آشنایی با محیط سی پنل و ابزارهای آن

دوشنبه 30 بهمن 1396

مدیریت هاست برای سیستم عامل ویندوز و لینوکس توسط محیط سی پنل صورت می پذیرد. محیط سی پنل و ابزارهای آن بسیار ساده و کاربردی می باشد.

 آشنایی با محیط سی پنل و ابزارهای آن

چقدر با محیط سی پنل آشنا هستید؟ امروز قصد داریم در خصوص هاست و مدیریت آن صحبت نماییم. همانطور که می دانید به طور کلی هاست ها در 2 سیستم عامل ویندوز و گاه لینوکس عرضه می شوند. این سیستم عامل ها می بایست از ابزاری برای مدیریت هاست استفاده نمایند. یکی از پرطرفدارترین گزینه هایی که در این راستا وجود دارد ابزار سی پنل است. استفاده ازاین ابزار بسیار آسان است و کاربر می تواند به سادگی آن را بیاموزد.

آشنایی با سه جز اصلی وب سایت

دقت نمایید که سه مفهوم کلیدی وجود دارد که قبل از آموزش سی پنل می بایست آشنایی هرچند مقدماتی با آن داشته باشید.

به طور کلی یک سایت قرار است یک سری اطلاعات مفهومی را به کابر منتقل نماید و یا در نهایت خدمت رسانی کند.

در گام بعدی دامنه دیده می شود، دامنه یک آدرس است و البته یک آدرس منحصر بفرد که به سایت شما اشاره می کند. هر دامنه یک نام و یک پسوند دارد که با دات (همان نقطه معروف!) جدا می شود.

بنظر شما هاست چیست؟ پس از این روال قطعاً می بایست فضایی وجود داشته باشد که کاربر اطلاعات سایت خود را در آن ذخیره نماید. هاست وظیفه ذخیره سازی را به عهده می گیرد.

معرفی سی پنل

به ط.ور کلی سی پنل دارای سه بخش مجزا می باشد. در بخش اول که با عنوان client مشهور است اغلب روتین و ساده تر از دو بخش دیگرند و مدیریت کل است. اگر بخواهیم یک مقایسه ساده بین سی پنل و direct admin داشته باشیم مشخص می شود که سرعت سی پنل بسیار بیشتر از گزینه دیگر بوده و این سرعت در کنار قدرت، امکانات و رابط های گرافیکی بسیار قدرتمند سبب شهرت بسیار ایده آل سی پنل شده است.

سی پنل دارای یک رابط گرافیکی بسیار شگفت انگیز است، بسیار کاربر پسند بوده و دارای آپشن بندی بسیار پیشرفته می باشد. موضوع مطرح شده در این لاین که شاید کمی نگران کننده باشد لایسنس بسیار گران سی پنل است. دایرکت ادمین رابط گرافیکی معمولی تری دارد و منوهای آن بسیار ساده است البته نقطه قوت آن ارزانی اش می باشد. به طور کلی نتیجه حاصل از سی پنل بسیار متفاوت از دایرکت ادمین خواهد بود.

محیط سی پنل و مدیریت ایمیل

در ابتدا می بایست نحوه ورود به سی پنل به طور دقیق بررسی شود شاید بهتر باشد کمی اطلاعات خود را در زمینه هاست بیشتر نمایید. در انتها بهتر است که نحوه خروج از محیط سی پنل نیز به طور صحیح صورت پذیرد.  برای مدیریت ایمیل در ابتدا می بایست یک ایمیل جدید با عنوان آدرس سایت ساخته شود و این بخش ضروری می باشد. ایمیل ساخته شده می بایست به درستی مدیریت شود و البته چنین روالی در تمامی لاین ها وجود دارد. به عنوان مثال قسمت دریافت کنندگان نیز می بایست به صورت صحیح مدیریت شود. بر روی کاربران فیلترگذاری صحیح صورت پذیرد و ارسال ایمیل به صورت کاملاً صحیح مدیریت شود. دقت نمایید که محیط سی پنل به صورت کاملاً ساده ساخته شده است و هرگز پیچیدگی روبروی شما نخواهد بود، کافیست کمی دقیق تر بررسی نمایید.

محیط سی پنل و مدیریت فایل

در محیط سی پنل می بایست از فایل ها به طور دقیق پشتیبان گیری صورت پذیرد. پشتیبان گیری از طریق راهنما به سادگی امکان پذیر است به این ترتیب مراحل به صورت دقیق تر پیش می رود. پس از پشتیبان گیری می بایست فایل ها مدیریت شود و البته این روال می بایست طبق اصول دقیق صورت پذیرد. آپلود فایل تا سقف مورد نظر قابل قبول می باشد.

مبحث هایی که برای فشرده سازی فایل ها وجود دارد بسیار مهم بوده و شامل سه مرحله می باشد. در مرحله اول می بایست فایل مورد نظر به آدرس صحیح فرستاده شده و سپس مرحله فشرده سازی به طور دقیق صورت پذیرد. در نهایت فایل فشرده می بایست به صورت جداگانه ذخیره شود. گام بعدی در خصوص ویرایش فایل هایی است که به صورت مرتب آپلود شده اند. جزییات فایل ها می بایست به دقت مشاهده شود  و همینطور فضای خالی و فضای استفاده شده توسط آنها نیز می بایست به طور دقیق بررسی شود. تعیین یک سطح دسترسی دقیق برای فایل ها مراحل های بعدی را بسیار ساده تر می نماید.

تنظیماتی امنیتی و مدیریت دامنه در سی پنل

مسیرهای مختلف می بایست رمزگذاری شود. ip ها بر اساس موارد تعیین شده و طبق اصولی دقیق می بایست بلاک شود. در قسمت مدیریت دامنه سی پنل در ابتدا می بایست زیر دامنه به دقت بررسی شود و در صورت نیاز زیر دامنه جدید تعیین شود. دامنه جدید ساخته شده می بایست بر روی هاست به طور دقیق اضافه شود. موضوعی با عنوان پارک دامنه بسیار قابل توجه است که در صورت عدم بررسی صحیح مشکلساز خواهد بود. به این ترتیب قطعاً می بایست انتقال دامنه را نیز به دقت بررسی نمایید.

مدیریت پایگاه داده سی پنل

این بخش نیز همانند مدیریت دامنه بوده و البته کمی متفاوت است. در ابتدا می بایست از آپشن های مشخص پایگاه داده جدید ساخته شود در راستای این گزینه می بایست به سراغ حساب کاربری جدید بروید و پایگاه داده می بایست با استفاده از راهنما به دقت ساخته شود. دقت نمایید که مدیریت پایگاه داده با استفاده از PhpMyAdmin صورت می پذیرد که البته این محیط بسیار ساده و قابل درک است.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید