کدام سیستم عامل iOS یا Android برای برنامه نویسی اولویت بیشتری دارد؟

سه شنبه 11 آبان 1395

در این مقاله ، درباره این موضوع صحبت می کنیم که بین سیستم عامل های مشهور و محبوب ios و Android کدام یک را باید برای توسعه و برنامه نویسی برنامه های موبایل انتخاب کنیم.

 کدام سیستم عامل iOS یا Android برای برنامه نویسی اولویت بیشتری دارد؟

از زمان پیدایش تلفن های هوشمند، بحث و کشمکش بر سر این موضوع که کدام سیستم عامل ، بر سایرین اولویت دارد وجود داشته است. این بحث ها معمولا بر سر دو سیستم عامل ، بیشتر اتفاق می افتد: iOS و Android . همان طور که می دانیم، Android سیستم عامل متن باز (Open-Source) متعلق به شرکت گوگل و همچنین پرچمدار محصولات این شرکت می باشد.

اما شرکت Microsoft هم اکنون در حال ایجاد تغییر و تحول است. در کنفرانس سال 2015 ، این شرکت اعلام کرد که  با استفاده از Windows 10 جدید، توسعه دهندگان قادر خواهند بود برنامه های Ios و Android را بر روی بستر Windows  مانند سایر برنامه ها بدون هیچ مشکلی اجرا کنند.

این موضوع که توجه بسیاری را به خودش جلب کرد، توسعه دهندگان را نیز به فکر یافتن پاسخ این سوال انداخت که : ابتدا به توسعه برنامه بر روی کدام سیستم عامل بپردازند؟

اگر می خواهید برای این سوال، پاسخ مناسبی پیدا کنید، به چهار سوال زیر پاسخ دهید:

1- آیا من Mac دارم؟

به دلیل طراحی ویژه و اختصاصی ios شرکت Apple ، برنامه هایی که برای ios هستند، باید در Xcode توسعه داده شوند که هم اکنون فقط بر روی سیستم عامل Mac در دسترس و موجود است. علاوه بر این، کار کردن با Mac در این زمینه ، بسیار ساده تر است. اگر شما یک Mac ندارید، قبل از این که به کدنویسی در این زمینه بپردازید، باید یکی از آن را بخرید.

2- میزان هزینه ای که می توانم در این زمینه بپردازم، چه میزان است؟

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه ی برنامه نویسان موفق انجام شده است، هزینه ی توسعه ی یک برنامه ی ios بسیار متغیر است، ولی به طور متوسط حدود 38,000 دلار است و تا 171,000 دلار نیز امکان افزایش قیمت وجود دارد. برنامه های Android معمولا حدود 21 درصد ارزان تر هستند در حالی که تقریبا 78 بازار را نیز در اختیار دارند. بنابراین اگر شما مطمئن هستید که کاربران شما اساسا از Iphone استفاده می کنید، به سراغ Ios  بروید ، در غیر این صورت، ابتدا Android را انتخاب کنید. دلیل این انتخاب، به ویژه میزان هزینه ای که افراد می توانند برای این برنامه ها بپردازند. و همچنین بخاطر این که کاربران ios انتظار و توقع بالاتری برای سطح طراحی برنامه ها دارند (چون میزان هزینه ای که می پردازند،بیشتر است) بنابراین باید شما نیز هزینه بیشتری به طراحی برنامه ها اختصاص دهید.

3-برنامه نویسان با چه زبانی بیشتر احساس راحتی می کنند؟

توسعه ی Open-source برنامه ها ، نقاط ضعف خودش را دارد. صفحه نمایش دستگاه های Andoid و فضای داخلی این دستگاه ها بسیار متغیر است(در مدل های مختلف، این اعداد تغییر می کنند.) در حالی که Ios فقط محدود به iPhone و iPad است . به همین دلایل ، برنامه های Android باگ های بیشتری نسبت به برنامه های Ios  دارند و آزمایش های زیادی باید انجام شود تا توسعه دهندگان مطمئن شوند که برنامه برای همه دستگاه ها مناسب است.

علاوه بر این، فریم ورک Xcode فرآیند توسعه برنامه ها را برای توسعه دهندگان ، بسیار ساده می کند که این کار برای برنامه نویسان تازه کار، بسیار سودمند خواهد بود. اما مهم ترین نکته این است که مطمئن شوید برنامه نویسانی که انتخاب کرده اید، در زمینه زبان و فریم ورکی که با آن کار می کنند، ماهر باشند.

4-چقدر زمان می برد تا من برنامه ای که ساختم را در  app store  قرار بدهم؟

اگر نیاز دارید تا خیلی سریع ، برنامه ای که ساخته اید را وارد بازار کنید، Google Play در سیستم عامل Android این کار را بسیار سریع و راحت برای شما انجام می دهد. علاوه بر این موضوع، تعداد برنامه نویسانی که برای Google Play Store برنامه نویسی می کنند، بسیار بیشتر از برنامه نویسان مشغول به کار در Apple’s App Store است. بنابراین به عنوان کارفرما، یافتن یک برنامه نویس اندروید به مراتب برای شما ساده تر خواهد بود.

 تا این قسمت از مزایای برنامه نویسی Android صحبت کردیم، اما برنامه نویسی ios نیز مزایایی دارد که نمی توانیم آن ها را نادیده بگیریم. یکی از این مزایا این است که کاربران Apple به دلیل این که مرفه تر هستند، در پرداخت هزینه های برنامه ها راحت تر عمل می کنند و علاقه بیشتری به برنامه های درون پرداختی دارند.

برای این که بتوانید مخاطبین برنامه های خودتان را افزایش بدهید، ممکن است بخواهید برنامه ها را در همه بازارها و همه پلتفرم ها به اشتراک بگذارید. و این مورد تنها در صورتی امکان پذیر است که برنامه شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

احتمالا با انتشار Windows 10 ، شرکت Microsoft سعی دارد تا توسعه انواع پلتفرم ها را امکان پذیر و ساده کندو اگر این اتفاق بیفتد، شما به عنوان توسعه دهنده باید انتخاب کنید که کدام سیستم عامل را توسعه بدهید و برای آن برنامه نویسی کنید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید