معرفی انواع هک و امنیت در معماری mvc

دوشنبه 24 اردیبهشت 1397

امنیت معماری mvc وابستگی شدیدی به انواع حمله ها و هکرها دارد. امنیت معماری mvc برای وب سایت ها در هر سه لایه از حد قابل قبولی برخوردار است.

 معرفی انواع هک و امنیت در معماری mvc

امنیت معماری mvc و سایت ها در دنیای وب نقش بسیار اساسی دارد. نبود امنیت کافی در سایت یعنی طراحی آن سایت غیر حرفه ای بوده است. معماری Mvc ارتباط مستقیمی با امنیت سایت دارد. امروز قصد داریم در خصوص امنیت سایت و انواع هکرها صحبت نماییم.

امنیت چیست؟

به طور کلی امنیت یعنی هر فرد و یا سیستمی آمادگی روبرو شدن با هر تهدید و نفوذی را داشته باشد. این موضوع در خصوص امنیت سایت به این معنی است که ضریب امنیت یک سایت به حداکثر و یا میزان نفوذ هر حمله ای به حداقل برسد. امنیت معماری mvc از اهمیت ویژه ای برخودار است. امنیت واژه ای است که همیشه روبروی واژه حمله قرار می گیرد. هک واژه ای آشناست که بارها به گوشتان خورده است. هک یعنی نفوذ و حمله و این حمله بر اساس یک سری اهدافی که از قبل تعریف شده است صورت می پذیرد. سوالی مطرح است که آیا هکرها همیشه به قصد سرقت اطلاعات به سراغ سایت ها می روند؟ اینطور نیست سرقت اطلاعات فقط یکی از دلایل حمله هکرها است. در ادامه انواع هک را مورد بررسی قرار می دهیم و تاثیر هکر بر امنیت معماری mvc را مشخص خواهیم نمود.

هکر کیست و چطور وارد کار می شود؟

هک سایت ها به معنی یک فعالیت غیر قانونی بوده که با دستکاری های طبیعی صورت می پذیرد. هکر ها در واقع برنامه نویسانی هستند تخصص بسیار ویژه ای داشته و نفوذ لازم را اعمال می نمایند. ضریب هوشی این افراد بیشتر از حد طبیعی است. به طور کلی هکرها می توانند به صورت فردی و یا گروهی فعالیت نمایند. امنیت معماری mvc از دسته گزینه های بسیار مهم بوده و هکرها تاثیر مستقیمی بر روی این بخش ایفا می نمایند. خوب است بدانید که هکرها بر اساس رنگ کلاهشان دسته بندی می شوند.

تاثیر انواع هکرها در امنیت معماری mvc

این هکرها در لاین های اخلاقی فعالیت می نمایند و معمولا دلایل غیر مخربی دارند. به عنوان مثال می خواهند سیستم امنیتی خودشان را آزمایش نمایند. این هکرها بیشتر در زمینه سیستم های امنیتی مشتریان فعالیت می نمایند. بعضی از این هکرها در وردپرس کمک به شناسایی بدافزارها می کنند و همچنین در امنیت معماری mvc نقش مثبتی دارند و به نوعی به بخش کنترلر نگاه ویژه ای داشته و در آزمون های تست می توانند بهترین نقش را ایفا نمایند.

در مقابل هکرهای کلاه سفید یک سری هکرهای کلاه سیاه دیده می شود که از دسته موارد غیراخلاقی بوده و نیت سودجویی دارند. این هکرها به سادگی تمامی اطلاعات را برداشت می کنند. صدمات وارد از سوی این هکرها در امنیت معماری mvc بسیار بزرگ بوده و می بایست از ابتدا این موضوع به درستی بررسی شود. هکرهای کلاه سیاه بر کیفیت معماری mvc تاثیر می گذارند و امکان عدم کارکرد صحیح این معماری دیده خواهد شد. با وجود این هکرها عموما بخش کنترلر این معماری به درستی فعالیت نمی کند و یا تست و آزمون های غیر اصولی برگزار خواهد نمود.

در بین این دو هکر، مدل های کلاه خاکستری وجود دارد که درصد تخریب متوسطی داشته و بیشتر به محققانی اطلاق می شود که قصدشان وبگردی بوده و می خواهند یک سیستم رایانه ای برای خود درآورده و یا به فروش برسانند. اگر به معماری سه لایه توجه نمایید هر بخش به صورت مجزا فعالیت دارد و در صورت هک هر قسمت در واقع تنها همان بخش را از دست خواهید داد و این موضوع امنیت معماری mvc را بهتر مشخص می نماید. به طور کلی هکرهای کلاه خاکستری دارای اهدافی چون تفریح و سرگرمی هستند و آسیب چندانی وارد نمی کنند.

هکرهای کلاه صورتی از دسته افرادی هستند که بدون هدف برنامه هایی را خریداری نموده و به دنبال قفل شکنی هستند. این هکرها در امنیت معماری mvc نقش بسیار کمتری داشته و معمولا راهی برای ورود به این معماری پیدا نخواهند نمود. هکرهای کلاه قرمز به برنامه نویسان قدرتمندی گفته می شود که خودشان تصمیم به نوشتن برنامه های هک گرفته و به نوعی خود به چند دسته تقسیم می شوند. تاثیر این هکرها بر امنیت معماری mvc نسبی است و نمی توان گفت که دسترسی دقیقی دارند.

امنیت معماری mvc چقدر است؟

معماری سه لایه از دسته قویترین مدل های طراحی و از امن ترین گزینه های برنامه نویسی محسوب می شود. امنیت معماری mvc در سه بخش مختلف به صورت کاملا حرفه ای اعمال می شود و نفوذ هکرها را به حداقل می رساند. اعمال امنیت به بخش کنترلر به نسب سایر بخش ها دشوارتر است. در واقع در این بخش می بایست هدف نهایی مشخص شود و این موضوع به امنیت آن سیستم بسیار بستگی دارد. معماری های سه لایه دارای دو بخش امنیتی مجزا بوده و نصب ماژول های امنیتی در هر دو بخش ضروری است. وجود این ماژول ها در هر بخش سبب جلوگیری از حملات می شود.

جمع بندی در خصوص امنیت معماری mvc

برای بررسی امنیت معماری mvc در ابتدا می بایست نوع هکر مشخص شود قطعا با مشخص شدن این موضوع امنیت معماری mvc به طور دقیق تری بررسی خواهد شد. این معماری سه لایه دارای بهترین مراحل امن بوده و سبب می شود که وب سایت به طور دقیقی از هر گونه حمله در امان باشد.

آموزش asp.net mvc

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید