آیا به Blockchain نیاز دارید؟

سه شنبه 3 بهمن 1396

Blockchain تکنولوژی سال 2017 است. ممکن است شما از bitcoin، altcoins و ICOها (عرضه اولیه سکه) بخاطر ظهور Blockchain تقدیر کنید. هزاران پروژه در رأس بلاک‌چین ساخته می‌شوند و هر روز پروژه‌های بیشتری ایجاد می‌شود.

آیا به Blockchain نیاز دارید؟

بر اساس یک نظرسنجی، 58% شرکت‌های بزرگ در حال فکر کردن به شیوه‌ای برای پیاده‌سازی بلاک‌چین در پروژه‌هایشان هستند. اما آیا آن‌ها واقعا به بلاک چین نیاز دارند؟

در این مقاله، شما اهداف بلاک‌چین و سؤالاتی که قبل از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از این تکنولوژی باید از خود بپرسید را می‌آموزید.

چرا حالا؟

مفهوم بلاک‌چین برای اولین بار توسط Stuart Haber و W. Scott Stornetta در سال 1991 به عنوان "زنجیره‌ای از بلوک‌های امن رمزنگاری‌شده" معرفی شد که به معنی زنجیره یا بلوک‌های مرتبط و نهفته امن هستند. هر بلوک ترکیبی از سه آیتم است؛ اشاره‌گر هش (hash) به بلوک قبلی، نشانگر زمان و داده‌های تراکنش. با این طراحی بلاک‌چین‌ها امن بوده و به راحتی قابل تغییر نیستند.

سه دلیل مهم وجود دارد که چرا بلاک چین در حال تبدیل شدن به جریان اصلی امروزی است:

1. افزایش قدرت پردازش دیجیتال

2. رشد سریع در جرایم اینترنتی

3. افزایش بیت‌کوین و ارز رمزنگاری‌شده دیجیتالی

طراحی بلاک‌چین، نیازمند قدرت پردازش بالاتر نسبت به محاسبات نرمال داده‌ها است. همه این‌ها بخاطر افزونگی داده، ذخیره‌سازی توزیع‌شده و رمزنگاری است. رمزنگاری و رمزگشایی داده کار پرهزینه‌ای است. امروزه با توجه به پردازنده‌های توسعه‌یافته توسط NIVIDIA، کامپیوترها قدرت پردازش بیشتری دارند.

بلاک‌چین به عنوان یک محافظ در برابر جرایم اینترنتی دیده می‌شود.

در چند سال گذشته، جرایم سایبری چند برابر شده است. هک کردن بیش از یک میلیون حساب کاربری یاهو، دسترسی به اطلاعات Equifax و افزایش خسارات باج‌افزار (ransomware) تنها تعدادی از این جرایم هستند. در حقیقت، هر روز بیش از یک میلیون تهدید سایبری منتشر می‌شود و تا سال 2020، بیش از 200 میلیون دستگاه IOT نیاز به امنیت دارند. امروزه امنیت سایبری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مدیران اجرایی است.

بیت‌کوین و ارز دیجیتالی رمزنگاری یکی از بزرگ‌ترین دلایل افزایش محبوبیت بلاک‌چین هستند. بیت‌کوین نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده است که توسط فردی ناشناس به نام Satoshi Nakamoto ساخته شده است که برای ایجاد و توزیع پول امن دیجیتالی از بلاک چین استفاده می‌کند.

مسئله اصلی

امروزه، بلاک‌چین دلیل وجود بیت‌کوین است. اگر به این مسئله که چرا بیت‌کوین ایجاد شده است بیندیشید، می‌بینید بهترین کلمه‌ای که می تواند این موضوع را توصیف کند، "اعتماد" است. بیت‌کوین برای غلبه بر بدگمانی و عدم شفافیت مؤسسات مالی ایجاد شد.

بلاک‌چین اعتماد به سیستم تراکنشی را به ارمغان می‌آورد.

بنابراین اولین سؤال ما از شما این است که آیا سیستم شما (فعلی یا جدید) عامل اعتماد را از دست داده است؟ آیا نیاز دارید به مشتریانتان ثابت کنید که توسط شخص ثالث بی‌طرفی تأیید شده‌اید؟

درک blockchain

بلاک‌چین فقط برای سیستم‌های معاملاتی مناسب است. بیایید به تعریف بلاک چین نگاهی بیندازیم:

بلاک‌چین تکنولوژیی برای ایجاد و نگهداری فهرستی (پایگاه داده) توزیع‌شده، مشترک و با رمزنگاری ایمن می‌باشد که اعتماد، مسئولیت و شفافیت را برای تراکنش‌های دیجیتالی فراهم می‌کند.

تمام تراکنش‌های موجود در بلاک‌چین در میان شبکه‌ای از کامپیوترهای همتا به همتا (peer-to-peer) به اشتراک گذاشته شده و توزیع می‌شوند. تراکنش‌ها با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی رمزگذاری و رمزگشایی می‌شوند.

بیاید بخش امنیتی را در نظر نگیریم. ما شرط می‌بندیم که بیشتر سیستم‌های سازمانی نمی‌خواهند معاملات آن‌ها عمومی، شفاف یا توزیع‌شده باشد. همچنین سیستم ساخته شده بر روی بلاک‌چین نه تنها زمان زیادی را برای پردازش معاملات می‌گیرد، بلکه نیاز به زمان بیشتری برای کارهایی مثل پردازش، برق و انتقال داده دارد. اگر این چنین است، واقعا شما نیاز به بلاک‌چین ندارید.

در اینجا به برخی از سؤالاتی که لازم است به آن‌ها پاسخ دهید، می‌پردازیم.

1. آیا سیستم شما یک سیستم مبتنی بر پایگاه داده/ تراکنش است؟

2. آیا سرعت و کارایی نیاز ضروری سیستم شماست؟

3. آیا لازم است سیستم شما شفاف و عمومی باشد؟

4. آیا موافق هستید تا اطلاعات‌تان برای میلیون‌ها نفر در رایانه‌های عمومی و مشترک توزیع شود؟

5. آیا سیستم شما نیاز به تأیید از طرف گروهی را دارد؟

6. البته که امنیت نیاز اصلی سیستم‌های امروز است، اما آیا تکنولوژی‌های فعلی شما تمام گزینه‌های امنیتی را ارائه نمی‌دهند؟

7. آیا موافقید که پروژه خود را open source و عمومی بسازید؟

این سؤالات را جواب دهید:

نمودار تصمیم‌گیری زیر برای رسیدن به پاسخ به شما کمک می‌کند.

چالش‌ها

تکنولوژی بلاک‌چین اساسا یک مشکل دارد و برای همه مناسب نیست. تقسیم یک تراکنش واحد به بلوک‌ها، توزیع و تکثیر آن به میلیون‌ها کامپیوتر، گرفتن تأیید از آن‌ها، رمزگذاری و رمزگشایی، کار بسیار زیادی است و برای اکثر سیستم‌ها امکان‌پذیر نیست.

در اینجا برخی از چالش‌های مهم بلاک‌چین را بررسی می‌کنیم.

پیچیده

همان‌ طور که در تعریف قبل دیدیم، اجرای بلاک‌چین آسان نیست. توزیع داده‌ها در میلیون‌ها کامپیوتر کار زیادی است و تمام این کامپیوترها باید موافقت کنند و اعتبار را تأیید کنند. تمام کاربران در بلاک‌چین، عمومی اما ناشناس هستند و می‌توانند در هر نقطه از جهان باشند. این امر چیزی نیست که شما تلفن را برداشته و تماس بگیرید. درک تکنولوژی بلاک‌چین برای افراد غیرفنی آسان نیست و نیازمند افراد متخصص برای درک این تکنولوژی می‌باشد.

عمومی و شفاف

همه سیستم‌ها لازم نیست عمومی و شفاف باشند. سیستم مبتنی بر بلاک‌چین نیاز به تأیید از طرف تمام گره‌های شرکت‌کننده دارد. در حالی که فرآیند بلاک‌چین شفاف و عمومی است، به راحتی می‌تواند منجر به اختلاف و عدم موافقت در میان گروه‌های شرکت‌کننده شود و پردازش را به تأخیر بیندازد.

کارایی و زمان

کارایی امری مهم در تراکنش‌های بلاک‌چین است. هر تراکنش، توزیع‌شده و peer-to-peer است و لازم است همه گروه‌های درگیر، تغییرات را تأیید کرده و با آن‌ها موافقت کنند. این فرآیند فقط باعث ایجاد کارایی تراکنش نمی‌شود، بلکه زمان تکمیل آن را بالا می‌برد.

هزینه تراکنش

توزیع داده و عملیات رمزنگاری نیاز به صرف زمان و منابع دارند و منجر به هزینه‌های بالای تراکنش می‌شوند. تراکنش‌های بلاک‌چین نیاز به نوع خاصی سخت‌افزار و مصرف برق بالا دارند. کامپیوترهای معمولی برای مشارکت در گره‌های بلاک‌چین کافی نیستند. شما باید هزاران دلار برای کامپیوترهای جدید که می‌توانند پردازش تراکنش‌های بلاک‌چین را پشتیبانی کنند، هزینه کنید.

Open Source

نرم‌افزار عمومی بلاک‌چین Open Source است و معمولا در Github برای دانلود و همکاری با عموم در دسترس است.

منبع تاپ لرن

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید