مراحل تشخیص ویروس وب سایت و رفع آن

یکشنبه 30 اردیبهشت 1397

ویروس وب سایت از جمله مشکلاتی است که باید به موقع مورد بررسی قرار بگیرد. برای حذف ویروس وب سایت بهتر است در ابتدا نوع ویروس به درستی شناسایی شود.

 مراحل تشخیص ویروس وب سایت و رفع آن

آیا می دانید چطور باید از ویروس وب سایت مطلع شد؟ آیا ویروس وب سایت مشکلساز است؟ یکی از مشکلاتی که وب سایت ها با آن روبرو هستند ویروس وب سایت است. البته رفع ویروس وب سایت نیاز به در نظر گرفتن یک سری مراحل دارد که به تفضیل توضیح می دهیم.

تشخیص ویروس وب سایت

زمانی که وب سایت شما ویروسی می شود اگر آن را با مرورگرهای کروم و یا فایر فاکس چک نمایید پیغام ویروسی بودن وب سایت به شما نمایش داده می شود. در موتورهای جستجوی گوگل در بخش پایین، عنوانی وجود دارد که به شما اطلاع می دهد که وب سایتتان دچار ویروس است. برای رفع ویروس وب سایت می بایست یک سری نکات مورد بررسی قرار بگیرد.

روش های رفع ویروس وب سایت

اولین قدم برای از بین بردن ویروس وب سایت درمیان گذاشتن این موضوع با web hosting است. گاه دیده می شود که مشکل امنیتی از سمت سرور می باشد و باید به سرعت در این خصوص اقدام شود. روش دیگر تغییر تمامی رمز های مربوط به وب سایت است. بخش هایی از قبیل کنترل پنل ها، ایمیل ها و رمز های عبور ftp و ... از دسته بخش هایی هستند که اغلب دارای رمز های مجزایی می باشند و باید در اسرع وقت تغییر نماید. رمز های بسیار پیچیده انتخاب خوبی به نظر می رسد. شما باید تمامی فایل های موجود در وب سایت را ابتدا back up بگیرید و سپس تمامی فایل های موجود در سرور را حذف نمایید. اگر فایلی بر روی سرور باقی بماند در پاک کردن ویروس وب سایت دچار مشکل خواهید شد و امکان حذف نشدن آن وجود دارد.

حال می بایست فایل های سالمی را که قبلا back up گرفته اید مجددا بارگزاری نموده و وب سایت را نیز مجدد بارگذاری کنید. معمولا پایگاه داده ها بسیار مصون هستند. در واقع نیاز به پاک نمودن پایگاه داده نخواهید داشت. پس از انجام مراحل قبل سایت شما از ویروس رهایی می یابد. در این مرحله باید وب سایت خود را ایمن سازی نمایید. برای ایمن سازی در ابتدا می بایست به سراغ htaccess وب سایت بروید و پس از ایمن سازی و به روزرسانی بخش  htaccess سیستم مدیریت محتوا را به آخرین نسخه ارتقا دهید. این روال اغلب می بایست توسط برنامه نویس وب سایت صورت پذیرد. ارائه فایل های back up گرفته شده سبب می شود امنیت وب سایت شما تضمین شود.

گوگل را از حذف ویروس وب سایت خود مطلع سازید!

زمانی که از پاک بودن وب سایت خود مطمئن شدید می بایست گوگل را مطلع سازید تا وب سایت شما از لیست ویروسی گوگل خارج شود. شما نیاز به ثبت نام در وب سایت google webmaster tools دارید به این ترتیب مالکیت وب سایت احراز می شود، برای index کردن صفحات سایت توسط گوگل ابتدا باید به منوی Crawl  که در زیر منوی  Fetch as Google  وارد شده بروید و آدرس وب سایت خود را به دقت وارد نمایید و از صفحات انتخاب گزینه Crawl this URL and its direct links را انتخاب نمایید تا همه صفحات دوباره index گردد. سپس باید وب سایت توسط گوگل وارد منوی security issue شود و دکمه مورد نظر انتخاب گردد. در این وضعیت وب سایت شما بررسی شده و مشخص می شود که ویروس وب سایت حذف شده است.

رفع ویروس وب سایت در خصوص بلاک شدن

گاهی دیده می شود که وب سایت مورد نظر از طریق آنتی ویروس بلاک می شود. در این شرایط باید رفع بلاک صورت بگیرد. عموما برای خارج شدن از وضعیت بلاک آنتی ویروس ها باید ابتدا نوع آنتی ویروس مشخص شود سپس نیاز به بررسی مجدد ویروس وب سایت می باشد، در این شرایط هر آنتی ویروس مراحل خاص خود را دارد. شما باید با توجه آدرس ایمیل آنتی ویروس مورد استفاده خود ایمیلی ارسال نمایید، به این ترتیب قطعا ایمیل شما مورد بررسی قرار می گیرد و وضعیت ویروس وب سایت مشخص می شود. توجه کنید که انواع ویروس وب سایت وجود دارد که هر یک باید طبق شرایط خود مورد بررسی قرار بگیرد.

چرا ویروس وب سایت خطرناک است؟

ویروس وب سایت سبب می شود که امنیت سایت کاهش یابد در واقع در سایت هایی که شامل اطلاعات کاربری هستند ویروس سایت می تواند مشکلات جبران ناپذیری ایجاد نماید. دقت کنید که ویروس سایت باید در سریع ترین زمان ممکن حذف شود.

ویروس سایت باعث تکثیر مطالب در بخش های مختلف و عدم کیفیت نمایش سایت می شود، این ویروس ها از نوع چند پخشی می باشند به این معنی که سعی در کاهش رتبه سایت داشته و سایت مورد نظر دیر یا زود از دید گوگل پنالتی می شود. توجه کنید که وب سایت ها باید به صورت دوره ای از طریق مرورگرها مورد بررسی قرار بگیرد تا هرگونه ویروس وب سایت سریعتر تشخیص داده شده و بر طرف شود.

در صورتی که با طی نمودن تمامی مراحل اعلام شده ویروس وب سایت بر طرف نشد باید به فکر طراحی وب سایت جدیدی باشید. در واقع این گزینه آخرین گام محسوب می شود و معمولا باید تمامی حدس های احتمالی قبل از طراحی جدید سایت مورد بررسی قرار بگیرد.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید