بررسی رمزنگاری و اهمیت آن در سیستم های کامپیوتری

چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397

رمزنگاری از موضوعات بسیار مهم در امنیت سیستم های کامپیوتری محسوب می شود. مهم ترین اصل رمزنگاری، رمز شدن کلید است و کل سیستم باید در دسترس باشد.

 بررسی رمزنگاری و اهمیت آن در سیستم های کامپیوتری

شاید بارها به گوشتان خورده است که یک سری اطلاعات نیاز به رمز شدن و یا رمزنگاری دارد. اما چقدر از معنی این واژه اطلاع دارید؟ امروز می خواهیم رمزنگاری را به طور دقیق تری برای شما توضیح دهیم به این ترتیب متوجه خواهید شد که این مفهوم چقدر ساده و در عین حال با ارزش و مهم است. نوع دیگر رمزنگاری، پنهان نگاری است که با آن یک سری فرق های واضح دارد.

رمزنگاری چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که در رمزنگاری ارسال به هیچ عنوان مخفی نیست! جالب شد! در واقع علاوه بر ارسال کننده و دریافت کننده دیگران نیز می توانند به محتوا دسترسی داشته باشند، اما این دسترسی کمی متفاوت است. پیام ها برای همه به جز ارسال کننده و دریافت کننده غیر قابل درک است و این موضوع دقیقا به رمزنگاری اشاره دارد.

در پنهان نگاری تنها ارسال کننده و دریافت کننده از پیام مطلع هستند. و تفاوت واضح این گزینه با رمزگذاری همین دسترس پذیری است.در دانش رمزنگاری حرف و بیت ها به صورت روتین رمزگذاری می شوند.دقت کنید که در رمزگذاری یک سری اصول وجود دارد که باید به دقت رعایت شود در واقع قانون رمزنگاری از شش اصل مهم پیروی می کند.

شش اصل رمزنگاری

رمزنگاری از مسایل بسیار مهم است و در بخش امنیتی قرار گرفته است، در واقع اولین و مهم ترین اصل در این دانش عدم شکست آن است. سیستم رمزنگاری باید به صورتی طراحی شود که در عمل غیر قابل شکستن باشد.

اصل دوم به عدم پنهان بودن سیستم رمزنگاری اشاره دارد. در واقع سیستم رمزگذاری باید به صورتی طراحی شده که از دید افراد پنهان نباشد در این دانش هدف رمز شدن کلید است نه کل مراحل سیستم! این اصل هنوز هم بسیار مهم و تایید شده محسوب می شود.

اصل سوم به خصوصیات کلید رمز اشاره دارد، در واقع کلید رمز باید قابل به خاطر سپردن و تعویض باشد.

اصل چهارم به قابلیت انتقال رمزنگاری اشاره دارد، متن های رمز شده باید به صورتی باشد که توسط تلگراف قابل انتقال باشد به این ترتیب می توان گفت رمزگذاری به درستی انجام شده است.

اصل پنجم به قابلیت حمل دستگاه رمزگذاری اشاره دارد در واقع دستگاه رمزگذاری و همینطور اسناد رمز شده باید توسط یک فرد قابل حمل باشد و ثابت بودن چنین دستگاهی بهینه نخواهد بود.

آخرین اصل در خصوص سهولت راه اندازی سیستم رمزنگاری فراهم شده است، در واقع راه اندازی دستگاه های رمزگذاری باید بسیار آسان و سریع باشد.

چرا هنوز هم اصل دوم رمزنگاری مهم است؟

در اصل دوم رمزگذاری اشاره کردیم که هدف تنها رمز شدن کلید است. در واقع اگر یک کلید رمز افشا شود می توان به سادگی با یک کلید دیگر جایگزین شود اما اگر الگوریتم رمزگذاری لو برود قطعا جبران خسارت بسیار گسترده خواهد بود.یک سری دلایل دیگر نیز در این لاین وجود دارد.

به طور کلی محرمانه نگه داشتن کلید رمز بسیار ساده تر از محرمانه نگه داشتن الگوریتم است. الگوریتم ها توسط افراد مختلفی نوشته می شود و عموما این راز دست به دست می چرخد.به طور کلی بهتر است که الگوریتم ها در دسترس باشند به این ترتیب در صورت وجود مشکل به سادگی می توان مشکل را بهبود بخشید.

اگر الگوریتم ها در دسترس باشند به سادگی می توان آن ها را در اختیار افراد مختلفی قرار دارد و به این صورت تفسیر یک نوشته رمز شده بهتر خواهد بود.در واقع می توان اینطور تصور کرد که با توجه به سری الگورتیم های پیچیده هرگز نمی توان تصمیم مشخصی در خصوص آینده رمزنگاری گرفت.

تعریف رمزنگاری متقارن و غیر متقارن

در رمزنگاری متقارن برای کد کردن و همچنین آزاد کردن پیام یک کلید مشترک به گیرنده و همینطور فرستنده ارسال می شود. رمزنگاری نامتقارن مشکل انتقال کلید یکسان از گیرنده به فرستنده را حل می کند. در واقع در این روش به جای استفاده از یک کلید مشترک دو کلید وجود دارد که به کلید اول برچسب عمومی و به کلید بعدی برچسب خصوص زده می شود. از کلید خصوص برای رمزگذاری و همینطور از کلید عمومی برای رمزگشایی استفاده می شود. البته این روند می تواند برعکس هم باشد.

رمزنگاری و رمزگشایی

بهتر است که این مقاله را به رمزگشایی به اتمام برسانیم. دقت کنید که رمزگشایی یک اصول است که بر توابع ریاضی شکل گرفته است. در رمزگشایی روابط ریاضی در شکستن رمز به کمک شما می آید. در واقع شما می توانید بدون داشتن کلید رمز اطلاعات رمز شده را از حالت رمز خارج کنید. به طور کلی رمزگذاری با این اصل پیش رفت که راهی برای شکستن رمزها وجود نداشته باشد اما رمزگشایی گاه بسیار مهم است و باید مورد استفاده قرار بگیرد. الگوریتم های رمزگشایی روز به روز در حال پیچیده تر شدن و همینطور امن تر شدن هستند به این ترتیب با وجود چنین پیشرفتی قطعا رمزگذاری به نوعی مورد تهدید قرار می گیرد.

به طور کلی مقایسه رمزگذاری های متقارن و نامتقارن کار غیر صحیحی است زیرا هر یک کاربرد و پیاده سازی متفاوتی دارد. اما از لحاظ سرعت و حجم کار می توان اینطور در نظر گرفته که رمزگذاری متقارن بهتر عمل می کند، البته این اصل تنها یک ادعا ساده است و گاه می تواند با نتیجه عکس همراه باشد.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید