مایکروسافت زبان برنامه‌نویسی کوانتومی #Q را معرفی کرد

سه شنبه 28 آذر 1396

مایکروسافت در اواخر ماه سپتامبر 2017، در کنفرانس Ignite، رایانش کوانتومی را در میان سه تکنولوژی کلیدی که در حال تغییر صنعت فناوری هستند، قرار داد. این شرکت همچنین اعلام کرد که برنامه‌هایش برای انتشار یک زبان برنامه‌نویسی جدید برای رایانه‌های کوانتومی را در اواخر امسال منتشر خواهد کرد.

مایکروسافت زبان برنامه‌نویسی کوانتومی #Q را معرفی کرد

روزهای آخر سال 2017 را سپری می‌کنیم و روز موعود فرا رسیده است. مایکروسافت یک نسخه رایگان از کیت (kit) توسعه کوانتوم را معرفی کرده است. این کیت شامل یک شبیه‌ساز رایانش کوانتومی، زبان برنامه‌نویسی کیو شارپ و منابع دیگری برای شروع کار می‌باشد.

تعریف مایکروسافت از #Q این است: "یک زبان برنامه‌نویسی در حوزه‌ای خاص است که برای بیان الگوریتم‌های کوانتومی استفاده می‌شود". این زبان برای نوشتن زیر برنامه‌هایی که بر روی یک پردازنده کوانتومی اضافی، تحت کنترل برنامه میزبان (host) کلاسیک و رایانه اجرا می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که به یادگیری نحوه عملکرد رایانش کوانتومی با استفاده از زبان برنامه‌نویسی #Q تمایل دارید، اگر با ویژوال استودیو آشنایی داشته باشید می‌توانید خودتان در خانه آن را یاد بگیرید. #Q عمیقا با ویژوال استودیو منطبق است.

با استفاده از شبیه‌ساز کوانتومی، که بخشی از کیت است،‌ می‌توانید یک رایانه کوانتومی را حدود 30 کوبیت منطقی، روی لپ‌تاپ خود شبیه‌سازی کنید. بنابراین به سرورهای راه دور وابسته نیستید. در صورت تمایل به شبیه‌سازی بیش از 40 کوبیت منطقی، می‌توانید از شبیه‌ساز مبنی بر Azure استفاده کنید.

شایان ذکر است که Redmond با شرکت‌هایی مثل گوگل و IBM رقابت می‌کند تا رایانش کوانتومی در دنیای واقعی را توسعه دهد که بسیار قدرتمندتر از تعدادی کوبیت است. وقتی مایکروسافت توانست کامپیوترهای کوانتومی عمومی را بسازد، برنامه‌های ایجادشده از طریق این کیت را پشتیبانی خواهند کرد.

کریستا اسور (Krysta Svore) یکی از محققان اصلی مایکروسافت می‌گوید: "این کار هنگامی زیبا می‌شود که وقتی ما این کدها را به سخت‌افزارهای کوانتومی متصل می‌کنیم، نیازی به تغییر نداشته باشند."

آیا شما برای نوشتن اولین کد کوانتومی خود با استفاده از زبان برنامه‌نویسی #Q هیجان‌زده و آماده هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید