آشنایی با ویژگی های سیستم عامل لینوکس

چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397

سیستم عامل لینوکس سازگاری بسیار زیادی با پایگاه داده های مختلف دارد. سیستم عامل لینوکس رایگان و قدرتمند است و نیاز به هزینه مبلغ بالایی ندارد.

 آشنایی با ویژگی های سیستم عامل لینوکس

از سیستم عامل لینوکس چه می دانید؟ می دانیم که هسته سیستم عامل مهم ترین قسمت سیستم عامل محسوب می شود. هسته در واقع یک مجموعه نرم افزار با وظایف مدیریت کارها و مدیریت سخت افزار است. وقتی یک سیستم عامل شروع به کار کند، قسمت هسته در حافظه موقت جانمایی می شود. امروز قصد داریم در خصوص برنامه نویسی لینوکس و سیستم عامل آن صحبت کنیم.

معرفی سیستم عامل لینوکس

بر طبق بررسی های اخیر متوجه شدیم که لینوکس حدود 30 میلیون خط کد دارد و در حدود 10 درصد آن به هسته اختصاص داده شده است. لینوکس در ابتدا بسیار محدود بود اما بعد از گذر زمان هم اکنون تمام سخت افزارهای آن در بازار پشتیبانی می شود.

سیستم عامل لینوکس برای اولین بار در سپتامبر 1991 منتشر شد. چند ماه بعد نسخه دیگری از این زبان بر روی اینترنت قرار گرفت. هزاران برنامه نویس بر روی لینوکس کار کردند و یک سری اصلاحات انجام شد. گسترش لینوکس سبب شد تا هکرها به این سیستم عامل علاقه خاصی پیدا کردند.

هر نرم افزاری که به دست کاربر می رسد باید تحت مجوز خاصی منتشر شده باشد. مجوزهای مختلفی وجود دارد. GPL یکی از مجوز های پر کاربرد در حوزه نرم افزار محسوب می شود.

امنیت سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس بر خلاف ویندوز و سایر سیستم عامل ها یک سری قوانین بسیار سخت گیرانه دارد که دسترسی به فایل ها را بسیار دشوار می کند. سیستم عامل لینوکس به صورت درونی امنیت دارد. این سیستم عامل در ابتدای کار خود برای سیستم های چند کاربره طراحی شد. مبرهن است که چنین وضعیتی به بهینه بودن سیستم عامل لینوکس اشاره دارد. سطوح دسترسی متعدد و همینطور شخصی سازی هایی که در سیستم عامل لینوکس وجود دارد سبب می شود تا برنامه های مخرب به آن دسترسی نداشته باشند و فقط به بخشی از سیستم ضربه وارد کنند.

مشکلات امنیتی در سیستم عامل لینوکس به سادگی و با سرعت بالا کشف و رفع عیب می شود. در صورتی که به روز رسانی سیستم عامل لینوکس را به صورت روتین داشته باشید قطعاً مشکل خاصی پیش روی شما قرار نخواهد گرفت. دسترسی در سیستم عامل لینوکس به سه سطح تقسیم می شود. مجوز خواندن، مجوز نوشتن، مجوز اجرا کردن. اگر سایتی بر روی سرور لینوکس قرار بگیرد و شما آن را ببینید در واقع مجوز خواندن دارید و در صورتی که مجوز خواندن از شما گرفته شود دیگر نمی توانید سایت را مشاهده کنید.

مجوزهای سیستم عامل لینوکس

مجوز خواندن در سیستم عامل لینوکس برای خواندن و همینطور لیست کردن محتویات یک دایرکتوری مورد استفاده قرار می گیرد.

مجوز نوشتن که نام دیگر آن مجوز ایجاد تغییرات است سبب می شود تا تغییرات لازم در محتویات یک فایل فراهم شود. همینطور فایل های مورد نظر در زمان لازم حذف شوند یا فایل خاصی حذف شود. این مجوز برای ایجاد فایل جدید نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مجوز اجرا باعث می شود یک فایل به طور دقیق تری اجرا شود. به عنوان مثال اگر فردی در یک دایرکتوری تنها مجوز اجرا داشته باشد اما مجوز خواندن به او داده نشود فقط می تواند برنامه های موجود در دایرکتوری را اجرا کند اما امکان مشاهده به او داده نمی شود.

اگر یک کاربر یک فایل را ایجاد کند می تواند امکان دسترسی به فایل مذکور را برای خود قطع کند و این امتیاز را به فرد دیگری واگذار کند.

در لینوکس بخش مهمی به نام ROOT وجود دارد که همه مجوزهای دسترسی را برای خود فراهم می کند، فرد در این بخش می تواند مجوزها را به سادگی تغییر دهد، فایل ها را مشاهده کند  یا بخش های غیر ضروری را حذف کند.

سازگاری سیستم عامل لینوکس با دستگاه های دیگر

سیستم عامل لینوکس در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد، این سیستم عامل در ساعت ها، تلفن های همراه، روتر بردها، کنسول های بازی، سیستم های حفاظتی و ناوبری و همینطور دوربین های فیلم برداری و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر به هوشمندسازی دستگاه های آشپزخانه دقت کنید می بینید که لینوکس در آن نقش بسیار بزرگی دارد.

ویژگی توسعه پذیری بالایی در سیستم عامل لینوکس وجود دارد که سبب شده است این سیستم عامل روز به روز محبوب تر شود.

توزیع های سیستم عامل لینوکس از دیگر مسائل مهم است که باید مورد بررسی قرار بگیرد، لینوکس متن باز و قابل توسعه است. شما می توانید از لینوکس به عنوان یک دستگاه شخصی استفاده کنید یا لینوکس را سرورهای اینترنتی در نظر بگیرد. توزیع های سیستم عامل لینوکس در دسترس عموم قرار گرفته اند و برخی دیگر تنها برای گروه خاصی برنامه ریزی شده است.

سرورهای سیستم عامل لینوکس

سرورهای لینوکسی قدرت بسیار بالایی دارند، این سرورها حجم بالایی از زبان ها را پشتیبانی می کنند. سیستم عامل لینوکس بازدهی بسیار بالایی در خصوص پایگاه داده های قدرتمند دارد. این سرور ها در مقایسه با سرورهای ویندوز بسیار ارزانتر هستند. این ارزانی در لاین سخت افزاری نیز دیده می شود. در واقع برای خود سیستم عامل نیاز به پرداخت هزینه ندارید.

در سیستم های لینوکس نیاز به تعویض های کلی ندارید و همینطور می توان اینطور در نظر گرفت که این سیستم عامل بدون نیاز به خاموش کردن و نصب دوباره مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع : تاپ لرن

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید