راهنمای گام به گام برای ساخت اولین برنامه موبایل

چهارشنبه 12 آبان 1395

در این مقاله، یک راهنمای گام به گام برای افرادی آورده شده است که می خواهند برنامه موبایل بنویسند ولی نمی دانند چطور و از چه راهی این کار را انجام بدهند. این افراد با خواندن این مقاله می توانند تا حد زیادی جواب سوال هایی که در سر دارند را پیدا کنند.

 راهنمای گام به گام برای ساخت اولین برنامه موبایل

چرا می خواهید یک برنامه موبایل بسازید؟ حس می کنید نیازی در این زمینه وجود دارد و شما با ساخت این برنامه، می توانید این نیاز را برطرف نمایید؟ پاسخ این سوال، مشخص می  کند که شما در این راه موفق خواهید شد یا خیر.

"در اینجا یک راهنما برای شما آورده شده است، اما بخاطر داشته باشید که این نکات، شاید برای همه افراد مفید نباشد. نکاتی را به خاطر بسپارید که حس می کنید با نیاز های شما بیشترین همخوانی را دارد و به دنبال عملی کردن آن نکات بروید. اما به یاد داشته باشید که مهم ترین قسمت، شروع کار است. " این سخن یکی از افرادی که بیش از سه سال در زمینه ی توسعه و همچنین بازاریابی برنامه های موبایل فعالیت دارد.

گام اول : یک ایده یا مشکل پیدا کنید.

اگر در حال حاضر یک ایده برای ساختن برنامه موبایل دارید، به گام بعدی بروید. اما اگر ایده ای در سر ندارید، این گام را با دقت بخوانید. می خواهید یک برنامه بسازید اما ایده ای در سر ندارید؟ چیزی که شما برای حل این موضوع به آن نیاز دارید ، "مشکلات " هستند،  و خوشبختانه مشکلات در همه جا پیدا می شوند!!

کار آفرینان موفق، مشکلات خودشان را به شیوه ای حل می کنند که ما حتی نمی توانیم تصور کنیم. وقتی به اطرافمان نگاه می کنیم می بینیم همه محصولات و سرویس های موجود برای رفع نیاز ها و حل مشکلات پدید امده اند. اگر بخواهید از یک شهر به شهر دیگری بروید، یک ماشین اجاره می کنید. اگر بخواهید از یک کشور به کشور دیگری بروید، هواپیما را انتخاب می کنید.

بنابراین به دنبال مشکلات در زندگی روزمره خودتان باشید و لیستی از آن ها تهیه کنید. زمانی که این لیست، کامل شد، به سراغ آن مشکلاتی بروید که شما را بسیار اذیت می کنند و سعی کنید به حل آن ها بپردازید.

گام دوم : نیازهایتان را شناسایی کنید.

اعتبارسنجی ها می توانند ثابت کنند که یک نیاز برای برنامه شما وجود داشته باشد. شما می توانید برای اعتبار سنحی ایده خود، از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید تا به شما نشان بدهد چند فرد به دنبال همان کاری هستند که شما می خواهید آن را انجام بدهید.

گام سوم: ویژگی ها و روند کار را ارزیابی کنید.

اعتبار سنجی ایده به این معنا است که چیزی را ایجاد کنید که مردم بخواهند از آن استفاده کنند. حالا زمان آن فرا رسیده است که جزئیات برنامه را بر روی کاغذ بنویسید و آن ها را مستند کنید ، یا اگر می خواهید خیلی تخصصی تر کار کنید، می توانید از ابزار wireframing استفاده کنید.

زمانی که ایده تان را بر روی کاغذ می آورید، تا حد ممکن جزئیات را بنویسید. همچنین مواردی مانند نحوه فعالیت کاربر در سایت و سایر موارد و ویژگی های برنامه را هم یادداشت کنید. همه ی این موارد می تواند به شما و همچنین توسعه دهنده برنامه در درک بهتر برنامه کمک کند.

گام چهارم: ویژگی های غیرضروری را حذف کنید.

به لیستی از ویژگی های برنامه که در مراحل قبل تهیه کردیم، مراجعه کنید، با دقت بررسی کنید که کدام ویژگی ها را می توانید حذف کنید. فقط ایده اصلی برنامه را نگه دارید. در نسخه اولیه برنامه ، نیازی نیست ویژگی ها و امکانات اضافی عرضه کنید، می توانید این امکانات را در نسخه های بعدی به برنامه اضافه کنید. این کار به شما کمک می کند تا برنامه را با هزینه ی پایین تری عرضه کنید و همچنین زودتر به بازار وارد شوید.

گام پنجم: طراحی را در اولویت اول قرار بدهید.

بسیاری از کارآفرین ها را دیده ام که می خواهند فقط بر روی جنبه های توسعه ای یک برنامه کار کنند و زیاد به طراحی اهمیت نمی دهند. آن ها کار بسیار اشتباهی می کنند! طراحی فقط درباره ی ظاهر برنامه شما نیست، بلکه تجربه ای که کاربر درباره برنامه شما پیدا می کند، نیز تا حدود زیادی به طراحی برنامه بستگی دارد. بنابراین با توجه به اهمیت بالایی که طراحی دارد، به دنبال توسعه دهنده ای باشید که طراحی را در اولویت های برنامه در نظر بگیرد.

گام ششم: یک طراح/برنامه نویس استخدام کنید.

به دنبال یک شرکت توسعه نرم افزار باشید که یک تیم خلاق و با استعداد داشته باشد، زمانی که یک توسعه دهنده استخدام می کنید، به دنبال رزومه کاری آن ها و سایر نمونه کارهای آن شرکت باشید. اگر یکی از کارهای آن ها را بپسندید، به این معنی خواهد بود که این شرکت، می تواند پروژه شما را به خوبی انجام بدهد.

گام هفتم: یک حساب کاربری ویژه توسعه دهندگان (developer account) ایجاد کنید.

شما باید برای داشتن یک حساب کاربری ، در app store مورد نظرتان ثبت نام کنید تا بتوانید برنامه خود را در آن بازار معرفی کرده و به فروش برسانید. Android شرکت Google ماهی 25 دلار و Apple سالی 99 دلار برای این حساب، از توسعه دهندگان هزینه دریافت می کند. نوع حساب کاربری نیز می تواند شخصی و یا متعلق به یک شرکت باشد. که اگر شما در حال حاضر ، یک شرکت دارید، می توانید نوع حساب کاربری خودتان را از نوع شرکتی انتخاب کنید.

گام هشتم: تجزیه و تحلیل های یکپارچه داشته باشید.

تجریه و تحلیل های یکپارچه از برنامه و نحوه عملکرد آن می تواند به شما کمک کند تا بر همه امور نظارت داشته باشید. از ابزارهایی مانند Flurry استفاده کنید که به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد. ابزار Localytics نیز می تواند در این زمینه استفاده شود که هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی دارد.

گام نهم : بازخورد های سریع بگیرید.

زمانی که برنامه شما بر روی app store قرار بگیرد، اولین دسته از کاربرانی که از برنامه استفاده کنند، می توانند به ارتقا و پیشرفت برنامه شما کمک زیادی بکنند. بنابراین برای این که بتوانید سریع تر و بهتر و مطابق نظر کاربران پیش بروید، همیشه به دنبال ارزیابی نظرات و بازخوردهای کاربران باشید.

گام دهم: ویژگی ها و امکانات برنامه را معرفی کنید.

شما نسخه اولیه برنامه را با امکانات محدود و تنها ساختار اصلی برنامه وارد بازار می کنید. حالا زمان آن فرا رسیده است که سایر ویژگی ها و امکانات را در نسخه های بعدی عرضه کنید. در بازخوردها و نظرات کاربران می توانید متوجه شویدکه چه ویژگی ها و امکاناتی بیشتر مورد نیاز است.

این گام ها بدون خطا و اشتباه نیستند، ممکن است حاوی نقص هایی هم باشند، اما بر اساس تجربیات کاری ، این گام ها می توانند در ساخت و توسعه یک برنامه موبایل بسیار کاربردی و موثر باشند. زمانی که تصمیم به ساخت یک برنامه گرفتید، باید این نکته را بدانید که ساخت برنامه، آسان ترین قسمت کار است. و سخت ترین و پر چالش ترین بخش، جذب کردن کاربران به برنامه و راضی نگه داشتن آن ها است.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید