10ویژگی مشترک برنامه‌نویسان جهان

شنبه 2 دی 1396

اگر در استفاده از آخرین زبان‌های برنامه‌نویسی و جدیدترین فریم‌ورک‌ها عالی هستید، شما مهارت‌های تکنیکی لازم برای کدنویسی خوب را تجربه کرده‌اید. اما داشتن مهارت‌های تکنیکی قدرتمند تنها موارد کافی و مورد نیاز برای برنامه‌نویس موفق بودن نیست. برای اینکه واقعا بی‌نظیر باشید، باید ویژگی‌های مورد نیاز مختلفی را برای انجام این کار داشته باشید و آن را به خوبی انجام دهید.

10ویژگی مشترک برنامه‌نویسان جهان

در این مقاله مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف را تفکیک کرده‌ایم که برنامه‌نویس خوب، بسیار خوب و عالی را از هم جدا می‌کند. ما می‌دانیم که این لیست کامل نیست، بنابراین شما هم می‌توانید مواردی غیر از آنچه در اینجا ذکر می‌کنیم را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

1. توسعه کامل. این عالی است که یک تکنولوژی را به صورت عمیق بشناسید، اما مسائل در دنیای واقعی تنها با یک تکنولوژی حل نمی‌شوند. حتی اگر به عنوان یک متخصص استخدام شوید، هنوز باید بدانید که چگونه تکنولوژی خود را با نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبکه‌های دیگر که مجموعه برنامه را تشکیل می‌دهند، تعامل داشته باشید. همچنین هر جا که به کمک بیشتری نیاز داشته باشید، می‌توانید با چندین روش به پروژه‌های خود کمک کنید.

2. از حل معما لذت ببرید. ساخت برنامه فرآیند ساده‌ای نیست. شناسایی اینکه کد چرا کامپایل نمی‌شود، چه چیزی باعث ایجاد باگ شده و نحوه حل مشکلات نیاز به مهارت‌های حل مسأله دارد. همیشه یک راه‌حل وجود دارد و تا آن راه پیدا نشود مشکل حل نخواهد شد. وقت گذاشتن روی این مسائل و معماها و حل آن‌ها، بهتر از آن است که سیستم از کار بیفتد. با کشف مسائل پیچیده می‌توانید با خیال راحت برنامه خود را مدیریت کنید.

3. به یادگیری علاقه داشته باشید. فناوری در حال تغییر است. ابزارها و زبان‌هایی که شما امروز با آن‌ها کار می‌کنید ممکن است سال بعد به کار شما نیایند و نیازهای شما را رفع نکنند. شما باید همیشه مهارت‌های جدید را بلد باشید تا بتوانید به پروژه‌های آتی خود کمک کنید. کارفرمای شما ممکن است آموزش‌های مداومی را ارائه دهد، اما بهترین توسعه‌دهندگان وقت خود را صرف یادگیری خود می‌کنند.

4. مهارت‌های ارتباطی خوب. کار برای یک توسعه‌دهنده فقط در رابطه با تکنولوژی نیست. توسعه‌دهندگان نیاز دارند تا با کاربران تجاری صحبت کنند تا بتوانند نیازهای برنامه را درک کنند. توسعه‌دهندگان نیز اغلب نیاز به تولید اسناد فنی دارند، بنابراین توانایی در خوب نوشتن هم مهم است، حتی اگر فقط برای نوشتن گزارش وضعیت باشد.

5. اعتماد به نفس. هرگز فقط یک راه برای ساخت سیستم وجود ندارد. مهم نیست که ایده‌های شما چقدر خوب هستند، در هر حال اگر آن‌ها را برای خودتان نگه دارید ارزشی نخواهند داشت. بهترین توسعه‌دهندگان به ایده‌های خود اعتماد دارند و در بحث‌های طراحی برای کمک به شکل‌گیری معماری صحبت می‌کنند. برای افزایش اعتماد به نفس، ابتدا با پیشنهادات کوچک شروع کنید، تا کم کم تمام پیشنهادات مربوط به طراحی برنامه را مطرح کنید.

6. به کسب و کار علاقه‌مند باشید. شرکت‌ها برای حل مشکلات تجاری از فناوری استفاده می‌کنند. هر چه بیشتر در مورد کسب و کار شرکت‌تان بدانید، بهتر می‌توانید برای درک مشکلات آماده شوید و راه‌حل‌هایی که به پیشرفت‌تان کمک می‌کند را بیابید. شما باید از فرصت‌ها برای صحبت با کاربران تجاری استفاده کنید و در مورد چالش‌هایی که با آن مواجه هستند سؤال کنید. اگر واقعا علاقه‌مند به شناخت کسب و کار هستید، می‌توانید دوره‌های مناسبی برای خود انتخاب کرده یا حتی کارهایی پیرامون گرفتن گواهی‌نامه در زمینه تجارت انجام دهید.

7. عضو یک تیم باشید. در فیلم‌ها اغلب یک برنامه‌نویس مورد توجه همه قرار می‌گیرد و همه او را تحسین می‌کنند، و دانشجویان معمولا روی تکالیف شخصی خود کار می‌کنند، اما پروژه‌های واقعی حاصل تلاش‌های یک تیم است. برای توسعه‌دهندگان مهم است که بتوانند با همکاران خود کار کنند. شما باید بتوانید با افرادی که دارای توانایی‌های متفاوت هستند کار کنید و با اختلاف نظرات با احترام برخورد کنید. شما باید به هم‌تیمی‌های خود به عنوان یک شخص عادی نگاه کنید، نه فقط به عنوان کارمندان فنی. گفتگو کردن در مورد مسائل دیگری به جز پروژه، روابطی را بین شما ایجاد می‌کند که باعث می‌شود راحت‌تر در کنار یکدیگر کار کنید.

8. درک اهمیت آخرین لحظه‌های انجام کار. اگرچه گاهی اوقات عوامل خارجی پروژه را هدایت می‌کنند، اما در کل بهترین مدیران پروژه هنگام برخورد با زمان کم برای انجام پروژه، اطلاعات، ایده‌ها و نظرات توسعه‌دهندگان خود را دریافت خواهند کرد. در هر صورت هنگامی که توافق کردید کاری را انجام دهید، هنگام مواجه شدن با زمان کم، بهترین کار را انجام دهید، حتی اگر این زمان چند شب آخر باشد. لازم نیست همه زندگی شخصی‌یتان را صرف شرکت کنید، اما نشان دادن تعهد خود برای تکمیل پروژه و درک ارزش آن برای کسب و کار، تأثیر مثبتی را در کار ایجاد می‌کند.

9. سازگار شوید. پروژه‌ها و اولویت‌ها به دلایل بسیاری تغییر می‌کنند، و توسعه‌دهندگان باید بتوانند در حال حاضر روی آنچه از همه مهم‌تر است تمرکز کنند. تغییرات ممکن است کوچک و موقت یا بزرگ و دائمی باشد. اگر آن‌ها موقت بودند، مطمئن شوید عملکردهایی را انتخاب می‌کنید که وقتی کار تمام شد می‌توانید به نظم کاری سابق خود برگردید. اگر تغییرات دائمی بودند، به زمان اجازه دهید تا به شما در درک وضعیت جدید و سازگار شدن با آن کمک کند. این امر ممکن است فرصت‌های جدیدی را در اختیار شما قرار دهد تا به اهداف دست یابید. در هر صورت، مهم است که به صورت حرفه‌ای به این رویداد‌ها پاسخ دهید و ناامیدی را از خود دور کنید.

10. محصول خود را داشته باشید. به طور فنی، کار شما ممکن است هنگامی که کدنویسی می‌کنید انجام شود و خیلی تمیز کامپایل شده و تست موفقیت‌آمیزی داشته باشد. تلاش کرده و بقیه مراحل کار را دنبال کنید. به تست، توسعه، آموزش کاربران و حل مشکلات تولید تمایل داشته باشید. در حالی که این کار به کسب و کار شما کمک می‌کند، منافع بیشتری برای شما خواهد داشت، زیرا تأثیرات کدهایی که نوشته‌اید را در دنیای واقعی می‌بینید. سپس آن را درک کرده و اجازه دهید تا به شما کمک کند برنامه بعدی خود را حتی بهتر انجام دهید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید