال زمینه ها را فراهم کنیم . این پتانسیلِ کاهش شدید هزینه ها و پیچیدگی پردازش های متقابل بازرگانی را دارد . ledger توزیع شده ، آن را برای شبکه های تجاری هزینه-کارآمد که هر چیزی را بدون نیاز به یک نقطه کنترل مرکزی ، میتوانند داد و ستد و ردیابی کنند ، آسان می‌کند . برنامه های این تکنولوژی نو‌ظهور در سراسر طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی کسب و کار ، وعده های بزرگی را به نمایش گذاشته اند . برای مثال ، Blockchain اجازه می‌دهد تا اوراق بهادر به جای چند روز ، در چند دقیقه حل و فصل شود . همچنین میتواند برای کمک به شرکت ها ، برای مدیریت جریان کالا ها و پرداخت های مرتبط ، مورد استفاده قرار گیرد ، همچنین با استفاده از OEM ، تولیدکنندگان را قادر به اشتراک گذاری سیاهه ها میکند . 

 مشکلات آن و راه حل هایش :

قبل :
 مالکیت دارایی و انتقال بین کسب و کار برای به کار بردن در حال حاضر ناکارآمد ، کُند، پر هزینه و آسیب پذیر است. هر کس ledger خود را دارد که در آن اختلاف بین احزاب کسب و کار می تواند بار حل و فصل را افزایش دهد . یک راه جدید برای بازار internet-age نیاز است . 



بعد :
تکنولوژی Blockchain میتواند برای به اشتراک گذاری یک ledger در یک شبکه تجاری مورد استفاده قرار گیرد . شبکه خصوصی به طرفین درگیر خواهد بود ، به طوری که تنها اشخاص مجاز ، اجازه پیوستن دارند . و برای اطمینان از اینکه شرکت کنندگان فقط قادر به دیدن آن چیزی که مجاز به دیدن آن هستند ،  تکنولوژی های رمز نگاری استفاده میشود .  
ledger به اشتراک گذاشته شده از زمانی که تکرار و توزیع شده است ، قدرتمند تر است . تمام معاملات در برابر ledger ، به اجماع در سراسر شبکه نیاز خواهند داشت ، که در آن منشأ اطلاعات شفاف و روشن است ، که در نهایت معاملات غیر قابل تغییر خواهند بود .


مفاهیم کلیدی blockchain :

یک blockchain  دو مفهوم اصلی دارد . یک business network ، که در آن اعضا اقلام با ارزش را از طریق ledger ، تبادل می‌کنند ، که همه اعضا مورد پردازشهایی قرار میگیرند و محتوا همیشه با دیگرا ن همگام و در هماهنگی است . 


business network :
• یک معماری غیر متمرکز همتا به همتا با گره متشکل از شرکت کنندگان در بازار میباشد .• 

ledger به اشتراک گذاشته شده :

این میتواند برای انجام فعل و انفعالات تجاری بر روی blockchain همانند یک منبع مطمئن عمل کند :

• تمام تراکنش ها بین شبکه تجاری را ثبت و ضبط میکند .
• بین تمام اعضا به اشتراک گذاشته شده است .
• replicated است، بدان معنا که هر عضو کپیِ خودش را دارد . 
• permission است، بدین معنا که شرکت‌کنندگان فقط تراکنش های مختص خودشان را میبینند .     

معمولا ، کمپانی ها برای شرکت کنندگانشان در چند شبکه تجاری ، چندین ledger دارند . این میتواند برای ثبت و ذخیره و جمع بندی تراکنش های مالی مورد استفاده قرار گیرد .


قرارداد Smart :

قرارداد Smart شامل یک دیجیتالی است که نشان دهنده تمام چیزی است که مالک دارد و میتواند به این مقدار تبدیل شود . دارایی دیجیتالی میتواند ملموس یا غیر ملموس باشد . یک قرارداد Smart  می تواند شامل یک برنامه دیجیتالی که شامل مجموعه ای قوانین تجاری است ، باشد :

• در blockchain جاسازی شده است .
• در یک تراکنش ، اجرا می‌شود .
• در یک زبان برنامه نویسی ، قابل اثبات، امضا، و کد گذاری شده است
• برای مثال ، آن شرایطی که تحت آن انتقال اوراق قرضه شرکتی رخ می دهد را تعریف می کند .


توافق :

مطالب موجود در ledger با تمام ledger های درون شبکه همگام است . این توافق بررسی میکند که ledgerهای به اشتراک گذاشته شده ، دقیقا کپی شده باشند ، و خطر و احتمال دستکاری کردن تراکنش ها را پایین می‌آورد .

• همه طرفین معامله به توافق رسیدند و که اعتبارسنجی از طریق یک شبکه همتا انجام شود . 
• قوانین همچنین می‌توانند با تراکنش های اعتبار سنجی ، جایگزین شوند . 
• این اعتماد و مشارکت ، تعهدی کم هزینه را به بار می‌آورد .

IBM Blockchain برای پاسخگویی به بخش ها و صنعت های مختلف از سیستم قراردادی "pluggable" استفاده می‌کند . 


 Privacy ( حریم خصوصی ) و confidentiality (محرمانه) :

توانایی محافظت از رکوردها با استفاده از یک امضای دیجیتالی - blockchain برای مهر و موم کردن این رکورد ها یک کلید عمومی و خصوصی تولید میکند . 

• این کدگذاری شده ، hash شده و به گره های اعتبار سنجی شبکه ارسال میشود . 
• ID منحصر به فرد برای مشتری ها ، فاکتور ها 

اگرچه ledger به اشتراک گذاشته شده است ، بعضی مواقع مشارکت نیاز دارد :

• تراکنش های خصوصی
• Identityهایی که نمیتوانند به یک تراکنش مشخص لینک شوند .


تراکنش ها نیاز به تصدیق شدن (authenticated) و رمز نگاری مرکزی در این فرآیند ، دارند .

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید