8 نکته مؤثر سئو طراحی وب‌سایت که نباید فراموش کنید

شنبه 9 دی 1396

در چند سال گذشته، ما تأکید زیادی بر تجربه کاربر داشتیم. رشد دستگاه‌های تلفن همراه با منابع محدود روی این موضوع تأثیر گذاشته است.در گذشته، سئو چیزی بود که پس از تکمیل طراحی وب به آن اضافه می‌شد. سایت‌های زیادی از این شیوه استفاده می‌کردند و مجددا باید سایت خود را بررسی کرده و موارد لازم را پیاده می‌کردند. این رویکرد محدودکننده بود و پرداختن به هسته سئو را از بین می‌برد.

8 نکته مؤثر سئو طراحی وب‌سایت که نباید فراموش کنید

موتورهای جستجوی مختلف (گوگل) الگوریتم‌های خود را تغییر داده و با اعمال غیراخلاقی برخورد کردند.

رویکرد جدید بر سئو طراحی وب تأکید دارد.

در صورتی که به بحث بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو علاقه مند هستید میتوانید آموزش سئو را در سایت تاپ لرن قرار دارد و بدون شک میتوان گفت منبع کاملی برای بحث سئو می باشد را مشاهده کنید .

در حال حاضر بهتر است که استراتژی‌های رتبه‌بندی سایت خود را از مرحله طراحی شروع کنید. این امر باعث می‌شود بدون نیاز به دوباره کاری در سایت،‌ راحت‌تر تلاش‌های خود را حفظ کنید. انجام این کار راحت‌تر است تا بتوانید با الگوریتم موتورهای جستجو سازگار شوید. این کار روشی مؤثر برای به دست آوردن رتبه‌بندی بالای صفحات است.

سلسله مراتب وب‌سایت

این موضوع یکی از مسائل نادیده گرفته شده در سئو است. توجه به این مسأله مهم است چون کار زیادی می‌برد تا بعد از انجام کار بخواهید موارد را تغییر دهید. سلسله مراتب سایت شما هسته وب‌سایت‌تان است و فرصت‌های زیادی برای جستجو فراهم می‌آورد.

سه مزیت برای سایت با ساختار خوب وجود دارد.

1. می‌توانید تجربه کاربری را افزایش دهید. سلسله مراتب سایت باعث می‌شود فرآیند حرکت در سایت آسان‌تر شود، تا کاربران شما چیدمان و نظم منطقی را درک کنند.

2. سلسله مراتب قوی سایت به معنای خزنده (crawler) بهتر است. هنگامی که crawlerهای موتور جستجو از سایت شما بازدید می‌کنند، فرصت بهتری برای ایندکس کردن صفحات دارند. ربات‌های جستجو همیشه تمام صفحات را در سایت پیدا نمی‌کنند. اگر سایت دارای ساختار تمیز و واضحی باشد، منجر به رتبه‌بندی بهتری می‌شود.

3. سایت لینک‌ها (sitelink) نتیجه جستجو را افزایش می‌دهند. این روشی عالی برای افزایش میزان کلیک در نتایج جستجو است.

منظور از سایت لینک زمانی است که صفحه اصلی سایت شما همراه با لینک‌های داخلی در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود که مزایای خوبی دارد. سایت لینک ها اطلاعات بیشتری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. شما همچنین می‌توانید بر نتایج جستجو با لینک‌های داخلی تسلط داشته باشید.

این سایت لینک‌ها به صورت خودکار توسط موتور جستجو ارائه می‌شوند. اما اگر سلسله مراتب واضحی داشته باشید، در این انتخاب‌های گوگل شانس بیشتری خواهید داشت.

URLهای سودمند و کاربرپسند

به دلیل یک سری عوامل، URLها منابع بسیار خوبی برای سئو هستند. ایجاد URLهای مطلوب برای بهبود تجربه کاربری لازم است. مهمترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند، نام دامنه، امنیت، طول، خوانایی و کلمه کلیدی است.

نام دامنه و امنیت جنبه‌های فنی این موضوع هستند. اگر هنوز سایت خود را ایجاد نکرده‌اید، باید نام دامنه اصلی را انتخاب کنید. در حالی که این قضیه روی رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارد، اما اعتبار سایت شما را افزایش می‌دهد. پرکاربردترین نام‌های دامنه .com، .net، .org هستند که برای جلب اعتماد کاربر عالی هستند.

در مورد امنیت، توصیه می‌شود از یک اتصال HTTPS استفاده کنید. چون داده‌ها را رمزنگاری می‌کند تا از بازدیدکنندگان شما در برابر بدافزارها محافظت کند. هنگام طراحی سایت لازم نیست این تنظیمات را انجام دهید ولی هنگام پیاده‌سازی و اجرای سایت باید آن را در نظر بگیرید.

HTTPS آنقدر مهم است که گوگل آن را یکی از عوامل رتبه بندی قرار داده است.

داشتن کلمه کلیدی در URL برای برقراری ارتباط با موتور جستجوی کاربر سودمند است. این مسأله مخصوصا وقتی مهم است که تلاش شما در جهت بهینه‌سازی یک صفحه برای یک کلمه کلیدی خاص باشد.

کاربران هنگام جستجوی صفحات حاوی اطلاعات مربوطه، به URL توجه می‌کنند. خوانایی URL برای کاربران و موتورهای جستجو اهمیت دارد. این نوع URLها به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا متوجه شوند که موضوع و محتویات صفحه مربوط به چیست.

سعی کنید URLهایی که خوانایی خوبی دارند را انتخاب کنید. سایت‌هایی با URLهای کوتاه‌تر نیز نشان داده‌اند که رتبه بالاتری را دارند. 50 تا 60 کاراکتر طول ایده‌آل برای خوانایی بهتر و تجربه کاربری بهتری است.

دسترسی به وب‌سایت

دسترسی به وب‌سایت‌تان را باید به خوبی پوشش دهید. این موضوع یعنی ایجاد وب‌سایتی برای همه کاربران، ازجمله برای توان‌یابان.

با بهبود دسترسی به وب‌سایت، می‌توانید با تعدادی از اصول مربوط به سئو هم‌پوشانی داشته باشید. در حالی که بسیاری از کارها باید توسط یک وب‌مستر انجام شود، سه اصل وجود دارد که می توانید خودتان آن را مدیریت کنید.

Anchor text، توضیح تصاویر، نشانه گذاری‌های معنایی (Semantic).

Anchor textها کلمات و عبارات لینک‌شده در صفحه هستند. هدف این است که کاربر را از محتوای لینک موجود مطلع کنیم. بنابراین متونی مثل "اینجا را کلیک کنید" و یا "توضیحات بیشتر" سودمند نیستند. این عبارات باید توصیفی باشد که به هدایت کاربر کمک کند.

ربات‌های موتور جستجو از این متون برای شناسایی محتوای لینک استفاده می‌کنند. با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات مناسب رتبه‌بندی خود را افزایش می‌دهید.

مهم است که تصاویر خود را با توضیحات و متون همراه کنید. می‌توانید این کار را با ویژگی alt برای تصاویر پیاده کنید. این کار به نرم‌افزارهای گفتاری و خواننده صفحه برای نابینایان کمک می‌کند تا کلمات را خوانده و ارتباط خوبی با صفحه مربوطه برقرار کنند.

استفاده از alt، علاوه بر کمک به کاربران توان‌یاب، به کاربرانی که به دلایلی مثل افت سرعت اینترنت، مرورگرهای وب ناسازگار یا هر دلیل دیگری موفق به باز کردن تصاویر نمی‌شوند،‌ کمک می‌کند.

موتورهای جستجو از تگ alt برای شناسایی تصاویر استفاده می‌کنند. بنابراین به رتبه‌بندی مطالب شما کمک کرده و شانس شما را در نتایج جستجوی تصاویر بالا می برد.

نشانه‌گذاری‌های معنایی مربوط به ساختار کد HTML شما هستند. این عمل به بخش‌ها محتوایی،‌ با استفاده از هدرها، مقالات و فوترها کمک می‌کند. موتورهای جستجو همچنین از نشانه‌گذاری‌های مناسب استفاده می‌کنند، بنابراین قسمت‌هایی از سایت که به خوبی نشانه‌گذاری شده‌اند رتبه‌بندی را افزایش می‌دهند. این کار شیوه‌ای عالی برای استانداردهای W3C برای توسعه می‌باشد.

طراحی وب موبایل

طراحی وب موبایل یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سئو است. این کار به شما اجازه می دهد تا همه جوانب و ساختار کلی وب‌سایت را درنظر بگیرید.

نکته: با افزایش کاربران دستگاه‌های قابل حمل مثل تلفن همراه، تقاضای قویی برای طراحی وب موبایل در بازار وجود دارد. سایت شما باید با تلفن همراه سازگار باشد.

قبلا توسعه‌دهندگان وب‌سایت جداگانه‌ای برای تلفن همراه ایجاد می‌کردند و مجبور بودند دو سایت را نگهداری، به‌روزرسانی و سرویس‌دهی کنند.

با طراحی ریسپانسیو، دیگر نیازی به نسخه‌های جداگانه نیست. در عوض،‌ سایت با اندازه های مختلف صفحه سازگار است و تمام محتوای ارائه شده به صورت خوانا در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

این قابلیت استفاده سایت شما را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش bounce rate سایت شما می‌شود.

گوگل همچنین با bounce rate بالا، سایت شما را به عنوان سایتی که بهترین انتخاب برای عبارت مورد جستجو نیست در نظر می‌گیرد. این امتیاز منفی رتبه‌بندی سایت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گوگل همچنین قبلا اعلام کرده که وب‌سایت‌های موبایل کاربرپسند رتبه بالاتری دارند.

مزیت دیگر این است که نباید نگران محتوای تکراری باشید. محتوای شما در همه دستگاه‌ها مشابه است.

افزایش سرعت صفحه

سرعت صفحه به دو مورد اشاره می‌کند. این موارد نشان می‌دهند که محتوای صفحه به طور کامل لود شود یا زمان لود داشته باشند. همچنین می‌تواند به "زمان رسیدن به اولین بایت" (TTFB) منسوب شود. این زمانی است که مرورگر باید قبل از دریافت اولین بایت از سمت سرور منتظر بماند.

گوگل نشان داده است که سرعت صفحه یکی از عوامل رتبه‌بندی است،‌ به ویژه در TTFB. صفحات کندتر باعث امتیاز منفی می‌شوند و روی ایندکس سایت‌تان تأثیر می‌گذارد.

با استفاده از فایل‌های فشرده می‌توانید سرعت سایت را افزایش دهید. فایل‌های جاوااسکریپت، CSS و HTML باید همگی توسط برنامه‌هایی مثل Gzip فشرده شوند.

کاراکترهای غیرضروری، فضاهای خالی و کامنت‌ها را حذف کنید.

نکته: کدهای فشرده شده غیرقابل خواندن می‌شوند و نگهداری را سخت می‌کنند. هرگز کد اولیه خود را کم حجم نکنید، فقط فایل تولیدی خود را فشره کنید.

تصاویر را با برنامه‌هایی که کیفیت عکس را از بین نمی‌برند،‌ فشرده کنید. بهینه‌سازی تصاویر ساده‌ترین و موثرترین راه برای سرعت بخشیدن به سایت است.

همچنین می‌توانید توسط کم کردن تعداد درخواست‌های HTTP سرعت را بالا ببرید. فقط پلاگین‌ها و اسکریپت‌های مورد نیاز را اجرا کنید. همچنین می‌توانید از کش کردن مرورگر استفاده کنید. در نهایت از شبکه توزیع محتوا استفاده کنید. استفاده از CDNها بسیار کارآمد است و بار را از روی صفحه برمی‌دارد. با این شیوه سرعت را افزایش داده در حالی که bounce rate را کاهش می‌دهید.

Bounce Rate

در سئو طراحی وب‌سایت همه چیز در رابطه با کاربر است. قصد شما این است که کاربر در کم‌ترین زمان به سایت خود برسد.

حتی اگر سایت شما یک سایت تجارت الکترونیک نباشد، تمایل دارید تا کاربران، سایت‌تان را به عنوان منبع اطلاعات ببینند. شما نمی‌توانید با بالا بردن زمان در سایت و حذف bounce rate به این هدف برسید.

زمان در سایت به میانگین زمانی که یک بازدیدکننده در سایت شما صرف می‌کند اشاره دارد. زمان طولانی در سایت احتمال این را دارد که بازدیدکننده سایت را مفید یافته است.

Bounce rate به درصد کاربرانی که پس از ورود به سایت بدون مشاهده صفحه دیگری از آن خارج می‌شوند، اشاره دارد. گوگل تأکید کرده است که از هر کدام از این عوامل به عنوان فاکتوری برای رتبه ‌بندی استفاده می‌کند. bounce rate میزان کیفیت محتوای سایت شما را نشان می دهد.

نکته: زمانی هست که کاربر دنبال پاسخ یک سوال می‌گردد. کاربر جواب را در سایت شما پیدا می‌کند و سپس خارج می‌شود. این می‌تواند تجربه مثبتی باشد اما bounce rate را بالا می‌برد.

این‌ها عوامل مهمی برای سئو هستند. برای افزایش زمان صرف شده در سایت‌تان باید روی تجربه کاربری تمرکز کنید. بعضی از این شیوه‌های آسان عبارتند از:

محتوای بیشتر

محتوای کامل‌تر

تصاویر و ویدئوهای مربوطه

زمان بارگذاری سریعتر صفحه

طراحی تعاملی

حذف popupها

حذف تبلیغات مخرب

کلمات کلیدی LSI

LSI بر اساس محتوای صفحه کار می‌کند. به طوری که با کلمات و عبارات مرتبط با اصطلاحات مورد جستجو یا کلمات کلیدی اصلی کار می‌کند.

کلمات کلیدی LSI می‌تواند سئو را افزایش دهد. فقط باید این نوع کلمات را در محتوای خود قرار دهید. برای یافتن کلمات کلیدی LSI کلمات اصلی خود را در گوگل سرچ کنید و به پایین صفحه بروید. بخشی به نام "جستجوهای مرتبط" را مشاهده خواهید کرد. این‌ها کلمات کلیدی هستند که گوگل قبلا مرتبط با کلمه اصلی فرض کرده است.

نکته: کلمات کلیدی LSI زمانی که در توصیفات به کار می‌روند،‌ به خوبی کار می‌کنند. این باعث می‌شود تا میزان کلیک شما افزایش یابد.

همچنین به شما در جلوگیری از پر کردن محتوا با کلماتی که ممکن است نامناسب باشند کمک می‌کند.

جستجوی معنایی (Semantic)

در حال حاضر جستجوی معنایی توسط Googles new AI صورت می‌گیرد. هدف این نوع جستجو یافتن روابط در مفاهیم، کلمات، اصطلاحات و رفتار کاربر میان عوامل دیگر است تا اطلاعات مربوط به آن‌ها را مدیریت کند. همچنین به دنبال بهبود تجربه کاربری هستند.

برای شما هم اتفاق افتاده است که کلمه‌ای را در گوگل جستجو کنید و نتایجی در اخبار، تصاویر و نمودارهای دانش به دست آورید. این برای کاربران عالی است.

گوگل محتوای شما را استخراج می‌کند و بدون اینکه کاربر از سایت شما بازدید کند از آن‌ استفاده می‌کند. این کار باعث می شود تا گوگل (نه شما) به آن‌ها کمک کند پاسخ خود را بیابند.

جستجوی معنایی مزایای خوبی دارد. اگر گوگل از سایت‌های شما برای جمع‌آوری اطلاعت استفاده کند، دیگران شما را سایت قدرتمندی می‌دانند . این یک پیروزی بزرگ است چرا که الگوی موتورهای جستجوی دیگر گوگل است.

مسائل طراحی خود را داشته باشید. از سلسه مراتب تمیز و روشن استفاده کنید و محتوای خوب و تجربه عالی برای دستگاه‌های موبایل را داشته باشید. این مسائل سایت شما را به یک منبع برای جستجوی معنایی تبدیل می‌کند.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Seo
  • 2k بازدید
  • 3 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید